سیستم ترمز کمکی BA چیست؟ / سیستم کمکی ترمز BA سایپا شاهین چگونه کار می‌کند

سیستم ترمز کمکی یا همان سیستم کمکی ترمز BA یکی از سیستم‌های ایمنی در خودروهای امروزی است که در مواقع ضروری و اورژانسی به کمک راننده می‌آید. سیستم کمکی ترمز BA اخیرا در خودروی شاهین توسط سایپا مورد استفاده قرار گرفته و با موفقیت چشمگیری نیز روبرو شده است. طبق اعلام شرکت سایپا به‌زودی قرار است سیستم کمکی ترمز BA بر روی نسخه‌های تحویلی سایپا شاهین مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سیستم ترمز کمکی (Brake Assist) که به اختصار BA نامیده می‌شود یکی از سیستم‌های ایمنی خودروهای امروزی است. این سیستم در مواقع ضروری به کمک راننده آمده و با اعمال فشار بیشتر بر روی ترمزهای خودرو سبب می‌شود تا عمل ترمزگیری به بهترین شکل ممکن اجرا شده و خودرو در مسافت کمتری از حالت معمولی متوقف شود. این سیستم ابتدا به صورت مکانیکی در خودروها استفاده می‌شد و رفته رفته به صورت الکتریکی بر روی خودروها کارگذاری شد.

شاهین

ایمنی در خودرو یک مبحث مهم و تاثیر گذار بوده و از زمانی ‌که خودروها در میان مردم رواج زیادی پیدا کرد علاوه بر امکانات رفاهی، امکانات ایمنی نیز بسیار مهم شد. طی سالیان سال از اختراع و تولید انبوه خودروها امکانات و آپشن‌های ایمنی بسیاری توسط خودروسازان و مهندسان مختلف ابداع و اختراع شد، از کمربند ایمنی و کیسه‌های هوا گرفته تا سیستم‌های خودران در خودروهای امروزی. در قسمت ترمز خودرو هم از ابتدا تاکنون سیستم‌های کمکی مختلفی در جهت هرچه بهتر کار کردن آن توسعه داده شده است. 

معرفی سیستم ترمز کمکی BA و عملکرد ترمز دستی خودرو شاهین + فیلم

BA

سیستم کمکی ترمز یکی از همین موارد بوده که در بیشتر خودروهای امروزی تبدیل به یک استاندارد ایمنی ضروری شده است. در خودروهای داخلی سیستم کمکی ترمز (BA) تاکنون مورد استفاده قرار نمی‌گرفت اما اخیرا شرکت سایپا برای اولین بار در خودروی ملی خود یعنی شاهین، سیستم کمکی ترمز را مورد استفاده قرار داده و پس از انجام تست‌های موفقیت آمیز، قرار است به‌زودی سیستم Brake Assist را بر روی خودروهای شاهین ‌نصب کند.

BA

سیستم کمکی ترمز چیست؟ 

این سیستم در اصل یک سیستم کمکی بوده که در کنار سیستم ترمز ABS در خودروهای امروزی فعالیت می‌کند. این سیستم امروزه در خودروها نقشی اساسی را در حین ترمزگیری ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده آمار حوادث در خودروهایی که به این سیستم مجهز شده‌اند بسیار پایین بوده و این سیستم اثر بزرگی در هنگام ترمزگیری‌های شدید و ناگهانی دارد. 

BA

در میان رانندگان وسایل نقلیه خصوصا خودروهای سواری، برخی افراد در لحظات حساس پدال ترمز را به درستی و با فشار کامل فشار نمی‌دهند. فرض کنید در حال رانندگی با سرعت نسبتا زیاد ناگهان یک مانع بر سر راه خودرو ظاهر می‌شود. در این هنگام راننده می‌بایست با فشار زیاد پدال ترمز را فشار داده تا خودرو قبل از برخورد با مانع ایست کامل کند اما اگر راننده با استرس و فشار مواجه شود، نمی‌تواند پدال ترمز را با نیروی کافی فشار دهد. 

در این حالت وجود سیستم کمکی ترمز باعث می‌شود تا اگر راننده فشار کافی را به پدال ترمز وارد نکرد، سیستم وارد عمل شده و فشار بیشتری را بر ترمز خودرو اعمال کند تا خودرو قبل از برخورد به مانع ایست کامل داشته باشد. لازم به ذکر است که این سیستم در خودروهای امروزی در کنار سیستم ترمز ABS وارد عمل شده و تاثیری بر روی قفل شدن چرخ‌ها و کار نکردن ABS نداشته و در واقع یک مکمل برای سیستم ترمز ABS خودرو محسوب می‌شود. سیستم کمکی ترمز در اصل یک سیستم همیشه هوشیار بوده و در تمام موارد به کمک راننده می‌آید. 

BA

سیستم کمکی ترمز چگونه کار می‌کند؟

این سیستم همیشه در حالت آماده باش قرار دارد. هنگامی که راننده در حال حرکت است مدام میزان سرعت خودرو از طریق سنسورهای سرعت به مغز متفکر خودرو یعنی ECU ارسال می‌شود. این کامپیوتر مدام سرعت خودرو و نوع رانندگی راننده را بررسی کرده و هنگامی که راننده پدال ترمز را ناگهان فشار دهد بر اساس میزان فشار وارده بر پدال ترمز وارد عمل می‌شود. چنانچه راننده به درستی و با فشار لازم بر اساس سرعت خودرو ترمز را فشار ندهد، ECU دستور لازم را به سیستم کمکی ترمز خودرو ارسال کرده تا با اعمال فشار بیشتر بر ترمزها، خودرو را از برخورد با مانع باز دارد. 

کد خبر 142533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha