اولین خودرو هیبرید کشور طی سال 1403 در سبد محصولات سایپا قرار می گیرد

در سال 1403 با همکاری مراکز دانشگاهی اولین خودرو هیبرید کشور با کاهش سوخت چشمگیر در سبد محصولات سایپا قرار خواهد گرفت.

به گزارش پرشین خودرو، محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، درباره وضعیت صنعت خودرو گفت: در سال 2022 بیش از 85 میلیون خودرو در جهان تولید شده که 22 میلیون دستگاه آن، در چین تولید شده است. این در حالی است که ظرفیت سالانه تولید خودرو در جهان، 130 میلیون دستگاه است. بر این اساس کمپانی های خودروسازی به هر روشی متوسل می شوند تا صنایع خودروسازی خود را در کشورهای دیگر ببرند و ضمن کسب سهم بیشتر از بازار خودرو جهان، اجازه ندهند سایر کشورها هم در صنعت خودرو رشد کنند. همان اتفاقی که برخی از خودروسازان جهانی در مورد ایران دنبال می کنند.

وی که در نشست با رئیس، معاونان و استادان دانشگاه صنعتی شریف سخن می گفت، افزود: در دانشگاه ها نفوذ خودروسازان جهانی، کمتر است چرا که از حاصل دانشگاه ها بهره برداری می کنند. این هنر نیست که میلیون ها دلار برای جوانان کشورمان هزینه کنیم و کشورهای اروپایی و امریکایی آنها را بدون پرداخت هزینه ای، جذب کنند. از همین رو تمام مراکز و بنگاه های صنعتی کشورمان بایستی به پتانسیل و توانایی که در دانشگاه های کشور وجود دارد، بیش از گذشته توجه کنند و بهره ببرند. در این صورت است که می توان شاهد نوآوری صنعتی، افزایش تولید و حضور قدرتمندتر در سایر کشورها باشیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: چنانچه کشورها را به سه قسمت تقسیم کنیم و بزرگترین بنگاه اقتصادی خودرو را ژاپن و آلمان بدانیم، کشوری مانند چین بوجود آمده که 55 درصد سهم تولید آن مربوط به کمپانی‌های موجود در شانگهای است که این کمپانی ها از جمله فولکس واگن، BMW  و... متعلق به اروپایی ها است. قاعدتا در ارکان صنعت خودرو ما نیز نفوذ می کنند. این نفوذ ناشی از برخی از سوء مدیریت ها، بی توجهی به دانشگاه و نخبگان، تصمیم های نادرست و... است. اتفاقات یاد شده سبب شد که در دهه 90 صنعت خودرو کشور به شدت تضعیف شود؛ اکثر زیرساخت های این صنعت مربوط به دو دهه 70 و 80 است.

وی ادامه داد: چین که بزرگترین تولیدکننده بنزین دنیا (تا سه سال قبل بزرگترین مصرف کننده بنزین دنیا هم بود) است، تصمیم گرفت با سیستم های الکتریکال و هیبرید صنعت خودرو خود را روزآمد کند. از این‌رو در شهرهای بزرگ چین، شاهد دو پلاک خودرو هستیم. یک پلاک سبز(خودروهای الکتریکال و هیبرید) و دیگری پلاک آبی (خودرو بنزینی) است و مهم تر آنکه در سال 2025 تمام خودروهای تولیدی چین، الکتریکال خواهد شد. همین نوع نگاه سبب شد که فولکس واگن و BMW در چین توسعه پیدا کند. معتقدم تا سه سال آینده چین بزرگترین صادرکننده بنزین دنیا خواهد شد.

تیموری با تاکید بر اینکه همه و به خصوص تولیدکنندگان خودرو می دانند که ایران دانش تولید خودرو را دارد، گفت: ایران به خودروسازان اروپایی ثابت کرد که در زمینه تولید قطعات خودرو، پتانسیل بالایی دارد و می تواند در سطح جهانی تولید داشته باشد.

وی بیان کرد: تحریم‌ها نتوانست جلوی تولید خودرو در ایران را بگیرد زیرا امروزه گروه سایپا با تکیه بر توان متخصصان داخلی روزانه بیش از دو هزار و 200 خودرو با رعایت استانداردهای 85 گانه و بدون وابستگی تولید و روانه بازار می کند.

مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای CNG نیز در کنار خودروهای بنزین سوز در  گروه سایپا تولید می شود و در سال 1403 با همکاری مراکز دانشگاهی اولین خودرو هیبرید کشور با کاهش سوخت چشمگیر در سبد محصولات سایپا قرار خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه سه درصد تولید ناخالص داخلی دنیا در صنعت خودرو است و گردش مالی این بخش سه هزار میلیارد دلار است، افزود: سهم صنعت خودروی ایران در تولید ناخالص داخلی 2.9 درصد است. بر این اساس صنعت خودرو کشورمان جایگاه خوبی در GDP دارد. سهم گروه خودروسازی سایپا در تولید با برند ایرانی 60 درصد و از نظر تیراژ 40 درصد است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: این مجموعه 77 شرکت قطعه سازی دارد لذا می توان با همکاری دانشگاه های کشور شرایطی را فراهم کرد که دانشجویان و نخبگان علمی، در این حوزه ورود کنند و بتوانند تحول مناسبی را در صنعت قطعه سازی رقم بزنند. معتقدم اگر قرار است صنعت خودرو رشد کند، باید از طریق دانشگاه باشد. لذا می توان موضوعات تحقیق و توسعه را با همکاری نخبگان دنبال کرد.

وی با بیان اینکه طی 15 ماه گذشته میزان همکاری ها با دانشگاه های کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: در راستای همکاری های مشترک و نزدیک شدن صنعت و دانشگاه، به دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه علم و صنعت رفتیم و اکنون پروژه های همکاری چون شاهین هیبرید و حل نویز لنت در دستور کار قرار گرفته است.

تیموری تاکید کرد: از سال 95 گروه خودروسازی سایپا (مرکز تحقیقات) قرارداد خوبی را با دانشگاه شریف منعقد کرده و پیشرفت های مناسبی هم حاصل شده است. لذا با تکیه بر قرارداد و همکاری های گذشته از دانشگاه شریف می خواهیم که در حل مشکلات فنی مربوط به تولید خودرو، زنجیره تامین قطعه، خدمات پس از فروش و مابقی موارد به ما کمک و پیشنهادات خود را ارایه کنند.

وی افزود: گروه خودروسازی سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته های مرتبط با برق و الکترونیک، مگاترونیک (تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر)، پلیمر، شیمی و مکانیک است. لذا هر تعدادی که دانشگاه شریف اعلام کند، ما نسبت به همکاری با آنها اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اکنون 28 میلیون خودرو در سطح کشور تردد می کند و 18 میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم، خاطرنشان کرد: این اعداد و ارقام نشان می دهد که فرصت مناسبی وجود دارد تا با همکاری جامعه علمی کشور، دانش بنیان ها و نخبگان صنعت خودرو را متحول کرد. 

وی در پایان با بیان اینکه گروه سایپا تمایل زیادی به بورسیه کردن دانشجویان دانشگاه شریف را دارد، گفت: صنایع کشور، نقش اساسی و مهم در جلوگیری از فرار مغزها دارند، بدین جهت سعی خواهیم کرد همانگونه که مقام معظم رهبری بر استفاده از توان دانش بنیان ها و نخبگان، تاکید کردند، ما نیز به چنین سمتی برویم و بستری را فراهم کنیم که دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور وارد صنعت خودرو شوند.

یادآور می شود که در نشست مشترک مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا با رئیس، معاونان و استادان دانشگاه صنعتی شریف، بر افزایش تعامل و همکاری های مشترک تاکید شد و طرفین توافق کردند که در ماه‌های آتی ضمن بررسی بورسیه کردن دانشجویان دانشگاه شریف در گروه سایپا، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، راهکارهایی برای حل مشکلات صنعت خودرو که نتیجه آن رشد کیفی و کمی محصولات است، ارایه دهند. همچنین اعلام شد که گروه سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته های مرتبط با برق و الکترونیک، مگاترونیک، پلیمر، شیمی و مکانیک است.

کد خبر 142700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha