5 نکته کلیدی برای استفاده از کولر خودرو

سیستم کولر خودرو و استفاده از آن مستلزم رعایت نکاتی است. نکاتی که رعایت آن ها سبب می‌شود تا عمر کولر خودرو افزایش یافته و بهترین راندمان و بازدهی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هوا روز به روز در حال گرم‌تر شدن است و این گرمای شدید هوا بر روی کابین خودرو نیز تاثیرات زیادی می‌گذارد خصوصا در مواقعی که خودرو پارک بوده و شیشه‌های آن نیز بسته باشد. این مورد باعث می‌شود تا افرادی که در خودرو حضور دارند در خطر گرمازدگی قرار گیرند، خصوصا افراد مسن و یا کودکان که بیشتر از دیگران در معرض گرمازدگی قرار دارند. مضاف بر این مورد، گرمای کابین در صورتی که رفع نشود سبب می‌شود تا راننده نیز از این گرمای شدید کلافه شده و تمرکز خود را حین رانندگی از دست بدهد. 

کولر

سیستم تهویه مطبوع خودرو یا همان Air Condition سالیان سال است که در خودرو قرار گرفته و وظیفه دارد تا هوای داخل کابین را تغییر دهد. این سیستم که بیشتر به عنوان کولر خودرو شناخته می‌شود سبب می‌شود تا هوای داخل کابین در تابستان سرد و مطبوع شده و سرنشینان را در آرامش قرار دهند. اما نحوه فعالیت این سیستم نیز بسیار مهم است چرا که کولر خودرو نیروی مورد نیاز خود را مستقیما از موتور خودرو دریافت می‌کند. به همین علت اندکی از نیروی موتور صرف به کار افتادن کمپرسور کولر شده و به دنبال آن مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند. 

کولر

درست است که استفاده از کولر خودرو توان موتور را کاهش می‌دهد و باعث مصرف بیشتر سوخت می‌شود اما نیروی دریافتی آنقدری نیست که به چشم بی‌آید. همچنین با توجه به اینکه توان زیادی را از پیشرانه دریافت نمی‌کند مصرف سوخت چندانی را نیز نخواهد داشت اما بسیاری از افراد و رانندگان این موضوع را درست درک نکرده و تصور می‌کنند اتلاف توان و مصرف سوخت کمپرسور کولر بسیار زیاد است و به تبع آن به جای روشن کردن کولر در مواقع نیاز شیشه‌های خودرو را پایین می‌آورند. 

کولر

زمانی که راننده سیستم کولر خودرو خود را روشن می‌کند، کمپرسور کولر نیروی مورد نیاز خود را از طریق تسمه از پیشرانه خودرو دریافت کرده و به همین علت نیز اندکی از نیروی پیشرانه صرف به کار انداختن کمپرسور کولر می‌شود. این مورد درست است که نیروی پیشرانه کمی صرف فعالیت کمپرسور کولر می‌شود اما در حدی نیست که برخی فکر می‌کنند نیمی از توان موتور صرف کولر می‌شود. همچنین مصرف سوخت نیز آنچنان افزایش پیدا نمی‌کند که نیاز باشد هر دو سه روز یکبار باک خودروی خود را پر کنید آنهم بخاطر روشن بودن کولر.

استفاده از کولر خودرو نکاتی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

۱. اولین و مهمترین نکته سالم بودن سیستم تهویه خودرو و کولر است. قبل از شروع فصل گرما و استفاده از کولر نسبت به سالم بودن سیستم آن مطمئن شده و همچنین گاز کولر را چک کنید. 

کولر

۲. هنگامی که در ترافیک‌های جاده‌ای و یا شهری هستید و یا همچنین در مسیرهای سربالایی یا سراشیبی قرار دارید برای چند دقیقه کولر خودرو را در درجه‌های کم قرار داده و یا خاموش کنید. رعایت نکردن این نکته سبب می‌شود تا پیشرانه خودرو تحت فشار قرار گرفته و علاوه بر تاثیرات منفی بر روی قلب تپنده خودرویتان، مصرف سوخت نیز بالا خواهد رفت. 

کولر

۳. در زمانی که کولر خودرو روشن است از حرکت با سرعت‌های بسیار زیاد بپرهیزید و خودرو را در شرایط سخت قرار ندهید. روشن بودن کولر مقداری از قدرت پیشرانه را کم کرده و در صورتی که در مسافت‌های طولانی پدال گاز را بیش از حد فشار دهید پیشرانه خودرو تحت فشار قرار گرفته و باعث افزایش تصاعدی مصرف سوخت خواهد شد. البته لازم به ذکر است که مهم‌تر از کولر خودرو ایمن ماندن شما و دیگر سرنشینان خودرو اولویت دارد پس از رانندگی در سرعت‌های بالا بپرهیزید. 

کولد

۴. خودروی خود را زیر نور مستقیم و آفتاب شدید پارک نکنید چرا که سبب می‌شود تا هوا و قطعات کابین بسیار گرم شده و مدت زمان بیشتری صرف سرد شدن کابین شود. اما اگر چاره‌ای نبود، پس از روشن کردن خودرو ابتدا چند دقیقه‌ای پنجره های خودرو را باز کرده تا هوای گرم داخل کابین عوض شده و سپس کولر خودرو را روشن کنید، چرا که در این صورت فشار کمتری به کولر و خودرو وارد خواهد شد.

کولر

۵. هنگامی که کولر خودرو روشن است پنجره‌های خودرو را بسته نگه دارید. باز بودن پنجره‌های خودرو سبب می‌شود تا فشار بیشتری به سیستم کولر خودرو وارد شده و در نتیجه مصرف سوخت از حالت معمولی بیشتر خواهد شد. لازم به ذکر است که برخی از افراد به خاطر دلایلی که قبل‌تر اشاره کردیم کولر خودرو را روشن نمی‌کنند و به جای آن پنجره‌های خودرو خود را باز می‌کنند. باز بودن کامل پنجره‌ها در سرعت‌های بالا مصرف خودرو را بیشتر از زمان روشن بودن کولر افزایش می‌دهد.

کد خبر 142820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha