کشنده رنو T 520؛ آشنایی با کشنده خاص رنو در ایران

آریا دیزل یکی از خوش سابقه‌ترین شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید و عرضه محصولات کار و تجاری است که فعالیت بلند مدتی با کمپانی رنو تراکس داشته و سال‌ها قبل نسخه معروف رنو T480 را به بازار ایران عرضه کرده بود. اخیرا این شرکت اقدام به رونمایی از نسخه جدید و قوی‌تر رنو یعنی رنو T520 کرده و آن‌را در دو نمایشگاه خودرو اصفهان و تبریز به نمایش عموم درآورده است.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رنو علاوه بر فعالیت دیرینه و گسترده در زمینه خودروهای سواری، ید طولایی نیز در زمینه تولید خودروهای سنگین کارو تجاری از جمله کشنده‌ها دارد. رنو تراکس نام مجموعه‌ای از رنو بوده که فعالیتش در زمینه تولید خودروهای سنگین است.

تاریخ تاسیس رنو تراکس به سالیان قبل و اواخر قرن 19 بازمی‌گردد که دو تن از شهروندان فرانسوی با نام‌های لوییس رنو و ماریوس برلیه اقدام به تاسیس این شرکت کردند. تولیدات رنو تراکس از آن سال‌ها شروع شد و آنها خیلی زود توانستند شهرت خوبی در بازارهای جهانی پیدا کنند و سفارش‌های زیادی را دریافت کنند. نکته جالب توجه این است که نخستین کامیون دیزلی و یا تراکتور جاده‌ای ساخت شرکت رنو تراکس بوده و این نشان دهنده پیشرو بودن این شرکت است.

 

برای دیدن تصاویر بیشتر کامیون تی520 رنو اینجا کلیک کنید



رنو تراکس آنقدر اوج گرفت که توانست در دهه 80 میلادی شرکت دوج آمریکا را خریده و همچنین چند سال بعد در دهه 90 میلادی شرکت پر آوازه ماک را نیز به زیر مجموعه‌های خود اضافه کرد.

اما این روند رو به رشد تنها تا سال 2002 ادامه داشت و از آن سال به بعد رنو تراکس با مشکلات مالی متعددی روبرو شده و روزهای خوش این شرکت به پایان رسید.

این مشکلات تا جایی ادامه پیدا کرد که رنو تراکس نتوانست مشکلات مالی خود را سر و سامان دهد و سرانجام ولوو تراک کل سهام این شرکت را خرید و رنو تراکس را به زیرمجموعه‌های خود افزود.

سری T رنو تراکس یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین سری‌های این کمپانی بوده که تولید آنها از سال 2013 آغاز شد. طراحی این کشنده‌ها با الهام از سری خاطره انگیز مگنوم صورت گرفته و ظاهری جذاب دارند. جدیدترین نسخه این کشنده یعنی مدل 2023 طراحی جذاب و بروز داشته و در نمای جلو ظاهری خشن دارد. طراحی چراغ‌های جلو به سبک خودروهای سواری رنو بوده و زیر آنها یک خط عمودی قرار دارد.

 

رنو تی520



چراغ‌ها به صورت تمام LED هستند و به همین خاطر نور کافی و قابل قبولی دارند. ورودی هوای موتور میان چراغ‌ها داخل یک قاب بزرگ مشکی رنگ قرار گرفته و در دل خود نشان رنو را جای داده است. یکی از نکات مثبت این کشنده استفاده کم از خطوط تند و تیز بوده و همین مورد سبب شده تا ظاهر این کشنده قدیمی نشود. نکته مثبت دیگر در طراحی رنو T خالی بودن کناره چراغ‌هاست که به آیرودینامیک کشنده کمک بزرگی کرده است.

 

رنو تی520



با ورود به کابین این کشنده مانند طراحی بیرونی آن با ظاهری مدرن و بروز مواجه می‌شویم. داشبورد این کشنده مدرن و ارگونومیک بوده و راننده و سرنشین را خسته نمی‌کند. به رسم اکثر کشنده‌های مطرح داشبورد به زاویه زیادی به سمت راننده طراحی شده و درون آن کلیدهای زیادی جهت کنترل کردن سیستم‌های مختلف کشنده قرار گرفته است. همچنین یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ درون داشبورد آن قرار گرفته است. غربیلک فرمان اندازه بزرگی داشته و به صورت 4 شاخه طراحی شده که درون آن برخی کلیدهای کنترلی قرار دارند. همچینی صفحه کیلومترشمار نیز به صورت دوگانه آنالوگ و دیجیتال طراحی شده است.

 

رنو تی 520



یکی دیگر از نکات مثبت کابین رنو T520 کیفیت بالای متریال به کار رفته درون کابین است که در بلند مدت با افت کیفیت مواجه نخواهد شد. همچنین فضای کابین بسیار جادار و راحت بوده و رنو سعی کرده بهترین استفاده را از کمترین فضای ممکن کند. این اتفاق مسبب این شده که در کابین این کشنده فضاهای مختلفی برای قرار دادن وسایل وجود داشته باشد و راننده و دیگر سرنشین از این بابت خیالشان راحت شود.

در بخش مشخصات فنی رنو T520 مجهز به یک پیشرانه 6 سیلندر خطی 13 لیتری است که توانایی تولید 520 اسب بخار قدرت و 2400 نیوتن بر متر گشتاور را داراست. جعبه دنده این کشنده از سیستم معروف i-shift ولوو بهره برده و به صورت اتوماتیک 3+12 دنده است. جعبه دنده T520 در کنار سیستم آی شیفت به سیستم تعویض دنده پشت غربیلک فرمان نیز تجهیز شده که نکته‌ای بسیار مثبت و حائز اهمیت است.

ضمنا پیشرانه این کشنده استاندارد یورو 6 را اخذ کرده است. این نسخه وزنی حدود 7.2 تن داشته و توانایی حمل حداکثر 42 تن بار را دارد. مجموع دو مخزن آلومینیومی سوخت این کشنده 1040 لیتر حجم داشته و همچینی حجم مخزن ادبلو آن نیز 10 لیتر است.

 

رنو تی520



سیستم تعلیق جلوی این کشنده از نوع پارابولیک به همراه میل موجگیر و تعلیق عقب از از نوع بادی به همراه کمک فنرهای تلسکوپی، میل تعادل و پارابولیک دوبل می‌باشد. این کشنده مجهز به قفل دیفرانسیل، ترمز موتور، ترمز تریلی، سیستم مدیریت تولید باد و سیستم تنظیم ارتفاع نیز هست.

کشنده جدید آریا دیزل از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالایی قرار داشته و از جمله امکانات آن می‌توان به دو تخت خواب، کروز کنترل، سیستم کنترل مدیریت تهویه و کولر درجا هستند.

تاخوگراف دیجیتال، یخچال ۲۴ لیتری، خروجی برق ۱۲ ولت در کابین، سیستم گرم‌کننده آب رادیاتور و روغن گیربکس، سیستم خنک‌کننده روغن گیربکس، تعلیق بادی اتاق و صندلی راننده، آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن، سانروف برقی و ترمزهای دیسکی دارای EBS ABS، ASR، HAS، EBA، EBL، ESC از دیگر امکانات رنو T520 است.
 

کد خبر 140480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha