آتش جنگ دامن بازار خودرو را هم گرفت / فاکتور سرنوشت ساز ارز، آینده بازار خودرو را در پرده ابهام قرار داد

یکی از مهم‌ترین نتایج افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، بهانه دلالان برای گران‌تر کردن خودروها بود، فرصتی که باز هم قیمت‌های اعلامی در بازار خودرو را فضایی کرد.

به گزارش خبرنگار پرشن خودرو، این هفته با آغاز جنگ حماس و اسرائیل نرخ ارز مرز ۵۰ هزار تومان را رد کرد و به تدریج وارد کانال ۵۲ هزار تومان شد. فاکتور سرنوشت سازی که ضمن تاثیر بر قیمت محصولات فعلی بازار خودرو، آینده بازار و قیمت خودرو را در پرده ابهام قرار داد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تقریبا از اردیبهشت ماه امسال و با کاهش نوسانات بازار ارز، شاهد افت قیمت در بازار خودرو بودیم. کاهش قیمت موجب شد تا بیشتر خودروها قیمت معقول‌تری نسبت به گذشته پیدا کنند و هم اینکه خرید و فروش‌های هیجانی مردم کمتر شود. اما طی دو روز اخیر، قیمت دلار حدود ۳ هزار تومان افزایش یافته و بهترین بهانه را دست دلالان خودرو داده است تا به گمان خودشان ضرر این مدت را جبران کنند.

هر چند متولیان صنعت خودروسازی مدعی هستند عملکرد و راهکارهای آنان در ماه‌های اخیر باعث ثبات و خروج دلالان از بازار خودرو شده است، اما نوسان و افزایش قیمت خودرو در دو سه روز گذشته نشان داد که همچنان دلار قوی‌تر و تاثیرگذارتر از تصمیمات خودرویی مسئولان در بازار است.

و حالا در سومین هفته از مهرماه با جهش نرخ ارز حساسیت بازار آزاد خودرو نسبت به تغییر قیمت دلار بیشتر شده است تا صاحبان خودروهای صفر دلیلی برای گران‌تر کردن محصولاتشان داشته باشند. البته در آغاز هفته، مقاومت بازار در مواجه با رشد قیمت دلار بیشتر بود و به‌رغم روند صعودی نرخ ارز از روز شنبه، بازار خودرو در ابتدا از ثبات نسبی برخوردار بود و در برخی موارد نیز با کاهش جزئی در قیمت نیز مواجه شد اما در نهایت با شکست مقاومت بازار و ادامه سیر صعودی بازار ارز، قیمت اغلب خودروها در بازار افزایش یافت.

در واقع این هفته خبر غیرمنتظره جنگ میان حماس و اسرائیل موجب جهش نرخ دلار تا کانال ۵۳ هزار تومان شد، البته دامنه و آثار روانی این جنگ محدود به نرخ دلار و طلا نشد و سایر بازارهای داخلی از جمله خودرو را تکان داد و رشد قیمت خودروها را در پی داشت.

به باور کارشناسان و فعالان بازار در وضعیت فعلی، تنها محرک قیمت خودرو تغییرات نرخ دلار است و در صورتی که قیمت دلار در بازار آزاد باز هم بالاتر برود، بازار خودرو در روزهای آینده نیز صعودی خواهد بود.

آخرین تغییرات قیمتی خودروها در بازار

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که در بازار امروز اگر چه نرخ دلار کمی عقب‌نشینی کرد اما بازار خودروهای داخلی و مونتاژی و به خصوص چینی‌ها رشد چشم‌گیری را نسبت به روز گذشته داشتند. برای مثال تیگو ۸ پرو مکس و دیگنیتی پرستیژ بیشتر از همه و به ترتیب، ۱۲۰ و ۹۰ میلیون بیشتر از قبل آگهی و معامله شدند.

در بازار امروز اغلب خودروهای داخلی دچار افزایش قیمت‌ شدند؛ اما در موارد معدودی، ثبات یا افت قیمتی نیز به چشم می‌خورد. در عوض، بازار خودروهای مونتاژی تغییرات آن‌چنانی نداشته و افزایش قیمت‌ها، ناچیز است.

در میان خودروهای گروه سایپا کوییک دنده‌ای S همانند روز گذشته حدود دو میلیون تومان دیگر گران‌ شده و با قیمت ۳۴۶ میلیون تومانی خرید و فروش می‌شود. شاهین G خودروی نه‌چندان ارزان این شرکت نیز تنها یک میلیون تومان گران‌تر شده و به نرخ ۵۸۶ میلیون تومان رسید.

در رده محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با مدل ۱۴۰۱ که هاچ‌بک اقتصادی ایران خودرو به شمار می‌رود، رکورددار افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی است. این خودرو توانست ۱۵ میلیون تومان بالاتر از روز گذشته و به قیمت ۴۸۰ میلیون تومان معامله شود.

پژو پارس LX TU۵ نیز به گفته فعالان بازار از ابتدای معاملات امروز، افزایش قیمت نسبتاً بالایی را به ثبت رسانده است. این خودرو ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از روز گذشته و با نرخ ۶۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی امروز تغییرات بسیار جزئی داشت و جک J۴ آپشنال که از ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی بازار به شمار می‌رود، تنها چهار میلیون تومان بالاتر از روز گذشته و با نرخ ۷۲۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

جک S۵ نیوفیس که از کراس‌اوورهای شرکت کرمان موتور محسوب می‌شود نیز ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از روز گذشته و با نرخ یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فونیکس تیگو ۷ پرو کراس‌اوور مونتاژی مدیران خودرو رکورددار افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی است. این خودرو نیز حدود ۱۵ میلیون تومان نسبت به روز گذشته رشد قیمتی داشته و به نرخ یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان در بازار رسیده است.

کد خبر 143636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha