فیات 500 دولچه‌ویتا؛ خودروی نوستالژیک ایتالیایی را بشناسید + مشخصات فنی

پارسیان موتور که سابقه‌ای چند ساله در عرضه ون دوکاتو یکی از برترین محصولات فیات در ایران دارد، در آستانه عرضه فیات 500 دولچه‌ویتا به بازار خودرو ایران است. فیات 500 دولچه‌ویتا چه مشخصاتی دارد و با چه امکانات و آپشن‌هایی راهی بازار می‌شود؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فیات 500 دولچه‌ویتا یکی از خودروهای محبوب اروپایی است که با خودروهایی نظیر فولکس واگن بیتل و البته مینی کوپر از نظر کلاس و محبوبیت در یک دسته قرار می‌گیرد. فیات ۵۰۰ سالیان سال است که بر روی خط تولید این شرکت قرار دارد و یکی از محبوب ترین خودروهای جمع و جور شهری به خصوص در ایتالیا و اتحادیه اروپا است.

فیات 500 دولچه‌ویتا در کنار فولکس بیتل افسانه‌ای، مینی کوپر و رنو 5 جزو پرفروش‌ترین خودروهای هاچ بک بازار بوده که نسل‌های مختلفی از آن تاکنون به تولید رسیده است. این خودرو برای اولین بار تحت عنوان توپولینو در سال 1935 معرفی شد.

فیات 500

تولید نسخه اولیه تا سال 1955 ادامه یافت و سرانجام نسخه جدید آن تحت عنوان 500 به بازار آمد. تولید نسل جدید فیات 500 تا سال 1975 ادامه داشت و تا آن سال توانست به فروش 4 میلیون دستگاه رسیده و تبدیل به پرفروش ترین خودروی ایتالیایی شود. فیات 500 در سال 2007 مجددا با نسخه‌ای جدید مانند بیتل به بازار بازگشت و توانست به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند.

تصاویر کامل از زیروبم فیات 500 دولچه‌ویتا را اینجا ببینید

نسخه جدید این خودروی جذاب ایتالیایی با مدل‌های 2015 به صورت بسیار محدود و انگشت شمار شانس حضور در ایران را داشته و توانست بسیار مورد توجه اقشار مختلف جامعه خصوصا بانوان ایرانی قرار گیرد.

اکنون پس از صدور مجوز واردات خودرو توسط وزارت صمت، شرکت پارسیان موتور که تا قبل از این اقدام به واردات خودروهای کار و تجاری فیات کرده بود قرار است فیات 500 را به ایران وارد کند.

فیات 500 دولچه‌ویتا

فیات 500 دولچه‌ویتادر دسته خودروهای هاچ بک جمع و جور بوده است. در نمای جلویی این کوچک جذاب شاهد وفاداری طراحان فیات به نسخه‌های خاطره انگیز و قدیمی این خودرو هستیم. چراغ‌های اصلی فرم دایره‌ای شکلی داشته و خبری از جلو پنجره بزرگ نیست. میان چراغ‌های اصلی ابتدا یک خط کرومی که میان آن نشان فیات تعبیه شده قرار دارد و پس از آن یک ورودی هوای باریک جا خوش کرده است. زیر چراغ‌های اصلی نیز دو چراغ بیضی شکل وظیفه روشنایی در روز و چراغ‌های کوچک را بر عهده دارند.

در قسمت عقب فیات 500 دولچه‌ویتا بر خلاف بیشتر خودروهای هاچ بک طراحی بخش انتهایی به صورت مایل انجام شده و همین مورد باعث شده تا علاوه بر آیرودینامیک بهتر فضای بیشتری نیز برای سرنشینان عقب فراهم شود. چراغ‌های اصلی به صورت مربعی طراحی شده و بیرون از درب صندوق قرار گرفته‌اند. بر روی درب صندوق نیز تنها محل نصب پلاک به همراه یک خط کرومی در بالای آن تعبیه شده است. سپر عقب هم طراحی ساده اما هماهنگی با بدنه داشته و میزبان چراغ‌های مه‌شکن و به همراه یک خط نسبتا بزرگ کرومی است.

فیات 500 دولچه‌ویتا

با وجود اینکه فیات 500 در کلاس خودروهای کوچک شهری قرار دارد اما فضای کابین آن جادار و مناسب است. دیگر نکته طراحی داشبورد استفاده از المان‌های دایره‌ای مانند خروجی هوای تهویه مطبوع، کلیدهای کنترلی سیستم تهویه مطبوع، کلیدهای روی فرمان، نمایشگر تهویه مطبوع، صفحه کیلومتر شمار و پشت سری‌های صندلی است که هماهنگی زیادی با طراحی بیرونی خودرو دارد.

در قسمت بالای داشبورد نیز سیستم مالتی مدیای خودرو به همراه یک نمایشگر نسبتا کوچک قرار گرفته است. همچنین لیور دنده نیز از کنسول میانی به انتهای داشبورد منتقل شده و دسترسی قابل قبولی دارد. فضای کابین همانطور که اشاره کردیم بسیار جادار و مناسب بوده و صندلی‌های خودرو خصوصا ردیف جلو دربرگیرندگی بسیار خوبی دارند. ارگونومی کابین نیز دیگر نکته مثبت اتاق فیات 500 است که راننده دسترسی مناسبی به تمامی ادوات داشبورد دارد.

در بخش فنی فیات 500 دولچه‌ویتا با پیشرانه‌ها و مشخصات مختلف از بنزینی گرفته تا دیزلی و حتی نسخه‌های برقی به بازار عرضه می‌شود.

فیات 500 دولچه‌ویتا در ایران اما با پیشرانه 1.2 لیتری 4 سیلندر خطی 69 اسب بخاری با گشتاور 102 نیوتن متری عرضه خواهد شد که نیرو را از طریق یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک با تکنولوژی دوالوجیک و قابلیت تیپ‌ترونیک به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند.

حداکثر سرعت فیات 500 پارسیان موتور 16 کیلومتر با مصرف سوخت ترکیبی 4.9 لیتر است که صفر تا صد را در 13 ثانیه می‌پیماید.

ترمزهای فیات 500 در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه‌ای با سیستم ABS، EBD، BAS و ESP است.

فیات 500 دولچه‌ویتا

از دیگر امکانات فیات 500 دولچه‌ویتا باید به ایربگ، دوربین عقب، سنسور دنده عقب، کروز کنترل، سانروف برقی، تهویه مطبوع مجهز به فیلتر گردوغبار، کارپلی اندروید، اسمارت فون میرور، فرمان برقی، آیینه‌های برقی گرمکن‌دار، سنسور باران و سیستم هشدار فشار باد تایرها و ترمز دستی برقی اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه رسمی فیات 500 دولچه‌ویتا هنوز به صورت رسمی مشخص نیست اما انتظاز می‌رود این خودرو را تا پایان سال جاری با قیمتی در بازه 2 میلیارد تومانی در خیابان ببینیم.

تصاویر فیات 500 دولچه ویتا را در ادامه می‌بینید:

کد خبر 143361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha