هویت سازی کیفی ایران خودرو در گام دوم تحول کیفیت در زنجیره تامین

اجرای پروژه عبور مستقیم و حذف خودرو ناقص از فرآیند تولیدات در سال گذشته منجر به جهش کیفی در محصولات ایران خودرو شد و حالا این شرکت در گام دوم طرح تحول کیفیت در حوزه تامین 9 محور اصلی را جز اهم برنامه های کیفی در زنجیره تامین قرار داده است؛ هدف گذاری که با ارتقای سازندگان و عرضه قطعات با کیفیت به خطوط تولید، استقرار کامل سیستم های تولید و کیفیت در شرکت‌های تابعه و شناسایی و قطع وابستگی خطوط تولید از منابع تک‌ منبع و دارای ریسک کیفی در شبکه خدمات می رود تا مسیر افزایش کیفیت محصولات و رضایت مندی مشتریان را هموارتر کرده و گام بزرگی در تحول کیفی در صنعت خودرو ایران بردارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، زنجیره تامین خودروسازان ضمن اینکه نقش قابل توجهی در فرایند تولید خودرو در ایران دارند، سهم بسزایی در اشتغال و رشد و توسعه این صنعت بر عهده دارد در واقع بدون مدیریت زنجیره تامین و کم توجهی به ارتقای کیفیت و رفع مشکلات در این بخش، شرکت‌های خودروسازی از سفارشات عقب مانده و با تاخیر به وجود آمده نارضایتی مشتریان را تجربه خواهند کرد.

بنابراین قطعه سازی همواره به عنوان بازوی قوی و قدرتمند خودروسازان برای پیشرفت و توسعه صنعت خودروسازی بوده است؛ پازل مهمی که به‌ عنوان زیرساخت صنعت خودرو از آن یاد می‌شود و ساختمان صنعت خودرو بدون ستون‌های قدرتمند و مستحکم قطعه‌سازی، بسیار متزلزل خواهد بود.

 پس از آنکه در بهمن ماه سال 1400 خودروسازان با انباشت خودروهای ناقص، تعهدات معوق مشتریان، گلایه‌ها از شرایط کمی و کیفی تولید و خدمات پس از فروش مواجه شدند، گروه صنعتی ایران خودرو مصمم شد تا برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی را برای ارتقاء و تحول کیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو هدف گذاری کند؛ پروژه ای که در گام اول تحول کیفیت منجر به تدوین و اجرایی کردن 272 برنامه کیفی در زنجیره ارزش خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو شد.

حالا ایران خودرو پس از گذشت یک سال از دستاوردهای مثبت و بازخوردهای مناسبی که با اجرای طرح تحول کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو کسب شد، گام دوم طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین را به عنوان ترمینال اصلی ورود قطعات به خطوط تولید تدوین کرد؛ گام تحولی که علاوه بر مدیریت نظارت بر کیفیت اقلام خارجی، پیاده‌سازی و نهادینه سازی استحکامات کیفی در فرآیند سازندگان را در دستور کار قرار داده است.

تاکنون عمده تمرکز شرکتهای خودروسازی بر توسعه و رفع مشکلات در این حوزه بود در حالی که قطعه سازی و زنجیره تامین به عنوان بدنه اصلی صنعت خودرو به شمار می رود که سهم مهمی در کیفیت تولید و رضایتمندی مشتریان از محصول نهایی دارد. در واقع کیفیت خودرو ساخته شده بسیار زیاد وابسته به کیفیت قطعات تشکیل دهنده آن و استقرار سیستم کیفی در زنجیره سازندگان است.

صنعت خودرو زمانی می تواند تصویر ذهنی مثبتی در میان مصرف کنندگان داخلی داشته باشد که از طریق تولید و عرضه خودرو با کیفیت در طول زمان دارای هویت قابل قبولی بشود و با ارائه خدمات مناسب در زمان و قیمت مورد انتظار مشتری، دید مثبتی نسبت به این صنعت بوجود آید.

در راستای تحقق چنین تصویر ذهنی در میان مشتریان بود که ایران خودرو در سال 1401 و در گام آغازین طرح تحول کیفی علاوه بر پیگیری و اجرای کامل پروژه های کیفی تعریف شده، پروژه های جدیدی با محوریت ارتقای کیفیت محصولات و خدمات شرکت ایران خودرو با هدف ملموس شدن تغییرات کیفی برای جامعه و بهبود تصویر ذهنی مشتریان تعریف و اجرا کرد و حالا در گام دوم تحول طرح تحول کیفیت در حوزه تامین بنا دارد تا هویت سازی ممتازی کیفی را برای ایران خودرو رقم بزند.

خوشبختانه گروه صنعتی ایران خودرو در ماه های اخیر با تغییر رویکردها و حذف خودروهای ناقص از فرآیند تولید و همچنین اجرای گام های تحولی در کیفیت موفق شده گام مهم و موثری در افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار بردارد این اقدامات در کنار هدف گذاری و افزایش کیفیت محصولات در زنجیره ارزش تولید، کاهش هزینه قابل توجهی را در فرآیند تولید و همچنین کاهش ضایعات تولیدی در این گروه صنعتی به دنبال داشته است.

ایران خودرو در تدوین گام دوم تحول کیفی در زنجیره تامین ثابت کرد که قطعه سازی و زنجیره تامین سازندگان از مولفه های لازم برای پیشرفت و توسعه کمی و کیفی محصول و رضایتمندی مشتریان از خودروسازان است؛ پازل مهمی که با انسجام در این بخش و بهینه سازی هزینه های کیفیت از طریق بهبود کیفی قطعات و استقرار و یکسان سازی قطعات ( EMS ) به عنوان بخشی از محورهای گام دوم طرح تحول کیفی می تواند در دستیابی به اهداف تولید این شرکت در سال 1402 نقش موثری را ایفا کند.

کد خبر 142635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha