/اختصاصی/بررسی ریزش ادامه دار قیمت خودرو در بازار؛

امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها، بازار خودرو را قفل کرد

ابلاغ آیین نامه واردات کارکرده ها و افت میلیونی مونتاژی ها در بازار
کد خبر 143074
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها، بازار خودرو را قفل کرد

بازار خرید و فروش خودرو هفته هاست با رکود معاملات روبروست و حالا با ورود به دومین ماه از فصل تابستان معاملات در این بازار به حداقل ممکن رسیده است؛ جریانی که حالا با قانونی شدن واردات خودروهای کارکرده و ابلاغ ضوابط آن بیش از پیش بازار خودرو را با روند نزولی قیمت و رکود در معاملات مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو که تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه با ریزش قیمت همراه شده است؛ حالا با آغاز دومین ماه از تابستان علاوه بر بازار خودروهای داخلی، بازار خودروهای مونتاژی را نیز تحت تاثیر قرار داده و قیمت بیشتر خودروهای مونتاژی را با ریزش چند میلیونی روبرو کرده است.

بررسی بازار معاملات خودرو در هفته های اخیر نشان می دهد که دیگر این بازار جذابیت خود را برای دلالان از دست داده است جریانی که به باور بسیاری از فعالان بازار، با عملی شدن موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده، می تواند رکود و ریزش بیشتر قیمت‌ ها را در بازار خودرو به دنبال داشته باشد.

در این میان بسیاری از فروشندگان قانونی شدن واردات خودروهای کارکرده، خبرهای ترخیص خودروهای وارداتی و نوسانات قیمت دلار را عامل روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو می‌دانند. در واقع روند نزولی قیمت‌ها عاملی شده تا خریداران دست از خرید کشیده و منتظر ثبات بازار باشند.

البته کارشناسان معتقدند عدم اطمینان، نگاه مشکوک و بدبین فعالان بازار به اخبار، تخلیه هیجانات بازار خودرو و همچنین گسست همبستگی قیمت خودرو با شاخص بازار ارز و طلا در شش ماه گذشته سبب کاهش میزان معاملات و افت قیمت ها در بازار خودرو شده است.

هر چند این روزها همچون چند ماه گذشته رکود کامل بر بازار حاکم است اما به گفته فعالان بازار در این شرایط افرادی که تقاضای واقعی برای خودرو داشته یا قصد تبدیل به احسن کردن آن را دارند، تنها مشتریان بازار خودرو هستند.

ارزیابی جریان معاملات نشان می دهد که بازار تشنه ورود خودروهای جدید وارداتی است و حال که قانونگذار واردات خودرو نو و کارکرده را مصوب کرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آن را بلامانع دانسته و آیین‌نامه و ضوابط واردات دست دوم ها نیز ابلاغ شده است؛ انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر شاهد عملی شدن جریان واردات کارکرده ها و خروج بازار از وضع کنونی باشیم.

البته واکنش ورود وارداتی ها و انتظار ورود خودروهای خارجی نو و کارکرده علاوه بر بازار داخل، سبب کاهش شدید قیمت مونتاژی ها و وارداتی ها نیز شده است چنانچه بررسی ها نشان می دهد که این دسته از خودروها افت قیمت زیادی را داشتند و گاها برخی وارداتی ها تا 2 میلیارد تومان نیز افت قیمت را در بازار تجربه کردند. البته مخالفت رئیس جمهور در خصوص تغییر قیمت خودروهای مونتاژی و مقاومت شورای رقابت نیز در مقابل اصلاح قیمتی مونتاژی ها در افت قیمت مونتاژی ها بی‌تأثیر نبوده است در واقع با جریانات پیش آمده به نظر می رسد مشتریان به نوعی امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها دارند.

حالا پیگیری‌ خبرنگار ما از بازار و نمایشگاه‌داران خودرو حکایت از آن دارد که بازار خودرو در هفته پایانی تیرماه و آغاز مرداد ماه نیز همچنان در رکود کامل به‌سر می‌برد و سطح معاملات به‌ صفر رسیده است. البته در این میان  فروشندگانی که نگران ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند، تمایل دارند خودرو خود را بفروشد؛ اما خریداران به‌ امید ریزش بیشتر، برای خرید دست نگه داشته اند.

ریزش 20 تا 70 میلیونی داخلی ها در بازار

اما بررسی روند بازار خودرو طی یک هفته اخیر و همچنین روز گذشته حکایت از ریزش قیمت انواع محصولات خودرویی در کشور دارد چنانچه در مدل‌های پرتیراژ دو خودروساز بزرگ که همواره متقاضی بیشتری دارند، کاهش شدید قیمت‌ها مشهود و محسوس است.  

چنانچه در روزهای اخیر بازار محصولات ایران‌خودرو افت بهای 20 تا 70 میلیون‌ تومانی را شاهد بود و در محصولات سایپا نیز این ریزش قیمت بین 7 تا 25 میلیون تومان را رقم زد. در محصولات ایران‌ خودرو، رانا پلاس در یک هفته اخیر حدود 20 میلیون‌ تومان ریزش قیمت داشته و همزمان، هایما اس 7 پلاس اتوماتیک افت بهای حدود 70 میلیون‌ تومانی را به‌ خود اختصاص داده‌ است که به نظر می رسد بیشترین کاهش قیمت در محصولات این گروه خودروسازی است.

در محصولات سایپا اما شیب کاهش قیمت‌ها ملایم‌تر بوده و این  افت بهای نهایتا 25 تومان بوده است به طوری که بیشترین کاهش قیمت مربوط به خودرو شاهین با 25 میلیون‌ تومان است البته خودرو تیبا 2 نیز در همین محدوده زمانی حدود 20 میلیون‌ تومان در بازار آزاد ارزان شده است.

افت بیش از 100 میلیونی مونتاژی ها

در میان محصولات مونتاژی نیز بررسی بازار خودرو نشان می دهد که فونیکس تیگو 8 پرو مکس حدود 145 میلیون‌ تومان، دیگنیتی پرستیژ 140 میلیون‌ تومان، فیدلیتی پرایم 7 نفره 135 میلیون‌ تومان، کی ام سی جی 7 حدود 115 میلیون‌ تومان و هایما اس 8 حدود 110 میلیون‌ تومان کاهش قیمت را در بازه زمانی یادشده به‌نام خود ثبت کردند اگر چه در این ارزیابی بیشترین کاهش قیمت در خودروهای مونتاژی در بازه زمانی مشابه برای خودرو لاماری ایما است خودرویی که در یک هفته گذشته حدود 160 میلیون‌ تومان کاهش قیمت داشته که به نظر می رسد بیشترین ریزش بها را به‌ خود اختصاص داده است.

کد خبر 143074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha