کد خبر 142060
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
علائم خرابی دسته موتور کدامند؟

شناخت علائم خرابی دسته موتور اهمیت بسیار زیادی دارد. این قطعه کوچک عملکرد فوق‌العاده مهمی در موتور خودرو دارد. با دسته موتور خودرو در این مقاله آشنا شوید.

به گزارش پرشین خودرو، شناخت علائم خرابی دسته موتور اهمیت بسیار زیادی دارد. این قطعه کوچک عملکرد فوق‌العاده مهمی در موتور خودرو داشته و اگر از آن به خوبی مراقبت نکنیم، خیلی زود مجبور به پرداخت هزینه‌هایی بالایی برای تعمیرات موتور خواهیم بود.

موتور خودرو از اجزای بسیار مختلفی تشکیل شده که برخی از اجزای آن به دلیل ابعاد بسیار بزرگ یا کارکرد مهمی که در ‌بخش فنی موتور دارند، کاملا شناخته شده بوده و اکثر ما با آنها آشنا هستیم. در این بین برخی از قطعات به جهت جثه کوچک یا عدم ارائه کارکرد فنی از نظرها دور مانده و خیلی از راننده‌ها با آنها آشنایی زیادی ندارند.

دسته موتور خودرو

Engine mount از آن دسته از اجزایی است که با هر بار خرابی می‌تواند آسیب‌های بسیار بزرگی را در موتور ایجاد نماید. به همین دلیل اگر با علائم خرابی دسته موتور آشنا نباشید نمی‌توانید جلوی خرابی‌های بزرگ ناشی از نبود یا ضعف در آن را بگیرید. در ادامه سعی می‌کنیم تا این علائم را به صورت کامل به شما معرفی کنیم.

شما می توانید جهت خرید این قطعه مهم، به بازار لوازم یدکی خودرو مراجعه کنید و یا خرید خود را بصورت اینترنتی ویا حضوری، از سایت آریان یدک انجام دهید.

دسته موتور چیست؟

برای اینکه علائم خرابی دسته موتور را بهتر بشناسید، در قدم اول لازم است تا با خود این قطعه تا حدودی آشنا شوید. فرایند احتراق در سیلندرها با حرکات و ارتعاشات زیادی همراه است. این مهم باعث می‌شود تا موتور دائما در جای خود ارتعاش داشته و بلغزد. این لغزش‌ها به راحتی می‌توانند باعث برخورد قطعات با یکدیگر شده و در نتیجه مشکلات زیادی را ایجاد نمایند. دسته موتور قطعاتی هستند که در ‌بخش‌های مختلف موتور قرار گرفته و آن را در جای خود محکم می‌نمایند.

این قطعه هیچ اتصال فلز به فلزی با موتور ندارد، اما در کنار آن قرار گرفته و باعث می‌شود موتور در جای خود محکم شود. این محکم شدن موتور در جای خود مانع از لرزش‌های زیاد آن شده و در نتیجه خود موتور و قطعات کنار آن را سالم‌تر نگه می‌دارد. احتمالا متوجه شدید که این قطعه با وجود ابعاد کوچکی که دارد، چقدر می‌تواند برای سلامت موتور و بخش فنی اهمیت داشته باشد.

علائم خرابی دسته موتور

بعد از اینکه Engine mount را برای شما تعریف کردیم، حالا بررسی علائم خرابی آن ساده‌تر است. یک نکته بسیار مهمی که باید درباره این قطعه بدانید این است که خرابی آن هر چند هزینه خیلی زیادی روی دست شما باقی نمی‌گذارد، اما می‌تواند باعث بروز چالش در عملکرد موتور شده و این چالش‌ها ممکن است حتی باعث خراب شدن موتور و اجزای فنی مهم در خودرو شما شود. با این حساب اگر شما به موقع برای تعمیر یا تعویض دسته موتور اقدام نکنید، احتمالا باید هزینه‌های چند برابری برای تعمیر موتور و اجزای مهم‌تر بپردازید. به همین جهت است که شناخت علائم خرابی دسته موتور برای هر راننده‌ای لازم و ضروری است.

در ادامه این علائم را با هم مرور می‌کنیم. البته شایان ذکر است که در صورت خرابی Engine mount نیز شما باید سراغ فروشگاه‌های با سابقه بروید و در زمان خرید آن دست روی محصولاتی بگذارید که از نظر کیفیت، کارایی لازم برای عملکرد عالی آن را داشته باشند. اگر به فکر خرید دسته موتور برای خودروهای خارجی هستید، پیشنهاد ما استفاده از خدمات فروشگاه آریان یدک است که سابقه بسیار طولانی در این باره دارد.

در مقالات گذشته درباره روش‌های تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنیم آن مقاله را نیز مطالعه نمایید.

1- افزایش ارتعاشات خودرو

با خرابی Engine mount به وضوح می‌توانید ارتعاشات موتور را احساس کنید. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین علائم خرابی دسته موتور همین لرزش‌های بسیار زیادی است که در ‌بخش موتوری خودرو خود احساس خواهید کرد. دقت کنید که این لرزش‌ها بسیار بیشتر از حالت معمول است و ادامه‌دار شدن آن حتی ممکن است باعث بروز ایرادات بسیار زیاد به موتور خودرو شما نیز شود.

2- صدای خراش در زمان استارت

وقتی شما استارت می‌زنید، صدای خراش بسیار شدیدی را می‌توانید احساس نمایید. این صدای خراش ناشی از ساییدگی اجزای فلزی روی یکدیگر است که در اثر خرابی Engine mount رخ می‌دهد. در چنین مواقعی باید برای تعمیر به موقع آن اقدام نمایید. در غیر این صورت این ساییدگی‌ها کم‌کم تبدیل به یک آسیب بزرگ در این ‌بخش‌ها خواهد شد. حتی در زمانی که سوییچ را خاموش می‌کنید هم ممکن است این صدای ساییدگی را بشنوید.

لرزش فرمان

در خودروهایی که در آنها از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود خرابی دسته موتور می‌تواند باعث لرزش قابل توجه فرمان شود. اگر با این دست از خودروها با سرعت پایین رانندگی کنید، این لرزش فرمان را به راحتی احساس خواهید کرد.

علائم خرابی دسته موتور کدامند؟

دفرمه شدن سطح پلاستیکی

یکی دیگر از علائم خرابی دسته موتور دفرمه شدن سطح روی آن است. اتفاقاً این نشانه از آن دسته از نشانه‌هایی است که تنها با بررسی ظاهری دسته موتور قابل تشخیص است. اگر سطح ظاهری این قطعه را بررسی کنید، ممکن است در اثر گذر زمان و برخوردهای زیاد با سایر قطعات کاملا دفرمه شده و شاهد فرور رفتگی‌ها و شکستگی‌های مختلفی روی بدنه آن باشید. این ترک‌ها و شکستگی‌ها مانع از کارکرد مناسب این قطعه خواهد شد. البته وقتی شما در ظاهر آن ترک‌های زیادی را می‌بینید، ‌بخش‌های داخلی آن بیشتر ترک داشته و لازم است تا حتما برای تعویض آن اقدام نمایید.

صدای ضربه در زمان رانندگی

از دیگر علائم خرابی دسته موتور صداهای ضربه‌ای است که در زمان رانندگی به گوش می‌رسد. وقتی دسته موتور کارکرد اصلی خود را از دست داده باشد، عملا نمی‌تواند نگهدارنده خوبی برای موتور بوده و به همین دلیل شاهد برخورد موتور و سایر قطعات به یکدیگر خواهیم بود. برخورد اجسام فلزی نیز معمولا صدای خاصی دارد. این صداها در زمان رانندگی به دلیل ارتعاش‌های موجود بیشتر هم خواهد شد. شنیدن صدای کوبش و برخورد اجسام فلزی در زمان رانندگی از نشانه‌هایی است که شما می‌توانید به خرابی این قطعه پی ببرید.

سر و صدا در زمان تعوض دنده

یکی از نشانه‌ها و علائم خرابی دسته موتور که معمولا در خودروهای خاصی هم به وقوع می‌پیوندد، سر و صدای ناشی از تعویض دنده در سرعت‌های بالا است. البته دقت کنید که این صداها را نباید با زمانی که کلاچ را به خوبی نگرفته‌اید اشتباه بگیرید.

این مقاله به صورت کامل در مجله خودرو سایت آریان یدک نگارش شده است که می‌توانید از اینجا به آن دسترسی داشته باشید.

کد خبر 142060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha