توسعه «چینیزاسیون» صنعت خودرو با آپشن‌های چینی! / راهکار قطعه سازان برای رفع چالش نقدینگی با همراهی خودروسازان

افزایش سهم چینی‌ها در صنعت خودرو و قطعه، همچنان از نگرانی‌های جدی فعالان صنعت قطعه و حتی خودروسازان است؛ دغدغه‌ای که این روزها با خبر خروج برخی خودروهای پرتیراژ از خط تولید و فاقد جایگزین مناسب و از سویی مانور شرکت‌ها بر روی محصولاتی با آپشن‌های چینی، بیش از پیش قطعه سازان را نسبت به توسعه سهم چینی‌ها در این صنعت و کاهش سهم آنها در زنجیره تامین خودروسازان داخلی نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در هفته‌های گذشته خبر مربوط به ثبت سفارش ۵۴۴ میلیون دلار قطعه چینی توسط خودروسازان داخلی و برخی واکنش‌ها از سوی خودروسازان و متولیان صنعت کشور و تکذیب آمار قطعه سازان را از سوی معاون وزیر صمت شاهد بودیم.

هر چند خودروسازان و برخی مسئولان وزارت صمت در واکنش به ارقام مطرح در خصوص ثبت سفارش قطعات خودرو، این اعداد را رد کردند اما اعلام برخی خبرها از سوی شرکت‌های خودروساز در روزهای اخیر مبنی بر افزایش تولید روزانه با ورود قطعات به کشور، باز هم آمار قطعه سازان در خصوص ثبت سفارش بزرگ قطعات چینی توسط خودروسازان را یادآوری و تا حدودی درستی آن را تایید کرد.

البته در خصوص اخبار مربوط به رشد ثبت سفارش قطعات چینی، خودروسازان استدلال‌های خاص خود را دارند از جمله اینکه می‌گویند واردات، تضمین نخوابیدن خطوط تولید آنهاست. در واقع آنها معتقدند واردات قطعه به‌ویژه از چین، در مقایسه با تامین قطعات از داخل، تضمین بیشتری را بابت تداوم تولید می‌دهد.

در این ارتباط قطعه سازان نیز معتقدند که عدم انجام تعهدات از سوی خودروسازان و پرداخت نکردن به موقع مطالبات، قطعه سازان را دچار چالش نقدینگی و افت تولید کرده است؛ موضوعی که این نگرانی را در بین خودروسازان ایجاد کرده است که شرکت‌های قطعه ساز با این بهانه، گروکشی کرده و با ندادن قطعه ممکن است خط تولید آنها را بخوابانند.

بنابراین به نظر می‌رسد خودروسازان به دلیل وجود چنین نگرانی‌هایی، تامین قطعه از چین را جدی گرفتند تا خود را بابت تامین قطعات بیمه کنند؛ موضوعی که با طرح خروج برخی محصولات پرتیراژ خودروسازان در ماه‌های آتی و عرضه محصولات جدید خودروسازان باز هم با آپشن‌های چینی، دغدغه اهالی قطعه سازی را نسبت به تشدید واردات از چین بیشتر کرده است.

 با این حال متولیان صنعت خودرو کشور و سیاست گذاران کماکان سیاست کلان وزارت صمت را توسعه سهم داخلی سازی و کاهش واردات عنوان می‌کنند موضوعی که آمار واردات قطعه در هفت ماهه اول امسال خلاف آن را ثابت می‌کند و حکایت از رشد ارزش دلاری قطعات وارداتی خودروهای سواری تا حدود ۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

توسعه «چینیزاسیون» صنعت خودرو با آپشن‌های چینی! / راهکار قطعه سازان برای رفع چالش نقدینگی با همراهی خودروسازان

تبعات توقف تولید خودروهای بدون جایگزین بر زنجیره تامین خودروسازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور ، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید موج واردات قطعات چینی به کشور، عرضه محصولات جدید خودروسازان با آپشن‌های چینی را دغدغه‌ای دیگر برای این صنعت عنوان کرد و گفت: تصمیم‌گیری برای حذف محصولی پرتیراژ از چرخه تولید که معلوم نیست با حدف این خودرو چه محصولی قرار است جایگزین شود و از سویی عرضه خودروهایی به نام محصولی جدید و افزودن چند آپشن که عموما وارداتی و چینی هستتند، نشان از توسعه سهم چینی‌ها در صنعت خودرو و کاهش سهم قطعه سازان داخلی در زنجیره تامین خودروسازان داخلی است.

وی حمایت و همراهی خودروسازان در رفع مشکل نقدینگی قطعه سازان را مهمترین گام در رفع دغدغه خودروسازان و قطعه سازان در توسعه محصول دانست و افزود: اقدام مهمی که انتظار می‌رود به دنبال نشست‌های اخیر قطعه سازان با وزیر صمت و رسانه‌ها عملی شود تحقق وعده‌ها و همچنین همراهی خودروسازان است تا یک بار دیگر عرضه خودرو در بورس فعال شود.

بورس کالا؛ مسیری برای بازگشت نقدینگی به سیستم خودروسازان و قطعه سازان

وی تاکید کرد: مهم‌ترین اتفاق با فعال شدن عرضه خودرو در بورس کالا، بازگشت نقدینگی به سیستم خودروسازان و قطعه سازان است که موجب افزایش تیراژ قطعه سازان و خودروسازان و همچنین روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور اضافه کرد: البته تزریق نقدینگی جدیت سازندگان را برای توسعه زیرساخت‌ها و خطوط جدید بیشتر می‌کند و در نهایت زمینه‌ساز توسعه سرمایه گذاری در حوزه کیفی سازی تولید در هر دو بخش خودروسازی و قطعه سازی خواهد شد.

بیگلو در ادامه با انتقاد از برخی تصمیمات و حذف محصولات پرتیراژ و فاقد جایگزین تصریح کرد: معلوم نیست تصمیم گیری برای حذف محصولات پرتیراژ که جایگزینی برای آنها وجود ندارد با چه هدفی انجام می‌شود و تکلیف اشتغال در این بخش و زنجیره تامین این خودروها چه خواهد شد.

وی معتقد است بسیاری از اتفاقات، حاصل تصمیمات بی سروسامانی است که این روزها در صنعت خودرو گرفته می‌شود در حالی که اگر نقاط ضعف برطرف و با تزریق نقدینگی حاصل از تصمیمات درست در عرضه خودرو، قطعه سازان و خودروسازان تقویت و شرکت‌ها سودآور شوند، همان اتفاقات خوبی که در دهه ۸۰ در صنعت خودرو رخ داد قابل تکرار است.

کد خبر 144056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha