واردات خودرو قطعا انجام می‌شود / اخبار حول واردات خودرو، خبررسانی است نه خبردرمانی!

یک کارشناس و فعال بازار خودرو با بیان این‌که واردات خودرو نو و کارکرده قطعا انجام می‌شود، با انتقاد از اشخاصی که این فرآیند را صرفا خبردرمانی می‌دانند؛ گفت: خبردرمانی زمانی صدق می‌کند که شاهد رخدادی نباشیم مانند ورود دلارهای بلوکه شده ایران در کره اما در موضوع واردات خودرو شاهدیم که از دولت و مجلس تا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام پی‌گیر واردات خودرو و انجام فرایند واردات هستند، آنچه می‌بینیم خبررسانی است نه خبردرمانی.

علی خسروانی، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر تا امروز واردات خودرو انجام نشده است به علت وجود آیین‌نامه‌ای است که اجازه واردات نمی‌داد درحالی که قانون، واردات خودرو را آزاد کرده بود اما آیین‌نامه داخلی وزارت صمت مانع بزرگ پیش روی واردات خودرو به کشور بود.

وی در تشریح موانعی که این آیین‌نامه پیش روی واردات خودرو قرار داده بود، تصریح کرد: براساس این آیین‌نامه خودروهایی مجاز به واردات بود که نمایندگی رسمی در کشور داشته باشد در حالی که تحریم چنین اجازه‌ای نمی‌داد. مانع دوم استاندارد 85 گانه و سومین مانع نیز عرضه خودروهای وارداتی در بورس بود.

خسروانی افزود: این موانع باید رفع می‌شد تا شاهد واردات خودرو باشیم. رفع این موانع نیز با وجود بروکراسی اداری و کندی ذاتی سیستم اداری کشور، زمان‌بر بود.

علی خسروانی

وی با اشاره به اقدام دولت در رفع این موانع، بیان کرد: دولت، موانع پیش روی واردات خودرو را با اصلاح آیین‌نامه برداشته است و دیگر استانداردهای 85 گانه ملاک نیست و استاندارد کشور مبدا مورد تایید است. انتقال تکنولوژی و وجود نمایندگی نیز حذف شده و داشتن نمایندگی در کشورهای همسایه کفایت می‌کند.

این فعال بازار خودرو با اشاره به این‌که حاکمیت باید به این اراده می‌رسید که مدیریت بازار و صنعت خودرو با واردات امکان‌پذیر است و فرآیندها نشان می‌دهد به این نتیجه رسیده است، اظهار کرد: امروز صدر تا ذیل دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به این نتیجه رسیده است که ساماندهی بازار خودرو با واردات خودرو نو و کارکرده قابل دست‌یابی است.

خسروانی در ادامه به برخی اظهارنظرها در خصوص قصد دولت از انجام واردات خودرو اشاره و خاطرنشان کرد: عده‌ای انجام واردات را با مباحث انتخاباتی مرتبط می‌دانند و برخی نیز مدعی دستاوردسازی برای دولت سیزدهم از طریق واردات خودرو هستند اما از نظر من آنچه در این میان اهمیت دارد، بازشدن واردات خودرو و ورود این خودروها به بازار است نه انگیزه و پشت پرده واردات خودرو.

کد خبر 143112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha