آرامش و ثبات نسبی قیمت خودرو در سایه نوسانات جزئی در بازار دلار / اعلام قیمت جدید خودروسازان نرخ برخی خودروها را در بازار تغییر داد

با باز شدن سامانه فروش خودروهای وارداتی، تقریبا واردات خودرو به مرحله اجرا رسیده، با این حال همچنان بازار واکنش چندان مثبتی به این موضوع نشان نداده است و بازار خودرو کماکان در دهه اول آبان ماه جز برخی تغییرات قیمتی متاثر از تغییرات نرخ دلار، تاکنون جریان آرام و با ثباتی را داشته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گر چه طی هفته‌های اخیر واردات خودرو با باز شدن سامانه فروش وارداتی ها سرعت گرفته و چند محموله خودرو خارجی به‌ خاک کشور رسیده است، اما بازار خودرو ایران تا این لحظه واکنشی به‌ این اتفاق نداشته و نوسانات نرخ دلار بیشترین تاثیر را بر بازار داشته است.

با این حال در این روزها، شاهد نوسان اندکی در بازار ارز بودیم و این اتفاق نشان دهنده آمادگی بازارها برای تغییر (کاهش یا افزایش) است. با این وجود بازار خودرو در آبان ماه روزهای آرامی را پشت سر می گذارد. هر چند به گفته کارشناسان بازار، روزهای پایانی هفته اول آبان با شدت گرفتن تشنج در منطقه خاورمیانه، نرخ ارز، رشد ۳ درصدی را تجربه کرد. به همین دلیل برخی معاملات خودرویی در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت های بالاتری داشت.

فعالان بازار معتقدند در صورت رشد دلار به علت اتفاقات منطقه ای، ممکن است  قیمت خودروهای موجود در بازار نیز افزایش یابد. همچنین بالاتر رفتن قیمت کارخانه ای برخی خودروهای داخلی و عرضه جدید خودروهایی مثل تارا اتومات جدید و شاهین اتومات هم در صعودی شدن قیمت ها موثر خواهند بود.

با این حال کارشناسان بر این باورند که چنانچه نرخ ارز به منطقه حمایتی خود بازگردد، احتمالا باز هم شاهد ریزش در بازار خودرو خواهیم بود.

اما به رغم آرامش کلی بازار چند روز اخیر و با وجود باز شدن سامانه فروش وارداتی ها، اما در این روزها برخی نوسانات و افزایش قیمت ها در بازار خودروهای خارجی رقم خورد این در حالی بود که سامانه فروش خودروهای وارداتی تاکنون در دو مرحله باز شده و متقاضیانی که در سال گذشته مبلغ ۵۰۰  میلیون‌ تومان در حساب دولت بلوکه کرده بودند، توانستند خودروهای خارجی خود را انتخاب کنند.

این جریانی قیمتی در بازار خارجی ها در حالی رخ داد که از  ابتدای سال گذشته دولت تصمیم گرفت برای بهبود وضعیت بازار خودرو ایران، واردات خودرو را آغاز کند، اما اکنون پس از گذشت حدود ۲۰ ماه، در عمل خودروهای زیادی به‌ کشور وارد نشده است.

با این حال بازار خودرو از روز گذشته تا به امروز با کاهش قیمت خودروهای داخلی و چینی و افزایش بهای مدل‌های خارجی همراه بود این در حالی است که در بازه زمانی مذکور بسیاری از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت خودرو مانند نرخ ارز روند تقریبا ثابتی داشته‌اند.

بر این اساس فعالان بازار برخی نوسانات در بازار داخلی ها را به اعلام قیمت‌ جدید خودروهای خودروسازان و همچنین میزان عرضه محصولات آنها نسبت می دهند که تا حدودی روند قیمتی در بازار را تغییر داده است.

قیمت روز خودروهای بازار کشور

بررسی قیمت خودروهای داخلی در بازار امروز نشان می دهد که در رده محصولات سایپا کوییک دنده ای R که جز هاچ بک های اقتصادی شرکت سایپا محسوب می شود با وجود برخی نوسانات جزئی همچنان در محدوده ۳۵۰ میلیون تومان معامله می شودو شاهین G از سدان های لوکس سایپا نیز از روز گذشته پنج میلیون تومان گران تر شده و هم اکنون با قیمت ۵۸۵ میلیون تومان به فروش می رسد. اما شاهین اتومات با ۴ میلیون‌ تومان کاهش ۷۵۳ میلیون‌ تومان برچسب قیمت خورد.

قیمت ساینا S دنده ای‌ مدل ۱۴۰۲ نیز حوالی ۳۴۵ میلیون تومان خریدوفروش می شود که نسبت به روز گذشته ۵ میلیون ارزان شده است. قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۱ هم طی روز گذشته تا به امروز ۳ میلیون ارزان شده و هم اکنون در محدوده ۲۶۳ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

اما در بازار محصولات ایران خودرو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ارزان ترین هاچ بک ایران خودرو به شمار می رود، طی هفته ‎های گذشته تغییری نداشت و همانند روز گذشته با قیمت ۴۸۵ میلیون تومان خرید و فروش شد. دنا پلاس ۶ دنده توربوشارژ که طی هفته های اخیر حدود چند میلیون تومان گران تر شده بود، ۲ میلیون تومان پایین آمد و به نرخ ۷۴۱ میلیون تومان رسید.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز به ۵۳۰ میلیون تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته ثابت مانده است. قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای پانوراما مدل ۱۴۰۲ امروز ۶۶۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ثابت مانده است. قیمت تارا اتوماتیک صفر هم ۷۷۵ میلیون تومان قیمت شده که نسبت به روز گذشته ۵ میلیون کاهش داشته است.همچنین پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقاء یافته (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌ تومان کاهش ۸۲۰ میلیون‌ تومان قیمت خورد.

البته در میان خودروهای چینی و مونتاژی نیز طی دو روز اخیر شاهد ریزش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌ تومانی بودیم به طوری که فونیکس تیگو ۸ پرو حدود ۲ میلیارد و ۸۵ میلیون‌ تومان، فیدلیتی پرایم با ۱۰ میلیون‌ تومان کاهش یک‌ میلیارد و ۵۳۵ میلیون‌ تومان و لاماری ایما نیز با ۱۰میلیون‌ تومان کاهش یک‌ میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌ تومان خرید و فروش شده است.

کد خبر 143815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha