سنسور نقطه کور چیست؟/ انواع سیستم سنسور نقطه کور خودرو را بشناسید

سنسور نقطه کور یکی از امکانات ایمنی در خودروهای امروزی است که در بیشتر خودروها تبدیل به یک استاندارد شده است. این سنسور که اولین بار توسط ولوو ابداع شد توانست از بروز تصادفات ناشی از نقاط کور خودرو بکاهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رانندگی امروزه نسبت به ده‌ها سال قبل با تغییرات گسترده و البته مهمی روبرو شده است. از زمانی که خودرو اختراع شد بسیاری از امکانات و آپشن‌های ایمنی به خودروها اضافه شده که بسیاری از آنها در راستای افزایش امنیت سرنشینان بوده است. از اختراع کمربند ایمنی گرفته تا حتی تغییر شکل اتاق خودروها، همه و همه دست به دست هم دادند تا از بروز حوادث جبران ناپذیر تا حد ممکن جلوگیری کرده و امنیت خودرو را بالا ببرند. 

سیستم هشدار نقطه کور و یا تشخیص نقاط کور در کنار مواردی مانند سنسور تشخیص خطوط جاده، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ترمز اضطراری و بسیاری دیگر از امکانات ایمنی یکی از همین موارد است که ابداع آن توانست درصد تصادفاتی که ناشی از دیده نشدن وسایل نقلیه در نقاط کور خودرو توسط راننده بود را کاهش داده و از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری کند. مانند بسیاری از امکانات خودروهای روز دنیا که قبلا یک آپشن لوکس بود اما امروزه تبدیل به یک استاندارد شده و در بسیاری از خودروها ناگزیر باید به کار رود، سیستم هشدار نقطه کور نیز ابتدا تنها در خودروهای لوکس بازار مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه شاهدیم که در بیشتر خودروها این امکان ایمنی کارآمد وجود دارد. 

نقطه کور

هنگام رانندگی اگر نگوییم برای صددرصد راننده‌ها این اتفاق رخ داده اما بی‌گمان برای بسیاری که پشت فرمان خودرو می‌نشینند این اتفاق رخ داده است که نتوانند برخی خودروها، دوچرخه‌ها، عابران پیاده و هر چیز دیگری که به خودرو نزدیک می‌شود را در زاویه‌ای خاص، ببیند. حتی با وجود آینه‌های جانبی یا همان آینه بغل نیز این اتفاق رخ خواهد داده و راننده ممکن است دید کاملی از اطراف خودروی خود نداشته باشد. همین اتفاق سبب می‌شود تا در صورت نبود یک سیستم هشدار دهنده گاها حوادث جبران ناپذیری رخ دهد. 

نقطه کور

نقطه کور در خودرو چیست؟

نقطه کور همانطور که از نامش مشخص است به نقاطی گفته می‌شوند که دیدن آنها امکان پذیر نبوده و در واقع دید ندارند. نه تنها در خودرو بلکه در بسیاری از مواقع دیگر نقاط کور همیشه مشکل زا بوده‌اند. به عنوان مثال در دوربین‌های مدار بسته نیز که در یک مکان وجود دارند نقاط کوری وجود دارد که دوربین از برداشت تصویر از آنها عاجز است! 

نقطه کور

نقطه کور در خودرو نیز همین معنی را دارد. نقاط کور در خودرو به نقاطی گفته می‌شوند که راننده حتی با وجود امکانات رایجی مانند آینه‌های جانبی، دوربین و سنسور دنده عقب از دیدن و زیر نظر گرفتن آنها ناتوان است. هر چند بسیاری از خودروسازان این ادعا را دارند که موقعیت و نوع طراحی آینه‌های جانبی برخی از محصولات‌شان نقاط کور خودرو را به صفر رسانده اما همچنان باید بگوییم که خیر! با آیینه‌های جانبی معمولی و موارد ذکر شده نمی‌توان صددرصد نقاط کور خودرو را از بین برد. 

نقاط کور خودرو شامل اطراف خودرو خصوصا در پشت و قسمت‌های کناری آن بوده که راننده دیدی به آنها ندارد. حتی با وجود آیینه‌های جانبی نیز راننده نمی‌تواند مدام حواس خود را از جلوی خودرو پرت کرده و به کنترل کردن آن قسمت‌ها بپردازد. دید راننده نیز به مقدار مسافتی گفته می‌شود که راننده در هر آب و هوایی اشیا و موارد مختلف را دیده و تشخیص دهد. این میزان دید به عوامل مختلفی همچون محل قرارگیری و نوع طراحی ستون‌های خودرو، شیشه جلو، آب و هوا و … بستگی دارد. 

نقطه کور

سنسور هشدار نقطه کور چیست؟ 

سیستم هشدار نقطه کور همانطور که از نامش مشخص است اختراع شده تا اشیا موجود در نقاط کور خودرو را به راننده اطلاع دهد، خصوصا زمانی که راننده قصد تغییر لاین و یا پیچیدن را دارد. خودروسازان برای حل مشکل نقاط کور این سیستم را ابداع کردند تا راننده با خیالی آسوده مسیر خود را طی کرده و دیگر نگرانی از بابت دید نداشتن به نقاط کور خودرو نداشته باشد. این سیستم ابتدا توسط ولوو ابداع شد و رفته رفته بر روی خودروهای دیگر نیز قرار گرفت. 

نقطه کور

سیستم هشدار نقاط کور در خودرو از طریق چندین سنسور، دوربین یا رادار و یا ترکیبی از هر سه مورد استفاده می‌کند و از طریق آنالیز اطلاعات دریافتی از آنها تشخیص می‌دهد که آیا در نقاط کور خودرو چیزی وجود دارد یا خیر. اگر این سیستم تشخیص دهد خودرو و یا هر شیء دیگری در نقطه کور خودروی مذکور وجود دارد از راه‌های مختلفی هشدار را به راننده می‌دهد خصوصا اگر راننده قصد تغییر لاین و یا پیچیدن را داشته باشد. این هشدار عموما از طریق چراغی که روی آینه‌های جانبی یا ستون‌های A خودرو تعبیه شده و یا هشدار بر روی صفحه کیلومتر شمار و هدآپ دیسپلی به راننده نشان داده می‌شود. 

نقطه کور

سیستم هشدار نقطه کور در خودروهای امروزی به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند: سیستم هشدار نقطه کور معمولی و سیستم هشدار نقطه کور فعال. در سیستم هشدار نقاط کور معمولی تنها به یک هشدار تصویری و گاها صوتی و تصویری باهم به راننده بسنده شده و هنگامی که راننده اقدام به دور زدن، بیرون آمدن از پارک و یا تغییر لاین را داشته باشد این سیستم از طریق هشدار تصویری و صوتی وجود اشیا در نقاط کور خودرو را به راننده اطلاع می‌دهد. اما در سیستم هشدار نقاط کور فعال که پیشرفته‌تر از حالت معمولی است هشدار به راننده تنها از طریق حالت قبلی رخ نداده و در صورتی که سیستم هشدارها را به راننده بدهد و واکنشی از راننده دریافت نکند خود کنترل سیستم فرمان و ترمزها را در دست گرفته تا احتمال بروز حادثه کاهش یابد. 

نقطه کور

کد خبر 142469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha