عرضه ۱۲۰ هزار خودرو چه تاثیری در بازار دارد؟

پیشنهاد فروش ۱۲۰ هزار خودرو زیر قیمت بازار در حالی با وعده معاون حمل و نقل وزیر صمت قرار است این هفته تعیین تکلیف شود که این روزها قیمت خودرو در بازار مسیر صعودی را در پیش گرفته است و حالا کارشناسان معتقدند اگر عرضه ۱۲۰ هزار خودرو داخلی ۵ درصد زیر قیمت بازار اتفاق بیافتد، صرفا می‌تواند رشد قیمت را در کوتاه مدت کُند یا متوقف کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو پس از ماه‌ها ثبات، دومین شوک خود را از سمت شورای رقابت و این بار با خروج  این شورا از تعیین قیمت، دریافت کرد و بررسی حکایت از آن دارد که طی یکی دو هفته اخیر قیمت‌ها در بازار شوک جدیدی مواجه شده است.

البته تاثیرپذیری بازار از کناره‌گیری شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو چندان دور از انتظار نبود و سیاست گذار و حتی فعالان بازار این انتظار را داشتند که با سپردن قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و واردکنندگان به عنوان زیرمجموعه وزارت صمت، قیمت رسمی خودرو افزایش پیدا کند.

حالا در چنین شرایطی که بازار خودرو با دور تند افزایش قیمت‌ها روبرو است، وزارت صمت چند پیشنهاد جدید برای جبران بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، پیش روی خود دارد. افزایش تولید خودروسازان و فروش مازاد تولید در حاشیه بازار دو پیشنهادی بود که قرار است در این مورد تصمیم‌گیری شود.

در این خصوص منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزیر صمت گفته است که خودروسازان چندین پیشنهاد ارائه کرده‌اند که عرضه افزایش تولید با ۵ درصد کمتر از قیمت بازار یکی از این موارد است.

البته پس اعلام پیشنهاد فروش در حاشیه بازار، حواشی زیادی ایجاد شد و کار به تکذیب این پیشنهاد از سوی برخی متولیان این صنعت و حتی خودروسازان کشید اما در نهایت مشخص شد که بررسی این پیشنهاد به رغم تکذیب‌های متوالی در دستورکار وزارت صمت و خودروسازان است و این هفته تعیین تکلیف می‌شود.

البته روز گذشته در گزارشی که در پایگاه خبری پرشین خودرو منتشر شد؛ به خبر موافقت تلویحی مجلس در خصوص فروش در حاشیه بازار پرداخته شد. پیشنهادی که اگر چه برخی تحلیل‌ها اجرای آن را موجب صعودی شدن قیمت خودرو در بازار آزاد می‌دانند اما برخی کارشناسان معتقدند عرضه ۱۲۰ هزار خودرو داخلی با ۵ درصد زیر قیمت می‌تواند رشد قیمت‌ها را در کوتاه مدت در بازار کُند یا متوقف کند.

امرالله امینی تحلیلگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو اگر چه اجرایی شدن فروش خودرو در حاشیه بازار را به دلیل وجود موانع قانونی بعید می‌داند، با این حال معتقد است که تا حدودی بر آرامش بازار تاثیر گذاشته و مانع از رشد موقتی قیمت خودرو در بازار خواهد شد.

وی در عین حال تاکید می‌کند که به هر حال نیاز و تشنگی بازار به خودروهای وارداتی و تولیدی آن قدر زیاد است که قیمت‌ها به محض اتمام عرضه این ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

وی با این وجود رشد نرخ ارز در روزهای اخیر را عامل مهمی در رشد قیمت‌ها در بازار خودرو عنوان کرده و می‌گوید: بازار خودرو نیز مانند بسیاری دیگر از بازارها، تحت تاثیر افزایش قیمت ارز است، در واقع قیمت ارز یکی از مولفه‌هایی است که در قیمت تمام شده برخی بازارها تاثیر مستقیم می‌گذارد و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو همچنین به دلایل آرامش بازار در ماه‌های اخیر اشاره و تاکید کرد: از جمله عواملی که از ابتدای سال جاری بر آرامش بازار تاثیر گذاشت، اخبار مربوط به واردات خودرو بود. گرچه ورود محصولات خارجی در این مدت به صورت لاک‌پشتی در حال انجام بوده، اما به‌هرحال سیاستگذار توانست با وعده‌ وعیدهای ریز و درشت در مورد واردات، بازار خودرو را کنترل کند.

امینی با این حال ساماندهی بازار خودرو را مستلزم رشد تولید و عرضه به بازار دانست و با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند اصلاحات ساختاری است، تصریح کرد: طی تمام این سال‌ها خودروسازان نتوانسته‌اند در مسیر درستی حرکت کنند، در حال حاضر نیز به دلیل اینکه سطح تولید به میزانی نیست که بتواند بازار را جوابگو باشد، وضعیت بازار با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و افزایش تقاضا به این صورتی که می‌بینید درآمد و بسیار آشفته است. بنابراین وزارت صمت و خودروسازان برای خروج از این وضعیت نیاز به تصمیم درست حاکمیتی و اصلاح ساختار اساسی دارند تا این جریان سروسامان بگیرد.

وی در پایان با بیان اینکه افزایش انتظارات تورمی به خصوص در آستانه سال جدید نقش به‌سزایی در افزایش قیمت خودرو دارد، بیان کرد: با وجود این‌که در ماه‌های اخیر بازار خودرو به دلیل رکود و تثبیت قیمت‌ها تا حدودی از جریان سرمایه‌ای فاصله گرفته بود، با این حال به جهت نرخ تورم و با آغاز تلاطمات ارزی، مشخص شد که همچنان به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌شود، طبعاً در این روزها بسیاری از تقاضاهای سرمایه‌ای برای خرید خودرو سرازیر شده و بازار را ملتهب خواهد کرد.

کد خبر 144432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha