سیستم نور بالای خودکار AHB چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم نور بالای خودکار AHB یکی از این سیستم‌های ایمنی خودرو است که قدمت چندان زیادی نیز ندارد. سیستم نور بالای خودکار AHB موجب می‌شود تا هنگام رانندگی در شب نور بالای خودرو در چشم راننده مقابل نباشد. اگر می‌خواهید بدانید سیستم نور بالای خودکار AHB چیست و چگونه کار می‌کند؟، با این مقاله همراه شوید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رانندگی به یک عمل روزمره در زندگی امروزی تبدیل شده است که از قضا نیاز به دقت و توجه فراوان دارد. یکی از مهم‌ترین زمان‌ها در هنگام رانندگی که نیاز دوچندان به دقت و توجه دارد، آغاز تاریکی هوا یا به اصطلاح گرگ و میش است که دید رانندگان محدود شده و اتفاقا بیشترین آمار تصادف و سوانح رانندگی نیز در این محدوده زمانی ثبت شده است. در این زمان راننده باید حواس خود را بیش از پیش به رانندگی معطوف کند تا فرصت جلوگیری از وقوع اتفاقات را داشته باشد. 

نور بالا خودکار

رانندگی در شب خصوصا در جاده‌هایی که نور کافی وجود ندارد بسیار مهم و گاه خطرناک است. در این حالت میدان دید راننده بسیار مهم‌تر از روز و شرایط عادی آب و هوایی (مه، گرد و غبار) است و می‌بایست نور کافی برای ادامه رانندگی وجود داشته باشد.

وظیفه تامین نور کافی برای رانندگی در شب برعهده چراغ‌های جلوی خودرو است که از دو بخش نور پایین و نور بالا تشکیل می‌شود. 

نور بالا خودکار

هنگامی که راننده دید کافی بدون روشن کردن چراغ‌ نداشته باشد ابتدا چراغ را در حالت نور پایین روشن می‌کند و اگر نور پایین چراغ‌های جلو در جاده‌های تاریک شهری و بین شهری کارساز نباشد و میدان دید مناسبی را برای راننده فراهم نکند نور بالای چراغ‌ها به کمک راننده می‌آید. نور بالای چراغ‌های جلو برخلاف نور پایین میدان دید بیشتری را چه از نظر مسافت و چه از نظر محیط اطراف برای راننده مهیا می‌کند تا وی بدون اینکه با مانعی برخورد کند حریم جاده را تشخیص داده و به طی مسیر ادامه دهد. 

نور بالا خودکار

اما بزرگترین مشکل استفاده از نور بالا این است که این نور برای خودروهای مقابل و یا خودروهایی که در جهت مخالف به خودرو نزدیک می‌شوند آزاردهنده است. همین مورد موجب شد تا مهندسین حوزه خودرو به فکر یک راه حل باشند. پس از انجام تست‌ها و راهکارهای مختلف سرانجام سیستم نور بالای اتوماتیک در خودروها ابداع شد و در وسایل نقلیه رواج پیدا کرد. 

نور بالا خودکار

سیستم نور بالای خودکار (Auto Headlight Beam) که به اختصار AHB نامیده می‌شود همانطور که از نامش مشخص است یک سیستم ایمنی است و وظیفه دارد تا در مواقع موردنیاز نور چراغ‌های جلو را بدون دخالت راننده از حالت نور بالا به نور پایین تغییر داده و دوباره به حالت قبل بازگرداند. اگر این سیستم در خودرو وجود نداشته باشد راننده باید به صورت دستی تغییر حالت نور چراغ‌های جلو را انجام دهد. در این حالت ممکن است راننده فراموش کند که خودرو در حالت نوربالا قرار دارد یا هنگامی که خودرویی چه در مسیر موافق و چه در مسیر مخالفش وجود داشت نور خودرو را تغییر ندهد. 

نور بالا خودکار

در این حالت سیستم نور بالای خودکار AHB به کمک راننده آمده و به صورت اتوماتیک با آنالیز شرایط و محیط جلوی خودرو کنترل نور چراغ‌ها را به دست می‌گیرد.

سیستم نور بالای خودکار به وسیله راداری که در جلوی خودرو و پشت آئینه وسط تعبیه شده است کار سنجش نور محیط و شرایط نوری را انجام می‌دهد و در صورتی که تشخیص دهد در مسافت معینی خودروی دیگری وجود دارد نور بالای چراغ خودرو را به نور پایین با بالعکس، تغییر می‌دهد. 

کد خبر 142541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha