در دوره مدیریت جدید؛ ایران خودرو هیچ بدهی به قطعه سازان ندارد / با اعمال استانداردهای جدید، پژو 206 به خط تولید باز می گردد

مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر نقش مهم زنجیره تامین در تحقق اهداف تولیدی ایران خودرو گفت: در دوره مدیریت جدید، ایران خودرو هیچ بدهی به قطعه سازان ندارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ، مهدی خطیبی، در نشست خبری با خبرنگاران که با محوریت آخرین دستاوردهای ایران خودرو در سال جاری برگزار شد؛ در پاسخ به سوال خبرنگار پرشین خودرو  مبنی بر آخرین وضعیت به روزرسانی قراردادهای قطعه سازان اظهار داشت: در دوره مدیریت جدید ایران خودرو، این گروه هیچ بدهی به قطعه سازان ندارد و ایران خودرو بیشتر از آنچه که سازندگان قطعه تحویل دادند؛ به آنها پرداخت داشته است.

وی با تاکید بر اینکه روند به روزرسانی قرارداد قطعه سازان به طور مستمر در حال انجام است، افزود: امروز ایران خودرو در حال جبران بخش هایی از بدهی های گذشته قطعه سازان است.

مدیرعامل ایران خودرو دستیابی به رکورد تولید در ایران خودرو را حاصل هماهنگی با شبکه تامین و رفع گلوگاه ها دانست و تصریح کرد: یکی از مزیت ها و دستاوردهای بزرگ سیاست عبور مستقیم در ایران خودرو، شناسایی گلوگاهها در شبکه تامین بود که به طور قطع اتفاق بسیار بزرگی در توسعه صنعتی و رشد اقتصادی در کشور است.

خطیبی در ادامه قیمت گذاری دستوری را یکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو کشور عنوان کرد و با توجه به درخواست برخی شرکتهای خودروسازی برای افزایش قیمت خودرو، بیان کرد: این گروه صنعتی فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها ندارد، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس کالا هستیم.

مهدی خطیبی

با تداوم عرضه در بورس، سال آینده؛ سال خوب سهامداران خواهد بود

وی با اشاره به تاکید لایحه بودجه سال 1402 مبنی بر عرضه تمام خودروها در بورس کالا، ادامه داد: ما راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه حل، عرضه در بورس بهترین جایگزین است.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین با بیان اینکه با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران می‌شود، به زیان ایران خودرو از محل قیمت گذاری دستوری پرداخت و گفت: تاکنون از محل قیمت گذاری دستوری حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان زیان به سهامداران ایران خودرو وارد شده است.

به گفته خطیبی، در صورتی که روند عرضه در بورس انجام شود سال آینده، سال خیلی خوبی برای سهامداران ایران خودرو خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همکاری ایران خودرو با چینی ها در دست پیگیری است به دلایل عدم سفر خود به همراه رئیس جمهوری به چین پرداخت و گفت: تیمی از این شرکت به همراه مدیرعامل ایران خودرودیزل در این سفر حضور داشتند و قراردادی نیز بین ایران‌خودرو دیزل و چینی‌ها منعقد شد ضمن اینکه در هفدهم اسفندماه امسال نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما چین خواهیم بود.

این مقام صنعتی همچنین با توجه به ترکیب سهامداری ایران خودرو و حضور پررنگ تر قطعه سازان در هیات مدیره ایران خودرو، به موضوع تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان و برخی بانک ها برای تعیین تکلیف وضعیت سهامداری ایران خودرو تاکید کرد و گفت: باید تکلیف سهامداری در ایران خودرو مشخص شود. وظیفه قانونی و شرعی ما این است که در راستای منافع سهامداران حرکت کنیم متاسفانه زمانی که در مسیر قانون حرکت کنیم برچسب هایی به ما زده می شود که حامی فلان قطعه ساز هستید.

گزارش تصویری نشست خبری مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو

بالای 80 درصد از اهداف تولید وزارت صمت محقق شد

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه به موضوع هدف گذاری تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در سال 1401 توسط وزارت صمت اشاره و با بیان اینکه مفهوم غلطی در آمار تولید خودرو در این سالها شکل گرفته است، تصریح کرد: با برنامه عبور مستقیم و تولید خودرو کامل در سال جاری، بالای ۸۰ درصد از اهداف تولیدی وزارت صمت به لحاظ آماری محقق شده است.

خطیبی همچنین با بیان اینکه ایران خودرو امروز بالای ۴۰ درصد اقتصادی تر از سالهای قبل در حال مدیریت است، به برنامه صادرات ایران خودرو به روسیه اشاره و تاکید کرد: از نظر تعداد و قیمت، صادرات ایران خودرو روند خوبی داشته است و مذاکرات ما در حوزه سواری و سنگین با روسیه به خوبی به پیش می رود.

وی با توجه به برنامه صادرات دو هزار دستگاه خودرو به کشور روسیه و صادرات خودروی سنگین «آتامان» در تیراژ بالا متذکر شد: شایعه‌ای اخیرا  مبنی بر عدم تأیید خودروهای صادراتی به روسیه از سوی وزارت صنایع و بازرگانی این کشور عنوان شده بود که صحت ندارد.

برنامه عرضه 50 دستگاه تارای برقی در سال آینده

مدیرعامل ایران خودرو همچنین با توجه به آخرین اقدامات ایران خودرو در حوزه خودروهای برقی به رونمایی از تارای برقی در ماه‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: تولید این خودرو طی تفاهم‌نامه‌ای با گروه مپنا در حال انجام است و در سال آینده 50 دستگاه از آن تولید خواهد شد ضمن اینکه پیشنهاد شده که تولیدات اولیه به صورت تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد.

خطیبی در ادامه به تولید خودروی اقتصادی که جزو فرامین هشت ماده‌ای رئیس جمهوری در سال گذشته است، اشاره و خاطر نشان کرد: مقرر شده خودروی اقتصادی بنزینی با مشارکت سایپا تولید شود و خودروی اقتصادی برقی را ایران خودرو تولید کند؛ همچنین خودروی TF21 ایران خودرو که در روزهای پایانی نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه خواهد شد یک خودروی اقتصادی خواهد بود.

حتی یک دستگاه خودرو به شخص حقیقی واگذار نشده است

خطیبی در ادامه در خصوص خودروهای واگذار شده به نهادها و دستگاه‌ها گفت: در اینکه خودرویی واگذار شده است یا نه؛ صراحتا اعلام می کنم در موضوع خودروهایی مانند پژو پارس، رانا، سورن و پژو 206 که به صورت قرعه کشی عرضه می شوند حتی یک دستگاه به شخص حقوقی واگذار نشده است.

وی با اشاره به اینکه مطابق قانون نهادهای نظامی، امنیتی و غیره اجازه ندارند نه از بازار و نه خودروهای خارجی خریداری کنند، اظهار داشت: ایران خودرو در این زمینه روسفید است و جوابگوی بازرسی ریاست جمهوری نیز بوده است و اگر هم تخلفی صورت گرفته، سئوال اینجاست که چرا رسانه ای مانند صدا و سیما سراغ خودروسازان دیگر نرفته و حتی در نامه‌ای به سایپا درخواست تأمین خودرو کرده بود؟

مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه در خصوص موضوع واردات خودرو دست دوم به کشور بیان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما اینکه ایران خودرو اقدام به واردات کند یا خیر بستگی به تصمیمات هیأت مدیره دارد. البته اینکه واردات خودروهای دست دوم به کشور آزاد شود مخالف هستیم و نمی‌دانیم چرا سیاستگذار به این سمت و سو حرکت کرده است؟

خطیبی همچنین در خصوص ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد در خصوص اعمال استانداردهای 85 گانه تا پایان تیرماه سال آینده، خاطرنشان کرد: ایران خودرو به دنبال این اسات که خودروها و محصولات محبوب را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و غیره بتواند حفظ کند.

کیانوش پورمجیب

در ادامه این نشست، کیانوش پورمجیب قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو، در خصوص توقف تولید خودروی پژو 206 گفت: توقف ۲۰۶ به معنای خداحافظی از این خودرو نیست بلکه تکلیف به ارتقای استانداردهای اجباری و تطبیقی موجب شد که ایران خودرو ناگزیر به توقف موقت پژو ۲۰۶ شود و به محض اعمال استانداردهای جدید، این خودرو مجدد به سبد محصولات ایران خودرو باز می گردد.

ایران خودرو به اهداف متعهد شده در تولید پایان سال نزدیک شد

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار پرشین خودرو در خصوص تحقق برنامه تولید سه ماهه تولید پایانی امسال ایران خودرو گفت: به دلیل شرایط جوی و مشکلات ناشی از قطعی گسترده برق و گاز در  برخی از سایت ها تولیدی ایران خودرو و همچنین واحدهای قطعه سازی و از سویی وجود مسائلی در بخش لجستیک، افت هایی در تولید صورت گرفت اما چنانچه این افت ها را با تعداد تولیدی که در این مدت محقق شده است جمع شوند ایران خودرو به هدف تولیدی که برای سه ماه پایانی سال متعهد شده، بسیار نزدیک است .

پور مجیب افزود: خوشبختانه در بهمن ماه امسال رکورد تولید ماهانه 5 سال ایران خودرو شکسته شد و ایران خودرو موفق شد که 65 هزار دستگاه خودرو در هر دو بخش سواری و تجاری را تولید کند و امیداوریم در اسفند ماه نیز تولید بالایی که هدف گذاری شده محقق شود.

وی در پایان در خصوص برنامه ریزی ایران خودرو برای تولید 900 هزار دستگاه در سال 1402 گفت: در نامه ای که از وزارت صمت به ایران خودرو آمده، به برنامه تولید سال آینده اشاره شده بود  که این برنامه در حال کارشناسی دقیق است تا محدودیت های ظرفیتی ایران خودرو در حوزه های مختلف از جمله رنگ، بدنه، پرس و قالب ها آسیب شناسی و کمبودها در حوزه سرمایه گذاری مرتفع شوند همچنین در حوزه محدودیت های زنجیره تامین نیز در حال تلاش هستیم که تا به رقمی که مورد نظر وزارت صمت است در سال آینده دست یابیم.

کد خبر 141934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha