آشنایی با سنسور نقطه کور در سئات آتکا

سنسور نقطه کور یکی از امکانات ایمنی در خودروهای امروزی است که در بیشتر خودروها تبدیل به یک استاندارد اجباری شده است. امروزه در بسیاری از خودروهای روز دنیا سنسور نقطه کور به عنوان یک سیستم استاندارد قرار دارد و همین مورد سبب شده تا آمار تصادفات کاهش پیدا کند. سئات آتکا یکی از خودروهای ایمن اروپایی بوده که مجهز به سیستم تشخیص نقطه کور و یا همان سنسور نقطه کور است و در آینده نزدیک راهی بازار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رانندگی امروزه نسبت به سال‌ها قبل تغییرات مهمی کرده است. در واقع از زمانی که خودرو اختراع شد بسیاری از امکانات و آپشن‌های ایمنی به آنها اضافه شده و سبب شده تا نوع رانندگی تغییر پیدا کند. همچنین بسیاری از این امکانات در راستای افزایش امنیت جان سرنشینان بوده است. از اختراع کمربند ایمنی گرفته تا حتی تغییر شکل اتاق خودروها، همه و همه دست به دست هم دادند تا از بروز حوادث رانندگی تا حد ممکن جلوگیری کرده و امنیت خودرو را بالا ببرند. 

خودرو

خودروهای روز بازار در دنیا از نظر ایمنی در سطوح بالایی قرار دارد تا جایی که رقابت اکنون در بسیاری از خودروها در بحث ایمنی و حفاظت بیشتر از سرنشینان است. آتکا یکی از خودروهای ایمن و خوش ساخت سئات اسپانیا است که در آینده نزدیک در ایران عرضه خواهد شد. این خودرو از نظر سطح ایمنی خودرویی پرآپشن است و نسخه فول آن توانسته هر ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ دریافت کند. 

آتکا

آتکا یک کراس اوور چهارچرخ محرک (AWD) محصول شرکت اسپانیایی سئات است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد. سرانجام پس از موفقیت آن در بازارهای هدف سئات این خودروساز اسپانیایی تصمیم گرفت تا آتکا را زیر تیغ جراحی برده و فیس لیفت کند. سرانجام نسخه جدید و به‌روز آتکا در سال ۲۰۲۰ رونمایی و روانه بازار شد. 

آتکا

آتکا از نظر ظاهری طراحی کاملا بروز و البته خشنی دارد و بر اساس پلتفرم فولکس واگن تیگوان توسعه یافته است. طراحی ظاهری این خودرو یکی از نکات مثبت آن بوده که از ابتدا بر فروش آن تاثیر به‌سزایی داشت. چراغ‌هایی با خطوط تند و تیز، خطوط طراحی برجسته و شکسته زیاد و همچنین استفاده از برخی المان‌های ظاهری اسپرت مانند دیفیوزرهای جلو و عقب از شاخصه‌های طراحی ظاهری این خودرو است. 

آتکا

آتکا در قسمت داخلی و کابین نیز خودرویی قابل قبول است. همچنان روح طراحی فولکس در داشبورد این خودرو نمایان بوده و همچنین کیفیت متریال به کار رفته درون داشبورد نیز سطح بالایی دارد. از نظر فضای کابین نیز با توجه به اینکه با یک خودروی کراس اوور سایز متوسط خانوادگی روبرو هستیم فضای پا و سر در هر دو ردیف کاملا مناسب و جادار ارزیابی شده و همچنین فضای صندوق عقب نیز مناسب بوده و آتکا را برای مسافرت‌های طولانی به یک گزینه ایده آل تبدیل کرده است. 

آتکا

از نظر فنی سئات آتکا مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ بوده که فناوری TSI فولکس واگن را در اختیار داشته و توانایی تولید ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۷ سرعته دو کلاچه‌تر بوده که نیرو را به صورت خودکار به هر دو محور خودرو منتقل می‌کند. نکته مثبت این خودرو این است که نیروی پیشرانه به صورت اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

آتکا

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز همانطور که اشاره کردیم آتکا یک خودروی بسیار کامل و پرآپشن است که نسبت به رقبایش در کشور سطح بالاتری دارد. از جمله امکانات ایمنی و مهم این خودرو سنسور نقطه کور یا سیستم هشدار نقاط کور خودروست.

سنسور نقطه کور چیست؟

نقطه کور

سیستم هشدار نقاط کور همانطور که از نامش مشخص است اختراع شده تا اشیا موجود در نقاط کور خودرو را به راننده اطلاع دهد، خصوصا زمانی که راننده قصد تغییر لاین و یا پیچیدن را دارد. خودروسازان برای حل مشکل نقاط کور این سیستم را ابداع کردند تا راننده با خیالی آسوده مسیر خود را طی کرده و دیگر نگرانی از بابت دید نداشتن به نقاط کور خودرو نداشته باشد. 

نقطه کور

سیستم هشدار نقاط کور در خودرو از طریق چندین سنسور، دوربین و رادار یا ترکیبی از هر سه مورد و آنالیز اطلاعات دریافتی از آنها تشخیص می‌دهد که در نقاط کور خودرو مانعی وجود دارد یا خیر.

اگر این سیستم تشخیص دهد خودرو و یا هر مانع دیگری در نقطه کور خودروی مذکور وجود دارد از راه‌های مختلفی به راننده هشدار می‌دهد خصوصا اگر راننده قصد تغییر لاین و یا پیچیدن داشته باشد. این هشدار عموما از طریق چراغی که روی آینه‌های جانبی یا ستون‌های A خودرو تعبیه شده یا به وسیله صفحه کیلومتر شمار و هدآپ دیسپلی به راننده نشان داده می‌شود. 

نقطه کور

سیستم هشدار نقطه کور در خودروها امروزه به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند: سیستم هشدار نقطه کور معمولی و سیستم هشدار نقطه کور فعال. در سیستم هشدار نقاط کور معمولی تنها به یک هشدار تصویری و گاها صوتی و تصویری باهم به راننده بسنده شده و هنگامی که راننده اقدام به دور زدن، بیرون آمدن از پارک و یا تغییر لاین کند این سیستم وجود اشیاء در نقاط کور خودرو را به راننده اطلاع می‌دهد. 

نقطه کور

در سیستم هشدار نقاط کور فعال که پیشرفته‌تر از حالت معمولی است اگر سیستم واکنشی از راننده به هشدارهای صوتی و تصویری معمول دریافت نکند، کنترل سیستم فرمان و ترمزها را در دست می‌گیرد تا احتمال بروز حادثه کاهش یابد.

کد خبر 142652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha