از ادعای تخصیص ارز واردات تا ابهام در ابلاغ ورود کارکرده‌ها / تناقض‌هایی که امید به واردات خودرو کارکرده‌ را هر روز کم‌رنگ‌تر می‌کند

اتمام حجت مجلس با وزیر صمت در خصوص واردات خودرو و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده چه سرنوشتی برای ورود خودروهای کارکرده رقم خواهد زد؟ آیا با گذشت ۳ ماه از وعده‌های وزیر صمت و تاکید وزیر بر اینکه «به‌زودی» آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ می‌شود، محقق خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها بحث در خصوص واردات خودروهای دست دوم به شدت جدی شده است اما این مساله نتوانسته بر بازار خودرو تاثیر بگذارد و حالا پس از گذشت هفته‌ها از وعده وزیر صمت و بی‌خبری از سرنوشت آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، علی آبادی وزیر صمت هفته گذشته در صحن علنی مجلس با تاکید بر صحبت‌های قبلی خود اعلام کرد که آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب شده و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

تاکید وزیر بر ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده در حضور نمایندگان مردم در حالی مطرح می‌شود که در آخرین روز مهرماه بود که وی خبر تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در هیأت وزیران را اعلام و تاکید کرد که «دفتر دولت باید به‌زودی این آئین‌نامه را ابلاغ کند.»

حالا پس از گذشت سه ماه همچنان علی آبادی بر عبارت «به‌زودی» تاکید دارد در حالی که با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی که اعلام کرده «طی روزها و هفته‌های آینده آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در دستور کار هیأت دولت قرار خواهد گرفت.» به نظر می‌رسد این وعده وزیر نیز به این زودی‌ها محقق نشود. به اعتقاد یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از مهمترین دلایل تاخیر در تصویب و ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده مشکلات ارزی است که بیش از پیش ابلاغ و اجرای آیین نامه واردات خودرو کارکرده را تا پایان امسال با ابهام همراه می‌کند.

البته تا امروز تنها بهانه‌ کند شدن روند واردات خودرو نو و همچنین ابلاغ آیین نامه واردات خودرو کارکرده مشکلات ارزی عنوان شده است، بهانه‌ای که هفته گذشته و هم‌زمان با اظهارات وزیر صمت در مجلس، از سوی فرزین رئیس کل بانک مرکزی تکذیب و مشخص شد که وزارت صمت از ابتدای سال بیش از ۳۱ میلیارد دلار ارز گرفته و ارز تخصیص یافته به حوزه خودرو نیز ۵.۴ میلیارد دلار بوده است حالا با چنین شرایط و تناقض‌هایی که مطرح می‌شود امیدها برای به سرانجام رسیدن واردات کارکرده‌ها روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

در این ارتباط سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به افزایش قیمت خودروها در بازار، این جریان را ناشی از ناترازی در عرضه و تقاضا عنوان کرده و معتقد است که واردات خودرو کارکرده نقش خوبی در کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد داشت.

وی در واکنش به تاخیر دولت در ابلاغ آیین نامه خودروهای کارکرده تاکید کرد: بر اساس اظهارات اخیر وزیر صمت، آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به تصویب دولت رسیده است و وزارت صمت به‌زودی آن را ابلاغ می‌کند.

وی افزود: به‌رغم آمار رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ارز تخصیصی به وزارت صمت، به نظر می‌رسد همچنان یکی از مهمترین دلایل تاخیر دولت در ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، مشکلات ارزی است به عبارت بهتر دولت به جهت مشکلات ارزی در ابلاغ آیین نامه واردات کارکرده‌ها تعلل می‌کند.

این عضو کمیسبون صنایع مجلس تصریح کرد: واردات خودرو کارکرده و نو اولین برگ برنده ما در راستای حذف انحصار از بازار خودرو است و می‌تواند در حذف ناترازی بازار عرضه و تقاضا و همچنین ایجاد رقابت در بازار تاثیر خوبی بگذارد.

به گفته حسینی‌کیا با عملی شدن واردات این خودروها، بخشی از نقدینگی در کشور جذب خودروهای کارکرده می‌شود و این جریان تاثیر مهمی بر نرخ تورم در کشور هم خواهد داشت.

وی همچنین بر لزوم تعیین تعرفه معقول و منطقی در جریان تدوین آیین نامه واردات خودروهای کارکرده تاکید کرد و گفت: علاوه بر نرخ تعرفه، اگر دولت بتواند مشکل تامین ارز را از بین ببرد و ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای کارکرده تامین شود و به اندازه مورد نیاز خودرو کارکرده و صفر وارد کشور شود، بازار خودرو دچار دگرگونی و تحولات بسیار خوبی خواهد شد.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید واردات خودرو کارکرده با ارز منشاء خارجی را در دستور کار قرار دهد، اگر دولت این سیاست را دنبال کند بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز در این بخش و همچنین صنایع خودروسازی تامین خواهد شد.

کد خبر 144353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha