صنعت خودرو به صورت مجرد پیشرفت نمی‌کند! / ۶۸ واحد خودروسازی در کشور مجوز فعالیت دارد!

اراده توسعه در ایران وجود ندارد؛ صنعت خودرو به صورت مجرد پیشرفت نمی‌کند. ما شش برنامه قبل از انقلاب داشته‌ایم و شش برنامه بعد از انقلاب داریم که همه آمال و آرزو است.

به گزارش پرشین خودرو، محمد بحرینیان پژوهشگر حوزه صنعت، با بیان این مطلب در خصوص چگونگی توسعه صنعت خودرو، توسعه صنعتی را یک حلقه به هم پیوسته می‌داند که توسعه یکی رشد دیگری را سبب می‌شود.

به گفته وی، کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ در صنایع دفاعی چهارم شد. این کشورها موفق شدند چون بر صنعت متمرکز شده‌اند؛ کره جنوبی، چین و سنگاپور وام با نرخ بهره‌ ترجیحی در اختیار صنایع قرار می‌دهند و مشوقی به بخش خدمات داده می‌شود که معطوف به تولید باشد. بخش خدمات باید مولود تولید داخلی باشد در غیر این صورت برای اشتغال‌زایی در کشورهای اجنبی قدم برداشته‌ایم.

بحرینیان صنعت خودرو ایران را مستعد دانست و تصریح کرد: ایران اولین کشور خاورمیانه بود که در صنعت خودرو گواهینامه ایزو گرفت، این موفقیت ناشی از قانون‌گذاری صحیح در سال ۱۳۷۱ بود.

وی با اشاره به تعدد مجوزهای خودروسازی‌ در کشور تاکید کرد: صنعت خودروسازی ایران به آفت کوتوله پروری مبتلا شده‌ است. حدود ۶۸ واحد خودروسازی مجوز فعالیت دارند به همین ترتیب مجوز حدود ۴۵ واحد دیگر نیز در حال صدور است. در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ خودروسازی آمار تولید داشته‌ است؛ این یعنی تعداد زیادی از واحدهای کوچک که هرگز توانایی رقابت در سطح جهانی را نخواهند داشت.

این پژوهشگر صنعت افزود: سال ۱۳۹۹ با مطالعه صورت‌های مالی حسابرسی شده سایپا و ایران‌ خودرو مشخص شد ایران‌خودرو از تفاوت قیمت بازار و کارخانه ۵۴ هزار میلیارد تومان و سایپا حدود ۲۶ همت سود را از دست داده است.

بحرینیان مجادلات خصوصی یا دولتی بودن خودروسازان را نادرست دانست و در همین رابطه بیان کرد: برای توسعه صنعت خودرو باید از ذخیره دانشمندان و نخبگان داخل کشور استفاده کنیم تا بتوانیم برنامه و قوانین درست بنویسیم.

بحرینیان صنعت خودرو را یک فعالیت کلیدی و غیرقابل تعطیل دانست و گفت: در آلمان از هر چهار یورو درآمدهای مالیاتی یک یورو مربوط به صنعت خودرو است و از هر شش شغل یک فرصت شغلی به نحوی با صنعت خودرو ارتباط دارد. بر اساس یک گزارش معتبر در جهان به طور متوسط از هر پنج شغل، یک فرصت به صنعت خودرو وابسته است. جالب است که طبق محاسبه ما، در ایران نیز در سال ۱۳۸۰، حدود ۲۶ درصد مالیات کشور از صنعت خودرو بوده است.

وی در همین رابطه یادآور شد: اما سهم خودروسازان از منابع بانکی حدود ۱۰ درصد است اما صنایع ساختمانی حدود ۴۰ درصد منابع بانکی را در اختیار دارند.

کد خبر 143977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha