اتوهلد چیست و چگونه کار می‌کند؟ / اتوهلد چه تفاوتی با سیستم HAC دارد؟

اتوهلد یک آپشن نسبتا جدید در خودروهای امروزی است که در مواقع مهمی به کمک راننده آمده و از بروز حوادث مختلفی جلوگیری می‌کند. این سیستم امروزه در بیشتر خودروها از خودروهای اقتصادی گرفته تا لوکس مورد استفاده قرار گرفته و در بسیاری از بازارها تبدیل به یک استاندارد ایمنی در خودروها شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هر راننده‌ای در هنگام رانندگی شهری در ترافیک‌ سنگین مجبور است مدام ترمز گرفته و سپس برای راه افتادن پای خود را بر روی پدال کلاچ گذاشته و شروع به حرکت کنند. این اتفاق زمانی خسته کننده‌تر می‌شود که راننده مجبور باشد مدام این کار را تکرار کرده و یا حتی به جای کلاچ گرفتن کامل فقط نیم‌کلاچ کنند و دوباره ترمز! بسیار مهم است که راننده این کارها را به موقع انجام دهد تا بر حجم ترافیک اضافه نکند. 

auto hold

همچنین گاهی هم نیاز است تا در حین این عملیات مدام ترمز دستی نیز فعال و غیر فعال شود. جدای این حالت، ممکن است در سربالایی و یا سراشیبی‌ها حرکت‌ ناگهانی خودرو برای راننده و سرنشینان خطر آفرین بوده و باعث آزارشان شود. این موارد در خودروهایی که مجهز به جعبه دنده اتوماتیک هستند به خاطر نداشتن پدال کلاچ و عمل کلاچ گرفتن و نیم کلاچ کردن ممکن است ساده به نظر برسد اما برخلاف ظاهر امر، این روند ضربات جبران ناپذیری را به گیربکس خودرو وارد می‌کند.

اتو هلد (Auto Hold) در این مواقع به کمک راننده آمده و بسیاری از این کارها را خود بر عهده می‌گیرد. اتوهلد همانطور که از نامش مشخص است سیستمی است که در خودروهای امروزی قرار دارد و پس از فعال کردن آن توسط راننده در مدار قرار گرفته و از ترمز گرفتن‌های متوالی و کشیدن و رها کردن ترمز دستی توسط راننده جلوگیری می‌کند. به بیان ساده‌تر در خودرویی که مجهز به سیستم اتوهلد است زمانی که اتوهلد آن فعال بوده ترمزهای خودرو در اختیار این سیستم قرار گرفته و راننده در ترافیک‌های سنگین پس از هر بار ترمز گرفتن دیگر نیازی ندارد تا پدال ترمز را تا زمان شروع حرکت مجدد نگه دارد و اتوهلد این وظیفه را گردن می‌گیرد. 

auto hold

از طرفی دیگر همانطور که اشاره کردیم اتوهلد در مسیرهای شیب دار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرض کنید خودرو در مسیری سربالایی و سراشیبی در ترافیک قرار دارد. در این حالت راننده باید تمام مدتی که خودرو حرکتی ندارد پایش را روی ترمز نگه داشته و ترمز دستی را نیز گاها فعال کند. اگر خودرو دنده دستی باشد نیاز به تبحر بسیار بیشتری نسبت به خودروهای اتوماتیک است چرا که راننده باید با نیم کلاچ کردن کاملا آشنا بوده و خودرو را حرکت دهد. اگر راننده توان کافی در کنترل خودرو را نداشته باشد ممکن است هنگام شروع حرکت با رها کردن پدال ترمز خودرو به عقب یا جلو رفته و حوادث مختلفی رخ دهد. 

اتوهلد در این حالت نیز به کمک راننده آمده و پس از فعال کردن این سیستم دیگر خیال راننده را راحت می‌کند. اتوهلد با در دست گرفتن کنترل ترمزهای خودرو در مسیرهای شیب‌دار، تا زمانی که راننده پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و اقدام به گاز دادن کند، اجازه حرکت به خودرو نمی‌دهد. همین مورد سبب می‌شود تا هم خیال راننده از رانندگی بدون کنترل راحت شود و هم حادثه‌ای رخ ندهد. 

auto hold


اتوهلد همان سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HAC) است؟

اکنون با توضیح سیستم اتوهلد و نحوه فعالیت آن ممکن است این پرسش رخ دهد که آیا اتوهلد همان سیستم کنترل حرکت در سراشیبی است یا خیر. اتوهلد را در واقع می‌توان یک سیستم کامل‌تر از سیستم کنترل حرکت در سراشیبی دانست. در سیستم کنترل حرکت در سراشیبی خودرو تنها چند ثانیه پس از رها کردن پدال ترمز حرکت نمی‌کند و اگر راننده در آن چند ثانیه اقدام به فشردن پدال گاز نکند خودرو مجدد به سمت شیب حرکت می‌کند. همچنین در سیستم کنترل حرکت در سراشیبی راننده همچنان پای خود را باید بر روی پدال ترمز نگه دارد. اما در اتوهلد این موارد ذکر شده رخ نداده و اولا نیازی به فشردن ممتد پدال ترمز نبوده و همچنین بر خلاف سیستم HAC در اتوهلد تا هر زمان که راننده پدال گاز را فشار ندهد همچنان فعال است و فعال بودن آن مختص چند ثانیه نیست. 

auto hold


اتوهلد چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار اتوهلد به شیب خودرو و حرکت آن بستگی دارد. کنترل این موارد توسط سنسورهای موجود در چرخ‌های خودرو انجام می‌شود. هنگامی که سیستم اتوهلد فعال است سنسورها مدام حرکت چرخ‌ها را آنالیز می‌کنند. پس از آنکه راننده این سیستم را فعال کرد در هنگام توقف خودرو اتوهلد فعالیت خود را آغاز کرده و همچنان ترمزهای خودرو را فعال نگه می‌دارد. اگر تا قبل از فشردن پدال گاز توسط راننده چرخ‌ها حرکتی داشته باشند اتوهلد با اعمال فشار بیشتر بر روی ترمزها این حرکت را غیرفعال می‌کند اما در نهایت هنگامی که راننده پدال گاز را فشرد، کنترل این سیستم بر ترمزها قطع می‌شود.

auto hold

کد خبر 142324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha