چرا خودروسازان چینی سراغ پیشرانه‌های میتسوبیشی می‌روند؟

در سال‌های اخیر خودروهای چینی از نظر تولید و فروش جهش بالایی پیدا کرده و علاوه بر چین در دیگر بازارها نیز توانستند جای خود را پیدا کنند. یکی از بزرگترین دلایل موفقیت این خودروسازان، همکاری با شرکت‌های بزرگی همچون میتسوبیشی ژاپن بوده که تبدیل به سکوی پرتابی برای آنها شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در همان ابتدای ورود محصولات خودروسازان چینی به ایران انتقادات بسیاری به آن‌ها می‌شد، خودروهای چینی نه تنها از نظر ظاهری و کابین بلکه از نظر قوای محرکه و پیشرانه هم وضعیت چندان مناسبی نداشتند و بیشتر آنها خیلی زود به خرج می‌افتادند اما رفته رفته چینی‌ها متوجه شدند که اگر بخواهند در بازارهای جهانی که کمپانی‌های بزرگی در آن فعالیت می‌کنند حضور داشته باشند باید کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند. به همین دلیل بود که خودروسازان چینی سراغ شرکت‌های مختلف تامین کننده قطعات خودرو در سراسر دنیا خصوصا ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها رفته و بر روی خودروهای خود از قطعات آن شرکت‌ها استفاده کردند. 

از طرفی دیگر نیز برخی شرکت‌های بزرگ فرصت را غنیمت شمرده و سهام برخی از خودروسازان پرآوازه چینی را خریده و یا سرمایه گذاری‌های بزرگی در چین انجام دادند. تعدادی هم که با خودروسازان چینی شرکت‌های مشترکی تاسیس کردند. از جمله شرکت‌های بزرگی که وارد چین شد کمپانی بزرگ میتسوبیشی ژاپن بود که اقدام به راه‌اندازی یک جوینت ونچر مشترک با یکی از شرکت‌های چینی تحت عنوان میتسوبیشی - شنیانگ کرد و بر این اساس کارخانه‌ای در چین جهت تولید پیشرانه با تکنولوژی میتسوبیشی افتتاح شد. 

بیش از دو دهه از این همکاری گذشته و اکنون میتسوبیشی - شنیانگ پیشرانه‌های مختلفی را تولید کرده است اما چرا اکنون بیشتر خودروسازان چینی سراغ پیشرانه‌های میتسوبیشی رفته‌اند؟

یکی از مهمترین دلایلی که خودروسازان چینی از پیشرانه‌های میتسوبیشی استفاده می‌کند علاوه بر دوام بالای آنها، بحث بازاریابی است. شرکت‌های چینی برای آنکه بتوانند محصولات خود را در بازارهای مختلف به فروش برسانند نیاز داشتند تا کیفیت محصولات خود را بالا برده و خودروهایی تولید کنند تا قابلیت رقابت با محصولات کشورهای دیگر را داشته باشند. 

به همین علت چینی‌ها سراغ شرکت‌هایی رفتند که سابقه خوبی در میان افکار عمومی خریداران خودرو داشتند. تا چند سال قبل زمانی که شما یک خودروی چینی را می‌خریدید و درب موتور را باز می‌کردید در جای جای آن نام کمپانی‌هایی که قطعات آن خودرو را تامین کرده بود درج شده بود.

پیشرانه میتسوبیشی

در راستای همین سیاست و با تمایل خودروسازان چینی، میتسوبیشی نیز به واسطه سابقه بسیار خوبی که میان خریداران خودرو داشت اقدام به تولید پیشرانه با تکنولوژی‌ ژاپنی برای چینی‌ها کرد. علاوه بر خودروهای چینی، خودروهای خود میتسوبیشی که مختص بازار چین بودند نیز از همین تولیدات بهره می‌بردند. پیشرانه‌های ساخت میتسوبیشی کیفیت بالایی دارند و در بلند مدت هزینه‌های تعمیر بالایی را برای مالک نخواهند داشت. قدرت بالا در کنار استهلاک پایین و قیمت مناسب همچنین اعتبار بالا از جمله مواردی بود که خودروسازان چینی را وادار می‌کرد تا سراغ پیشرانه‌های میتسوبیشی بروند.

در کنار تمام موارد ذکر شده موتورهای ساخت کمپانی میتسوبیشی ژاپن تکنولوژی‌هایی داشت که منحصر به فرد بوده و راندمان موتور را به طور چشمگیری افزایش می‌داد. خصوصا با رواج پیشرانه‌های توربوشارژ این تکنولوژی‌ها بازدهی پیشرانه را بیشتر کرده و عمر موتور را بالا می‌برند. یکی از تکنولوژی‌های مختص میتسوبیشی تکنولوژی MIVEC آن است که بیشتر در پیشرانه‌های سری 4K میتسوبیشی خصوصا پیشرانه معروف 4K22 مورد استفاده قرار گرفته است. 

پیشرانه میتسوبیشی

تکنولوژی MIVEC سیستمی مختص میتسوبیشی بوده که یک سیستم خلاقانه برای کنترل الکترونیکی زمان‌بندی سوپاپ است. سیستم VVT که همان سیستم زمان بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ بوده امروزه در بسیاری از خودروها تبدیل به یک سیستم رایج شده که راندمان موتور را بهتر می‌کند. شرکت میتسوبیشی ژاپن سیستمی را بر این اساس و با تکنولوژی خود توسعه داده و نام آن را MIVEC گذاشته است. در اصل در این سیستم، عملکرد سیستم VVT بصورت دوبل انجام شده و به طور کلی به آن DVVT گفته می‌شود. 

در سیستم DVVT عملکرد سوپاپ‌های دود و هوا هردو متغیر بوده و براساس شرایط بار وارده بر موتور، سوپاپ‌های ورودی و خروجی هر دو توسط ECU موتور از طریق عملگر کلاچ هیدرولیکی که در دنده‌های تایم میل بادامک‌های دود و هوا تعبیه شده است، کنترل می‌شود. اکنون تکنولوژی MIVEC میتسوبیشی این امکان را به راننده و خودرو می‌دهد که در شرایط متفاوت رانندگی، گشتاور و توان خروجی متفاوتی را در اختیار داشته باشند. اگر رانندگی در سطح شهر اتفاق افتد طبیعتا شرایط میل بادامک‌ها طوری تنظیم می‌شود که موتور حداقل هوا با کنترل میزان پاشش سوخت و حداقل آلایندگی را داشته باشد. 

اما در شرایط پرفشار با تغییر زاویه باز شدن سوپاپ‌های دود و هوا با پاشش متناسب سوخت، گشتاور خروجی موتور افزایش یافته و در نهایت در دورهای بالاتر موتور که انتظار بدست آوردن توان بیشتری می‌رود، با تغییر زمان باز و بست سوپاپ‌ها نسبت تراکم سیلندر افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی است که مخلوط هوا و سوخت با نسبت بیشتری متراکم شده و بیشترین توان موتور در دسترس خواهد بود. در نتیجه علاوه بر مزایای مختلف، مصرف سوخت نیز به طور قابل توجهی مدیریت و کنترل خواهد شد. 

از جمله خودروهای معروف بازار ایران که از پیشرانه‌هایی با تکنولوژی و ساخت میتسوبیشی بهره مند هستند می‌توان به آمیکو آسنا دنده‌ای، آمیکو آسنا اتوماتیک، آسنا توربو دنده‌ای، سوبا M4، دایون Y5، دایون Y7، مکث کلوت دنده‌ای و مکث کلوت اتوماتیک اشاره کرد.

کد خبر 142113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha