کد خبر 143109
۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
از نسخه‌ای برای گره‌گشایی در واردات تا به رسمیت شناختن استانداردهای چین توسط سازمان استاندارد!

برخلاف ادعاهای اخیر رئیس سازمان ملی استاندارد مبنی بر فراهم شدن شرایط ورود فوری میلیون‌ها خودروی وارداتی، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است تا زمانی که سازمان ملی استاندارد بر استاندارد ملی 85 گانه اصرار داشته باشد هیچ اتفاقی در حوزه واردات خودرو نخواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، واردات خودرو که مستمسکی برای تبلیغات این روزهای دولت و نمایندگان ملت شده است، با گذشت ماه‌ها هنوز به واقعیت نرسیده است و به رغم وعده‌های زیبای نمایندگان و متولیان حوزه استاندارد، همچنان حضور وارداتی‌ها با موانع سازمان ملی استاندارد روبرو است.

اگر چه گفته می‌شود بخش عمده‌ای از خودروهای مانده در گمرکات از اسفندماه سال گذشته وارد کشور شده‌اند، اما مشخص نیست به چه دلیل یا دلایلی هنوز موفق به اخذ مجوز و تأییدیه‌های سازمان استاندارد برای ترخیص از گمرک و آغاز فرآیند شماره‌گذاری نشدند.

این مساله در حالی است که بازار خودرو مدت زیادی است در انتظار واردات مانده و فعالان این بازار باور دارند که اگر واردات به صورت صحیح انجام شود، می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی برطرف کردن کمبود عرضه و به تعادل رسیدن قیمت‌ها داشته باشد؛ با این وجود کماکان واردکنندگان در انتظار دریافت مجوزهای لازم برای ترخیص از گمرک و شماره‌گذاری خودروها هستند.

نکته جالب این که چندی پیش سرپرست سازمان توسعه و تجارت از ترخیص 4 هزار خودرو و ثبت سفارش 5 هزار دستگاهی از برندهای ژاپنی و کره‌ای خبر داد، با این حال همچنان واردکنندگان به دلیل دست‌اندازها و موانعی که سازمان ملی استاندارد به وجود آورده است دچار سرگردانی و بلاتکلیفی هستند.

در واکنش به چالش این روزهای واردکنندگان و موانع مربوط به ترخیص خودروهای وارداتی، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو مهم‌ترین مشکل ترخیص خودروهای وارداتی را رویه سازمان ملی استاندارد دانست و گفت: تا زمانی که رویه سازمان ملی استاندارد در حوزه استانداردها تغییر نکند و  این سازمان بر استاندارد ملی 85 گانه اصرار داشته باشد هیچ اتفاقی در روند واردات خودرو به کشور رخ نخواهد داد.

وی بخشی از راهکار وضع موجود را به رسمیت شناختن استانداردهای چین توسط سازمان ملی استاندارد عنوان کرد و افزود: بسیاری از خودروهای وارداتی از برندهای چینی است و برندهای معروف کره‌ای نقش کمرنگی در واردات اخیر دارند، بنابراین بخشی از راهکار رفع موانع واردات خودرو به رسمیت شناختن استانداردهای چین توسط سازمان ملی استاندارد خواهد بود.

وی تاکید کرد: همچنین سازمان ملی استاندارد باید برخی برندهای جهانی مثل کیا، هیوندایی و تویوتا که تحت استانداردهای ایمارک اروپا تولید می‌شوند را بر اساس اصالت برند بپذیرد و بعدها در حین انجام عملیات، شرکت‌های بازرسی ورود و شروع به بازرسی عینی کنند و نه بازرسی مستنداتی. چرا که هیچ واردکننده‌ای نمی‌تواند استاندارد و مدارک هومولوگیشن را به سازمان استاندارد ارائه کند.

چرا باید استانداردهای خودرویی ما مطابق استاندارد اروپا باشد؟

این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: البته برخی شرکت‌هایی که اسناد و مدارک هومولوگیشن ارائه می‌کنند غالبا شرکت‌هایی هستند که با شرکت‌های چینی در حال همکاری هستند و از این رو امکان دریافت مدارک از سوی چینی‌ها را دارند و اینها را هم باید سازمان استاندارد بپذیرد.

دادفر در ادامه با طرح این سوال که چرا باید استاندارد خودروهای ما مطابق استاندارد اروپا باشد؟ اضافه کرد: چه کسی می‌گوید که استاندارد اروپا و استاندارد ایمارک بهترین استانداردها است؟ این که راه بیفتیم پشت سر یک نوع از استانداردهای اروپایی و مردم را از تمام امکاناتی که ممکن است بتوانند با هزینه کمتری از آنها استفاده کنند، محروم کرده و هزینه‌هایشان را بالا ببریم چرا باید اتفاق بیفتد و چه کسی این شرایط را بنیان گذاشته است؟

سازمان استاندارد بخش‌نامه پذیرش استاندارد کشورهای دیگر را منتشر کند  

وی همچنین با توجه به اینکه سازمان ملی استاندارد مدعی است که برای تسریع و تسهیل امور، علاوه بر پذیرش استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس (GSO)، استانداردهای کشورهایی نظیر چین، هند و عراق را هم پذیرفته است، گفت: اگر چنین استانداردهایی مورد پذیرش سازمان استاندارد است و بخش‌نامه آن به دستگاه‌های زیرمجموعه این سازمان ارسال شده است، باید این بخش‌نامه را منتشر کنند.

وی در ادامه با توجه به وجود برخی آمارهای متناقض در خصوص ورود خودروها به گمرکات گفت: در حال حاضر کمتر از 2 هزار دستگاه خودرو وارد گمرکات شدند و تا زمانی که تکلیف استاندارد و تخصیص ارز این خودروها نامشخص باشد واردکنندگان خودرویی را وارد نخواهند کرد و  بسیاری هم که وارد کردند متاسفانه به دلیل همین موانع بلاتکلیف هستند.

سنگ‌اندازی دستگاه‌ها معضل جدی واردکنندگان

دبیر انجمن واردکنندگان همچنین اظهارنظر خودرویی دستگاه‌های مختلف را معضل جدی بازار خودرو کشور دانست و گفت: تا زمانی که تصمیم گیرنده حوزه خودرو تنها وزارت صمت به عنوان متولی خودرو نباشد هیچ اتفاق مثبتی در بازار خودرو و واردات نخواهد افتاد.

دادفر در ادامه با توجه به موادی از دستورالعمل شورای رقابت مبنی بر ورود این نهاد به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی افزود: این مشکل نیز از مباحث مطرح در جریان واردات خودرو است. اگر خودرویی وارد شود و از طرف سامانه یکپارچه فروش، شورای رقابت و سازمان حمایت در مسیر آن سنگ‌اندازی شود، هرگز مشکل واردات خودرو حل نخواهد شد.

وی با ابراز نگرانی از آینده بازار خودرو تصریح کرد: باید دید این توانمندی در دولت وجود دارد که بازار خودرو را با واردات مدیریت کند یا خیر. متاسفانه واردات خودرو همچنان در کش‌وقوس تصمیماتی است که در نهایت دودش به چشم مردم خواهد رفت.

کد خبر 143109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha