حضور در بازار روسیه توجیه اقتصادی ندارد / قرارداد 700میلیون یورویی قابل دسترس نیست

نایب‌ رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی استان تهران گفت: روس‌ها تمام پرداخت‌های خود را با روبل انجام می‌دهند و روبل تنها به کار افرادی می‌آید که با روسیه مراوده دارند. سیستم بانکی ما نیز روبل حاصل از صادرات را فقط با نرخ تالار دوم می‌خرد که به‌ صرفه نیست.

امیر حسین جلالی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب و با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه در سال گذشته اظهار داشت: شخصا در این نمایشگاه حضور نداشتم، اما به دلیل سال‌ها همکاری با بازار افترمارکت روسیه می‌گویم که رقم اعلام‌ شده 700 میلیون یورویی به‌ عنوان مجموع ارزش قراردادهای منعقد شده در این نمایشگاه بین طرفین ایرانی و روسی قابل دسترس نیست.

وی ضمن تاکید بر این‌که شرایط فعلی روسیه، شرایطی نیست که بتوانیم کار اقتصادی بلندمدت در بازار خودرو و قطعات یدکی این کشور انجام دهیم، افزود: نمایشگاه روسیه برای قطعه‌سازانی که سابقه همکاری با روسیه در سال‌های قبل را داشته‌اند می‌تواند مفید باشد، اما برای قطعه‌سازانی که به‌ تازگی و با نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۲ و 2023 می‌خواهند راهی بازار این کشور شوند، کاری بسیار سخت خواهد بود، به‌ خصوص که رقبایی نظیر چین و ترکیه در این کشور مشغول فعالیت هستند.

امیرحسین جلالی

جلالی با بیان این‌که صنعت قطعه‌سازی ما در شرایط فعلی و در مقایسه با قطعه‌سازان چین و ترکیه مزیتی از نظر قیمت یا کیفیت ندارد، تصریح کرد: به‌ عنوان شرکتی که از 5 سال پیش صادرات دینام و استارت به بازار روسیه داشته است، می‌گویم که شرایط کشور روسیه برای کار کردن و برنامه‌ریزی اقتصادی مناسب نیست.

نایب‌ رییس هیات‌ مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی استان تهران در ادامه توضیح داد: کشور روسیه به دلیل مشکلاتی که از یک سال پیش با آن مواجه است، دیگر قادر به پرداخت ارزهایی مانند دلار و یورو نیست و بدهی خود را با روبل پرداخت می‌کند. روبل نیز تنها برای افرادی که مراوده با روسیه دارند به کار می‌آید. در غیر این صورت، روبل حاصل از صادرات را باید به سیستم بانکی با نرخ تالار دوم فروخت که به همین دلیل، صادرات به روسیه فاقد ارزش اقتصادی مانند سال‌های گذشته است.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: نظر شخصی بنده این است که بازار روسیه فاقد توجیه اقتصادی برای مراودات ما با خودروسازان و قطعه‌سازان این کشور است.

کد خبر 142860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha