اتومبیلیتی روسیه یا دورهمی نورچشمی‌هایی که قرار پرداخت زیر ۱۲۰ روز با خودروساز داخلی دارند!

تحریم‌های گسترده‌ای که پس از آغاز جنگ اوکراین نصیب روسیه شد، ‌ این کشور را واداشت تا درهای زنجیره تامین صنعت خودرو خود را به روی قطعه‌سازان ایرانی نیز باز کند. این موضوع بیش از همه در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو نمود پیدا کرد که خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی حضور چشمگیری داشتند و موفق به امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای متعدد با طرف روسی شدند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تحریم‌های گسترده‌ای که پس از آغاز جنگ اوکراین نصیب روسیه شد، ‌ این کشور را واداشت تا درهای زنجیره تامین صنعت خودرو خود را به روی قطعه‌سازان ایرانی نیز باز کند. این موضوع بیش از همه در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو نمود پیدا کرد که خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی حضور چشمگیری داشتند و موفق به امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای متعدد با طرف روسی شدند.
اما فارغ از مشکلات همیشگی تولید و صادرات در ایران و نیز حضور و سبقت رقبایی همچون چین و ترکیه در روسیه که کار را برای قطعه‌سازان ایرانی سخت کرده‌اند، برخی سازندگان قطعات از انحصاری گلایه دارند که در توزیع فرصت‌های موجود در این بازار و به‌ویژه نمایشگاه اتومبیلیتی وجود داشته است.
یکی از  قطعه‌سازان در این خصوص گفت: «برای برخی از سازندگان به‌رغم سابقه خوبی که در همکاری با پژو و رنو داشتند، جایی در میان امضاکنندگان تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای با طرف‌های روسی نبود.»
وی که تمایلی به ذکر نامش نداشت، افزود: «تاکید برخی آقایان بر این بود که استانداردهای اروپایی برای خرید قطعه از ایران مد نظر خودروسازان روسی بوده و این در حالی است که ما مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.»
این فعال صنعت قطعه‌سازی ادامه داد: «متاسفانه در شرایط درنظر گرفته‌ شده برای همکاری شرکت‌های داخلی با طرف‌های خارجی، کسی برنده است که نورچشمی باشد و نورچشمی‌ها نیز معمولا شرکت‌هایی هستند که در همکاری با ایران‌ خودرو و سایپا همواره زنبیلشان سر صف است و بیشترشان در هیات‌ مدیره انجمن‌های قطعه‌سازی صاحب کرسی هستند.»
وی در پایان با بیان این‌که نورچشمی‌ها حتی شرکت‌هایی را که بعضا سابقه همکاری درازمدت با برخی شرکت‌های خارجی دارند، دور زده و شرکای آن‌ها قُر می‌زنند، خاطرنشان کرد: «قطعه‌سازان نورچشمی همان‌هایی هستند که برخلاف سایر قطعه‌سازان که قراردادهای ۱۲۰روزه امضا می‌کنند و می‌پذیرند که مطالبه بیشتری نداشته باشند، قراردادشان ۹۰روزه یا حتی ۶۰روزه امضا می‌شود. این در حالی است که خودروساز باید پرداختی‌های همه قطعه‌سازان را در یک بازه زمانی انجام دهد.»

کد خبر 142892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha