نتیجه سیاست بازی های وزارت صمت بر کمبود و گرانی در بازار روغن موتور / چالش قیمت گذاری روانکارها بر افزایش عرضه روغن های تقلبی و نارضایتی تولیدکنندگان

در حالی اقلام مصرفی خودرو نیز مانند بازار خودرو با چالش قیمت گذاری دستوری مواجه است که در سال جاری بر خلاف خودروسازان، شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور تا 25 درصد و تایرسازان نیز تا 30 درصد مجوز افزایش قیمت را دریافت کردند با این وجود نارضایتی تولیدکنندگان از قیمت مصوب به خصوص محصولات روانکار منجر به کاهش عرضه، کمبود و ایجاد فاصله زیاد قیمت در بازار روغن موتور با نرخ مصوب شده است شرایطی که بیم افزایش روغن های تقلبی را در بازار بیشتر می کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خرداد ماه سال جاری بود که با موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت محصولات روانکار موتوری (روغن موتور) افزایش یافت و مجوز افزایش 25 درصدی قیمت به انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی کشور داده شد.

با این وجود پس از صدور این مجوز، بازار روغن موتور با نوسانات مختلفی در عرضه و قیمت محصولات روبرو شد؛ به گونه‌ای که روغن موتور به کمترین میزان ممکن در بازار عرضه رسید و به سبب همین کاهش عرضه و افزایش فشار تقاضا، بازار روغن موتور با شکاف زیاد قیمتی و فروش با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب روبرو شد.

شرایطی که نه تنها بازار روغن موتور را تعدیل نکرد بلکه موجب روند صعودی قیمت ها شد جریانی که از نگاه تولیدکنندگان ناشی از فشار قیمت های مصوب است و باید درصد بیشتری برای افزایش قیمت ها لحاظ شود تا هزینه های سربار مواد اولیه برطرف شود.

با این حال سازمان حمایت اعلام کرد که تغییری در افزایش قیمت ها اعمال نمی شود و شرکتها فقط می توانند تا 25 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند جریانی که ضمن دامن زدن بر کمبود و گرانی، بستری را برای سودجودیان و توزیع روغن های تقلبی فراهم کرده است.

در چنین شرایطی آنطور که فعالان بازار و فروشندگان روغن موتور می‌گویند، تولیدکنندگان عامل اصلی کاهش روغن موتور در بازار بوده اند زیرا به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از جمله لوبکات، از قیمت فعلی این محصول رضایت نداشته و با این شیوه، قصد نشان دادن نارضایتی خود را دارند.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان در سال گذشته نیز به دنبال طرح مشکلات تولیدکنندگان روانکار و افت تولید روغن موتور و خواست روانکاران مبنی بر افزایش قیمت روغن موتور مجوز افزایش 41 درصدی قیمت روغن‌ موتور را داد اما این مجوز در سال گذشته نیز نتوانست رضایت تولیدکنندگان را جلب کند و بسیاری از آنها به دلیل نارضایتی از میزان افزایش قیمت ها، کاهش تولید و عرضه را در دستور کار خود قرار دادند.

البته در سال جاری نیز با وجود موافقت با افزایش 25 درصدی قیمت توسط سازمان حمایت شرایط سال گذشته بر بازار تولید و عرضه روغن موتور حاکم است و کماکان این بازار از کمبود و گرانی رنج می برد، شرایطی که بازار روغن موتور را نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از استان ها با فشار تقاضا و نابسامانی همراه کرده است.

به گفته یکی از فعالان بازار روغن موتور کاهش عرضه روغن باعث شد واسطه گران در بازار زیاد شده و هرکس قیمت روغن را به صورت سلیقه ای اعلام کند و این شرایط نارضایتی مردم را در خصوص قیمت های بالای روغن در بازار را به وجود آورده است.

وی معتقد است که در چنین شرایطی با توجه به افزایش فشار تقاضا و به هم ریخته شدن بازار وزارت صمت وارد میدان شده است و با مشاهده تخلفات موجود در بازار اعلام کرده که باید قیمت روغن متناسب با قیمت درج شده بر روی کالاها باشد و همچنین افزایش تولید و توزیع مستقیم به خرده فروش‌ها را برای کنترل بازار و به تعادل رساندن قیمت ها در دستور کار قرار داده است و تاکید کرده که از آنجا که تولیدکنندگان داخلی توانایی تأمین و تولید بیش از نیاز روغن موتور را دارند باید عرضه افزایش یابد و چنانچه تخلفی در درج قیمت صورت گرفت برخورد لازم با آنها خواهد شد.

اما در چنین شرایطی و در روزهایی که بازار بسیاری از کالاهای مصرفی متاثر از شوک های اقتصادی و تورم های شدید ناشی از نرخ مواد اولیه تولیدی است به نظرمی رسد هشدارهای وزارت صنعت بازار عرضه روغن موتور را در برخی استان ها به خصوص تهران مدیریت کرده است و حتی در برخی شهرها قیمت‌ها تا حدودی ریزش کرده اند اما همچنان نرخ های موجود در بازار با قیمت‌های مصوب فاصله دارند، در همین حال اما برخی فعالان بازار روغن موتور معتقدند که که اوضاع در سایر استان‌ها همچنان قابل قبول نیست و با مقاومت برخی از توزیع کنندگان، کماکان سایه کمبود و گرانی بر بازار روغن موتور سنگینی می کند.

پیش از این رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفت و گو با پرشین خودرو، افزایش قیمت روغن موتور را عاملی در افزایش عرضه روغن های تقلبی در بازار عنوان و با ابراز تاسف از وضع کنونی گفته بود که با افزایش قیمت روغن موتور در بازار عرضه روغن‌های تقلبی هم افزایش یافته است شرایطی که با وجود بسته بندی های حرفه ای، نحوه تشخیص اصل یا فیک بودن روغن موتور را هم به مراتب سخت تر کرده است.

به گفته علیرضا نیک آیین وضع موجود در بازار روغن موتور به طور قطع ضربه بزرگی را به تعمیر خودرو خواهد زد چرا که خودرویی که گیربکس و موتور آن تعمیر می شود زمانی که روغن تقلبی استفاده ‌شود، خودرو بعد از چند کیلومتر مجددا با مشکل مواجه و باید راهی تعمیرگاه شود.

وی در عین حال معتقد است که عرضه روغن موتور نسبت به روز‌های گذشته بهبود یافته است و کمبودی چندانی در این بازار وجود ندارد البته در دو ماه گذشته که افزایش قیمت روغن موتور در بازار اتفاق افتاد حضور روغن های تقلبی نیز در بازار رونق پیدا کرده بود اما با کاهش قیمت ها فضا برای فروش روغن های تقلبی هم کم شده اما لازمه مدیریت این موضوع همکاری واحدهای تولیدی روغن است اگر آنها کالا به اندازه کافی به بازار عرضه کنند مدیریت اوضاع قابل قبول تر خواهد بود.

این مقام صنفی در ادامه با توجه به برنامه وزارت صمت برای ساماندهی سایر استان ها و تشدید کنترل و نظارت ها با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد : خوشبختانه وزارت صمت با عرضه مستقیم روغن موتور، به دنبال ایجاد تعادل در بازار است و به‌نظر می‌رسد با عرضه مستقیم محصولات توسط چهار پالایشگاه‌ کشور به‌صورت اینترنتی یا در محل‌های مشخص، از دلایل مهم ایجاد جو آرام فعلی در بازار روانکارها باشد. البته در این میان برخی بنکداران به خاطر سیاست‌های نادرست برخی تولیدکنندگان متضرر شدند که باید برای رفع این مشکلات نیز چاره‌ای اندیشید.

به گزارش پرشین خودرو ، از آنجا که سودجویان با کمبود و گرانی و عرضه قطره چکانی برخی تولیدکنندگان روانکار به دنبال کسب منافع از وضعیت موجود و عرضه روغن موتورهای تقلبی و فاقد استاندارد در بازار هستند، انتظار می رود که وزارت صمت بیش از پیش کنترل و نظارت بر این اقلام مصرفی داشته و اصلاح برخی سیاست ها در تعیین قیمت ها مانع توسعه کالاهای تقلبی و آسیب و ضرر و زیان بیشتر به مالکان خودروها شود.

خبرنگار: زهرا حریری
کد خبر 139139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha