سیاست وزارت صمت در حوزه داخلی سازی خودروهای برقی چیست؟ /  توکلی لاهیجانی: جریان داخلی سازی خودروسازان به صورت دقیق رصد می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه خودروهای برقی را نیاز ملی و اقتصادی می‌داند و در عین حال تاکید دارد که باید به‌ مرور داخلی‌سازی خودروهای برقی افزایش یابد اما سئوال اساسی این است که آیا اصولا نقشه راهی در این زمینه تعریف شده است و سیاست وزارت صمت در حوزه داخلی سازی خودروهای برقی چیست؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهای اخیر با حضور وزیر صمت از خودروهای برقی سبک و سنگینی که قرار است به به ناوگان حمل و نقل عمومی ایران عرضه شوند رونمایی شد. این خودروها برخی در داخل و با ایجاد خط تولید، توسعه یافته و برخی دیگر نیز چینی‌هایی بوده که قرار است به اصطلاح در ایران داخلی سازی شود.

وزیر صمت در مراسم رونمایی از خودرو برقی ساخت داخل که باید بیشتر این خودرو را چینی دانست با تاکید بر اینکه خودروسازان به‌جای خودروی برقی چینی باید خودروی برقی ایرانی تولید کنند، گفت: ما باید متناسب با اقلیم کشور خودمان خودروی برقی تولید کنیم.

اما پرسشی که در جریان حرکت به سمت داخلی سازی خودروهای برقی مطرح می‌شود موضوع دانش تولید خودروی برقی و توان تولید قطعه سازان و مهمتر از همه نقشه راه و یا به نوعی دستورالعمل ساخت داخل در خودروهای برقی از سوی سیاست گذار است که باید دید آیا وجود دارد یا خیر؟

البته همانطور که می‌دانیم خودروهای برقی از قطعات فنی به مراتب کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تشکیل شده و پیچیدگی فنی به مراتب کمتری دارند. به عبارتی در خودروهای برقی دیگر قوای محرکه و گیربکس به شکلی که در خودروهای بنزینی دیده شده وجود ندارد. بنابراین شاید در حوزه دانش تولید و ساخت قطعات موانع کمتری وجود داشته باشد که البته این موضوع را باید از دیدگاه تخصصی‌تر بررسی کرد.

 اما ابهام اصلی مربوط به دستورالعمل ساخت داخل در خودروهای برقی از سوی سیاست گذار است که باید مسئولان و متولیان وزارت صمت پاسخ دهند. موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به ورود شتاب زده وزارت صمت به حوزه خودروهای برقی و واردات در این بخش تاکنون نقشه راهی در این خصوص ترسیم نشده است؟

پیش از این قطعه سازان کشور با توجه به نبود امکانات داخلی سازی در حوزه خودروهای برقی، در واکنش به واردات قطعات چینی و خرید قطعه مشابه تولید داخل توسط خودروسازان و همچنین موضوع قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل، به سیاست‌های وزارت صمت در این حوزه انتقاد کرده بودند.

همچنین در ماه‌های اخیر موضوع دستورالعمل نحوه محاسبه و تهیه گزارش درصد ساخت داخل خودروها با انتقاد قطعه سازان مواجه شد و بسیاری از آنها با توجه به ابهامات موجود در اهداف تدوین این دستورالعمل از سوی وزارت صمت، دستورالعمل فوق را فاقد ضمانت اجرایی دانسته بودند.

افزایش داخلی سازی سیاست جدی وزارت صمت است

اما در پاسخ به سوالات و گلایه‌های قطعه سازان در خصوص عدم اجرای درست سیاست داخلی سازی از سوی وزارت صمت و فقدان نظارت در این بخش، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر ابلاغ دستورالعمل جدید داخلی سازی در سال جاری، تصریح کرد: وزارت صمت بر اساس دستورالعمل ابلاغی، میزان داخلی سازی خودروسازان را به صورت دقیق رصد می‌کند.

عبدالله توکلی لاهیجانی، سیاست وزارت صمت را افزایش ساخت داخل عنوان کرد و گفت: سیاست گذاری وزارت صمت همواره بر اساس تعمیق ساخت داخل و البته ساخت داخل رقابت‌پذیر است، رقابتی که هم به لحاظ کیفیت، قیمت و هم در زمان تحویل قطعه، شکننده نباشد و منجر به خواب خط تولید خودروسازان نشود.

خودروسازان باید بدون رانت، تولید رقابت‌پذیر داشته باشند!

وی تاکید کرد: دستورالعمل‌ ساخت داخل در خودروهای بنزینی وجود داشته و اجرا هم می‌شود و وزارت صمت نیز بر اساس وظیفه بر آن نظارت می‌کند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه وزارت صمت معتقد است که خودروسازان باید بدون رانت، تولید رقابت‌پذیر داشته باشند، تصریح کرد: امروز ریشه‌های زیان خودروسازان نبود محصولات رقابت‌پذیر است که به سازوکار مدیریتی خودروسازان، تعارض منافع با خودروسازان، نحوه رابطه قطعه‌ساز و خودروساز، غفلت از حوزه توسعه محصول و در دست داشتن پلتفرم‌های بومی و نحوه تعامل با سازندگان و وجود سورس‌های متعدد و تیراژ غیراقتصادی بازمی‌گردد.

توکلی لاهیجانی در پایان خاطرنشان کرد: رانت‌های قرار گرفته در اختیار صنعت خودرو باید هرچه سریع‌تر حذف شود تا شاهد محصول رقابت‌پذیر در این صنعت باشیم.

کد خبر 144146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha