آشنایی با سنسور نور در سئات آتکا

سئات آتکا جدیدترین کراس اوور غیر چینی بازار ایران است که با چراغ سبز وزارت صمت به واردات خودرو مجوز ورود به کشور را پیدا کرده است. سئات آتکا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی یک خودروی پر و پیمان بوده که سطح بالایی از امکانات را در اختیار مالک خود قرار می‌دهد. یکی از این امکانات کاربردی سنسور نور بوده که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امکانات ایمنی و رفاهی در خودروها از همان ابتدا وجود داشتند اما نوع و تعدادشان روز به روز تغییر یافته و افزایش پیدا کرد تا جایی که امروزه بیشتر خودروسازان دیگر از نظر فنی محصولاتشان را با یکدیگر وارد رقابت نمی‌کنند و بیشتر تمرکزشان روی تولید خودرویی با کیفیت به همراه امکانات کاربردی زیاد است. امکاناتی که وجود آنها در خودروها سبب شده تا کیفیت رانندگی افزایش چشمگیری پیدا کرده و امنیت خودروها نیز بالاتر و بالاتر رود. امروزه خودروهای روز دنیا گاها به سطحی از امکانات رفاهی و ایمنی می‌رسند که نسبت به نسخه‌های ابتدایی‌شان قیمتی بسیار بالاتر را دارند و البته که در بسیاری از اوقات این اختلاف قیمت ارزشش را خواهد داشت!

آتکا

سئات آتکا یک خودروی کراس اوور سایز متوسط خانوادگی بوده که پلتفرمی مشترک با فولکس واگن تیگوان دارد. اینکه این خودرو دارای پلتفرم مشترک با تیگوان است نشان دهنده آن بوده که سئات که خود یک شرکت مطرح اسپانیایی است یکی از زیر مجموعه‌های غول بزرگ خودروسازی دنیا یعنی فولکس واگن است. محصولات با کیفیت این خودروساز مطرح به کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، آسیایی، آفریقایی و اروپایی صادر شده و به خاطر کیفیت بالا توانسته‌اند طرفداران بسیاری را به سوی خود بکشانند.  

آتکا

آتکا همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم یک کراس اوور چهارچرخ محرک (AWD) محصول شرکت اسپانیایی سئات است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. سرانجام پس از موفقیت آن در بازارهای هدف سئات این خودروساز اسپانیایی تصمیم گرفت تا آتکا را زیر تیغ جراحی برده و فیس لیفت کند. سرانجام نسخه جدید و بروز آتکا در سال ۲۰۲۰ رونمایی و روانه بازار شد.

آتکا

آتکا از نظر طراحی بسیار شبیه به فولکس واگن تیگوان بوده و اتفاقا بر روی پلتفرم آن نیز توسعه یافته است. از نظر فنی نیز قلب تپنده این کراس اوور اسپانیایی یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ بوده که فناوری TSI فولکس واگن را در اختیار داشته و توانایی تولید ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۷ سرعته دو کلاچه تر بوده که نیرو را به صورت خودکار به هر دو محور خودرو منتقل می‌کند.

آتکا

امکانات رفاهی و ایمنی سئات آتکا در سطح بالایی بوده و در اصل می‌توان آتکا را از نظر امکانات رفاهی و ایمنی خودرویی پر آپشن دانست که نسبت به رقبای خصوصا چینی خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از امکانات کاربردی و مهم این خودروی جذاب سنسور نور است که یک آپشن ایمنی و ضروری محسوب می‌شود. اما سنسور نور چیست؟

سنسور نور

سنسور نور یا اتولایت در برخی موقعیت‌های لازم به کمک راننده آمده و کنترل روشن و خاموش شدن چراغ‌ها را برعهده می‌گیرد. این سنسور عموما در پشت آینه وسط رو به جلو قرار گرفته تا مستقیما شرایط نوری محیط را آنالیز کند. هرگاه که سنسورهای به کار رفته در سیستم اتولایت تشخیص دهند که نور محیط از حالت استاندارد کمتر است به ECU خودرو دستور می‌دهد تا چراغ‌های خودرو را روشن کند.  

سنسور نور

سنسور نور در تعداد زیادی از خودروها پشت آینه وسط چسبیده به شیشه جلو به سمت بیرون قرار گرفته اما در برخی از خودروهای اولیه‌ای که به این سیستم مجهز شده بودند سنسورها انتهای شیشه جلو و داشبورد باز هم چسبیده به شیشه جلو تعبیه شده بودند. همچنین سیستم اتولایت یا همان سنسور نور در بیشتر خودروها از طریق دسته راهنما که کنترل چراغ‌ها را نیز برعهده دارد کنترل شده و راننده می‌تواند با چرخاندن اهرم نور و قرار دادن آن بر روی عبارت AUTO آن را فعال و یا غیرفعال کنند. اما در تعداد کمی از خودروها نیز این سیستم از طریق یک کلید که عبارت AUTO LIGHT بر روی آن حک شده و یا شکل آن کشیده شده قابل کنترل است.  

سنسور نور

باید یادآور شویم که سنسور نور در حالت عکس نیز به کار می‌آید، یعنی زمانی که سنسورها مجددا نور محیط را مناسب و در حد استاندارد تشخیص دهند دستور خاموشی چراغ‌ها را به مغز متفکر خودرو ارسال می‌کند. این مورد سبب می‌شود تا از روشن ماندن بی فایده چراغ‌های اصلی جلوگیری شود.

کد خبر 142739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha