کد خبر 143141
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
کاهش صدور فاکتور توسط خودروسازان قیمت‌ها را تغییر داد

بررسی بازار خودرو در دومین هفته مردادماه نشان می‌دهد که به‌رغم برخی گزارش‌ها مبنی بر تغییر و رشد عجیب قیمت‌ها، نه تنها در این بازه زمانی بازار دچار نوسان زیادی نشده بلکه به گفته یک مقام صنفی، بازار خودرو به دنبال تعطیلات پایانی هفته گذشته عملا روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خرید و فروش خودرو در شرایطی با رکود معاملات و ثبات نسبی قیمتی همراه است که بررسی بازار خودرو در مقایسه به 3 ماه قبل حاکی از آن است، خودروها در بازار حدود 30 درصد کاهش قیمت داشته است.

فعالان بازار، کاهش تقاضای خودرو و رکود حاکم بر بازار را بیش از همه به موضوع واردات مربوط می‌دانند که با اظهارات اخیر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تعاملات با سازمان استاندارد و گشایش در شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، انتظار می‌رود در روزهای آتی شاهد اتفاقات مثبتی در بازار و آینده قیمتی خودروها باشیم.

این در حالی است که مشتریان مدت زیادی بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند که با آزاد شدن واردات، قیمت‌ خودرو چه تغییراتی خواهند داشت، مساله‌ای که منجر به کاهش مراجعه‌کننده برای خرید خودرو نیز شده است.

هر چند در هفته‌ای که گذشت روند صدور مجوز استاندارد خودروهای وارداتی آغاز شد، اما به نظر می‌رسد هم‌چنان این موضوع با چالش‌ها و دست‌اندازهای خاص خود مواجه باشد. حال سوال اساسی این است که بازار خودرو در هفته‌های پیش‌رو چه روندی را به لحاظ قیمتی خواهد داشت؟

در این ارتباط رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ضمن تایید نوسانات ارزی بر افزایش جزئی بهای خودرو در روزهای اخیر، معتقد است با بهبود جریان واردات خودرو و افزایش فاکتور از سوی شرکت‌های خودروساز، بازار خودرو با افت قیمتی بیشتری همراه خواهد شد.

فروشندگانی که با کاهش آگهی‌ها سعی بر فروش بالاتر خودروها دارند!

سعید موتمنی افزود: البته این افزایش جزئی قیمت خودرو ضمن تاثیرپذیری از اندک نوسان در بازار ارز، متاثر از کاهش صدور فاکتور از سوی شرکت‌های خودروساز نیزهست که باعث می‌شود تعداد آگهی فروش در سایت‌ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه فروشندگان سعی بر فروش خودرو با قیمت‌های بالاتری کنند.

وی با توجه به آخرین وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خودرو اظهار داشت: در هفته‌ای که گذشت بازار خودرو رکود سنگینی را تجربه کرد. در واقع تعطیلات چند روز اخیر باعث شد که مشتری کمتری مراجعه کند و رکود بازار که از دو ماه اخیر آغاز شده ادامه‌دار و شدیدتر شود.

وی علاوه بر این ثبات نسبی نرخ دلار در کانال 48 و 49 هزار تومان و از سویی مصوبه واردات خودروهای نو و کارکرده را بخش مهمی از علل رکود بازار خودرو و افت حدود 30 درصدی قیمت‌ها در سه ماه اخیر می‌داند.

 این مقام صنفی در اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران با این وجود قیمت‌های مطرح در بازار خودرو را قطعی ندانست و تاکید کرد: با رکود حاکم بر بازار، متقاضیان خرید خودرو می‌توانند در صورت رشد عرضه خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار، خودروی موردنیاز خود را درصدی کمتر از قیمت‌های فوق خریداری کنند.

موتمنی در ادامه با توجه به هموار شدن مسیر واردات با تعاملات مثبت سازمان استاندارد با دولت و خودروسازان گفت: متاسفانه در 3 سال اخیر به دلیل محدودیت عرضه و عدم تامین نیاز بازار، خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شد و با نوسانات ارزی و رشد تقاضای کاذب از مسیر اصلی خارج شد در حالی که با افزایش عرضه خودرو چه از مسیر واردات و چه تولید داخل و تامین نیاز بازار، دیگر نوسانات ارزی تاثیری در بازار خودرو نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر چه در سال‌های اخیر هر زمان که نرخ ارز افزایش داشت، قیمت خودرو در بازار نیز به طور هماهنگ رشد یافته است اما به طور قطع با افزایش عرضه و مشخص شدن مسیر واردات و نظام تعرفه‌ای مناسب، بازار خودرو بیش از این از فضای کلی واردات متاثر شده و افت بیشتر خودروهای داخلی را شاهد خواهیم بود.

آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در ادامه با توجه به آخرین وضعیت قیمتی در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی، یادآور شد: هم‌اکنون دنا معمولی به 570 میلیون تومان رسیده است که در هفته‌ای که گذشت ثبات قیمت داشت اما طی دو ماه گذشته 240 میلیون تومان ارزان شده است. دنا اتوماتیک توربو پلاس مدل 1402 نیز به محدوده 795 میلیون تومان رسیده است. این خودرو طی 20 روز گذشته 55 میلیون ارزان شده است و نسبت به خرداد سال جای، 185 میلیون تومان ریزش قیمت داشته است. همچنین قیمت رانا پلاس مدل 1401 هم 465 میلیونی شده است که طی روزهای اخیر بدون تغییر مانده است.

در گروه محصولات سایپا نیز کوییک آر اتوماتیک مدل 1401 حدود 395 میلیون تومان، کوییک آر دنده‌ای 335 میلیون تومان، کوییک اس مدل 1401 هم 340 میلیون تومان و مدل 1402 این خودرو 350 میلیون تومان معامله شده است. همچنین شاهین مدل 1402 550 میلیون تومان قیمت خورده است.

در بازار محصولات مونتاژی نیز، هایما S7 یک میلیارد و 384 میلیون تومان، هایما S5 حدود یک میلیارد و 220 میلیون تومان، فیدلیتی 7 نفره یک میلیارد و 655 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

کد خبر 143141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha