نمایشگاه تحول صنعت خودرو دستوری نیست؛ در نمایشگاه حاضر نشوید!

براساس شناختی که از عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت داریم، وی اعتقادی به سیاست‌های دستوری در صنعت خودرو ندارد و این موضوع را بارها در مصاحبه با رسانه‌های مختلف تایید کرده است پس اگر خودروسازان توجیهی برای حضور در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ندارند باید به صورت عمومی و بدون نگرانی، عدم شرکت در نمایشگاه تحول را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، عباس علی آبادی وزیر صمت در جلسه رای اعتماد مجلس با صراحت اعلام کرد: معتقد به قیمت گذاری دستوری نیستم اما این موضوع راهکارهای خود را دارد و ما باید مطابق قانون عمل کنیم. ما باید مطابق قانون و با درنظر گرفتن شرایط به سمتی حرکت کنیم که قیمت گذاری دستوری نداشته باشیم و من به این موضوع معتقد هستم. بازار باید توسط همه مدیریت شود. بازار باید توسط مردم مدیریت شود.

تجربه فعالیت وزیر صمت در مپنا نیز مؤید عدم اعتقاد علی آبادی به سیاست‌های دستوری و استفاده وی از نخبگان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف است.

با توجه به شناختی که از وزیر صمت دولت سیزدهم وجود دارد، یقینا دستوری برای حضور خودروسازان در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو از سوی شخص اول وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر نشده است و حضور در نمایشگاه تحول به هیچ عنوان اجباری نیست.

خودروسازان با قرار دادن این مهم در اولویت تصمیم‌گیری خود باید بدون نگرانی از عواقب احتمالی و برای حفظ سرمایه سهامداران و ذی‌نفعان، از حضور در این نمایشگاه امتناع کرده و عدم حضور خود را با ذکر دلایل و به صورت علنی اعلام کنند.

دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز اگر برگزار شود قطعا نتیجه‌ای جز اتلاف منابع خودروسازان نخواهد داشت پس باید تاکید کنیم که خودروسازان نباید در این نمایشگاه حاضر شوند چون نه دستوری وجود دارد نه اجباری از سوی شخص اول وزات صنعت، معدن و تجارت.

اینکه خودروسازان در نمایشگاه حاضر شوند اما هم‌زمان از اتلاف سرمایه و وقت نیز گلایه کنند با این توجیه که حضور در نمایشگاه تحول دستوری بوده است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

شاید حضور در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با توجه به علاقه فاطمی امین وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به نمایش دستاوردهای که وجود خارجی نداشت، برای خودروسازان و فعالان صنعت خودرو قابل درک بود اما دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.

چنانچه هم استنباط ما از عدم اعتقاد وزیر صمت به سیاست‌های دستوری اشتباه است یا دستوری به صورت شفاهی و کتبی مبنی بر الزام حضور خودروسازان در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو وجود دارد، خودروسازان باید به صورت رسمی اعلام کنند که چرا باید در نمایشگاهی حاضر شوند که هیچ توجیهی برای آنها ندارد و در دور نخست نیز آسیب‌هایش بسیار بیشتر از فواید نمایشگاه بود.

طبیعتا اگر فشاری از سوی وزارت صمت بر خودروسازان آورده می‌شود تا در نمایشگاه تحول حضور یابند در رده‌های پایین مدیریتی و معاونان این وزارتخانه است و خودروسازان وظیفه دارند بدون نگرانی از ایجاد مشکل در روند فعالیت‌های خود، این موضوع را اعلام کنند.

در ماه‌های گذشته با ذکر دلایل متعدد اعلام کردیم که نمایشگاه تحول صرفا اتلاف منابع خودروسازان است و هیچ توجیهی برای برگزاری آن وجود ندارد. خودروسازان نیز هرچند به صورت علنی و رسمی اعلام نکردند اما همواره از شرکت در این نمایشگاه ناراضی بودند.

شاید حضور در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با توجه به علاقه فاطمی امین وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به نمایش دستاوردهایی که وجود خارجی نداشت، برای خودروسازان و فعالان صنعت خودرو قابل درک بود اما برگزاری و حضور خودروسازان در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو به هیچ عنوان توجیه‌پذیر و منطقی نیست.

در تایید فراهم نبودن فضای روانی و عدم توجیه اقتصادی در برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو بد نیست اگر گریزی به نمایشگاه دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت خودرو بزنیم.

در نمایشگاهی که در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دولت سیزدهم برگزار شد، پروژه‌های خودروسازان در ساخت خودروهای برقی به نمایش درآمد که اتفاقا موجب فشار مضاعف بر دولت و خودروسازان شد چرا که تمام خودروها یا وارداتی بود یا محصول همکاری مشترک با خودروسازان چینی و عملا چیزی به نام دستاورد داخلی در آن دیده نمی‌شد. حتی در همان روز نخست نمایشگاه دستاوردهای دولت سیزدهم و در اتفاقی عجیب، یکی از خودروسازان ناچار شد تک محصولی را که تازه به نمایشگاه آورده بود، بلافاصله پس از بازدید وزیر، برای افتتاح ایستگاه شارژ خودروهای برقی مپنا در میدان آزادی به آنجا منتقل کند.

آن روز هم همه خودروسازان حاضر در نمایشگاه، ناراضی از حضور اجباری و مدعی دستوری بودن آن اتفاق بودند و برگزاری نمایشگاه را فاقد هرگونه توجیهی می‌دانستند.

دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز اگر برگزار شود قطعا در ادامه همین مسیر خواهد بود و نتیجه‌ای جز اتلاف منابع خودروسازان نخواهد داشت پس باید تاکید کنیم که خودروسازان نباید در این نمایشگاه حاضر شوند چون نه دستوری وجود دارد نه اجباری از سوی شخص اول وزات صنعت، معدن و تجارت.

کد خبر 143622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha