تصمیم غیرکارشناسی واردات خودرو برقی فرسوده، چه هزینه‌ای را به کشور تحمیل می‌کند؟

مجلس در حالی به دولت چراغ سبز عرضه خودروهای برقی و هیبریدی فرسوده را نشان داد که باتوجه به عدم امکان اندازه گیری وضعیت سلامت باتری این خودروها، واردات خودروهای کارکرده برقی چالش جدیدی را پیش روی خریداران قرار خواهد داد که به گفته یک مقام مسئول در حوزه خودروهای برقی، این اقدام هزینه‌ها را در کشور به شدت افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده کل کشور، با بند (پ) و بندهای الحاقی (۱) و (۲)  تبصره (۹) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در واقع با اجرای این بندها، مجلس به دولت برای واردات انواع خودروهای سواری برقی نو و کارکرده به بهانه اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلایندگی کارت سبز نشان داده است.

از همین رو در سال آینده واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و هیبریدی با عمر کمتر از ۵ سال به داخل کشور مجاز است. با چشم پوشی از درآمد دولت و تعیین نرخ پایین تعرفه واردات این محصولات، می‌توان اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار به دولت چراغ سبز در جهت عرضه خودروهای برقی و هیبریدی فرسوده نشان داده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است در قبال سرمایه گذاری در گسترش حمل‌ونقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت‌های آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودروهای برقی- بنزینی(هیبرید)، تخفیف در پرداخت حقوق ورودی واردات این نوع خودروها و قطعات منفصله آن را اعمال کند.

این تصمیم وکلای ملت در حالی مجوزی برای واردات خودرو برقی فرسوده است که باتری خودروهای برقی یا هیبریدی یکی از مشخصه‌های اصلی جهت تشخیص عملکرد مناسب خودرو است. معمولا شرکت‌های خودروساز در دنیا عمر مفید باتری را بسته به نوع تکنولوژی آن ۵ تا ۷ سال اعلام می‌کنند. شرایط مصرف و نگهداری باتری این نوع خودرو تاثیر به‌سزایی در عمر مفید و بازده آن دارد.

بنابراین باتوجه به عدم امکان اندازه گیری وضعیت سلامت باتری این خودروها، واردات خودروهای کارکرده برقی چالش جدیدی ناشی از خرید باتری گران قیمت برای مشتریان داخلی ایجاد خواهد کرد.

اما در این خصوص مدیر مرکز برقی سازی مپنا معتقد است با توجه به معضل باتری خودروهای برقی کارکرده و مشکلاتی که برای خریداران این خودروها خواهد داشت قطعا واردات خودرو برقی صفر درست‌ترین تصمیم خواهد بود.

تصمیم غیرکارشناسی واردات خودرو برقی فرسوده، چه هزینه‌ای را به کشور تحمیل می‌کند؟

عادل دمشقی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با تاکید بر اینکه مجوز مجلس به دولت برای واردات خودروهای برقی کارکرده تصمیمی غیرکارشناسی است، افزود: از آنجا که عمر باتری این خودروها کوتاه می‌شود مسلما تعداد دفعاتی که باتری این خودروها باید تعویض شود بیشتر خواهد شد. این مساله ضمن اینکه بازخورد خوبی نخواهد داشت، هزینه‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به معضل گارانتی باتری خودروهای برقی کارکرده تصریح کرد: در صورتی که عمر باتری خودروهای برقی بالای یک سال تا ۱.۵ سال باشد، بدون شک گارانتی باتری این خودروها مسائلی را به همراه خواهد داشت بنابراین برای اجرای چنین تصمیمی باید همزمان با عرضه خودروهای برقی کارکرده در خصوص باتری این خودروها به مردم اطلاع‌رسانی شود. در واقع با عملی شدن واردات کارکرده‌های برقی مردم باید بدانند خودرویی را خریداری می‌کنند که طول عمر باتری آن کاهش یافته و هزینه‌های آنها را افزایش خواهد داد.

معاون کسب و کار برقی سازی شرکت مکو با بیان اینکه تصمیم و مجوز مجلس به دولت برای خودروهای سواری برقی کارکرده، فاقد کارشناسی است، افزود: برای اجرای چنین تصمیمی باید همزمان با عرضه کارکرده‌های برقی در خصوص باتری این خودروها به مردم آگاهی و اطلاع رسانی شود در واقع با عملی شدن واردات کارکرده های برقی مردم باید بدانند خودرویی را خریداری می کنند که طول عمر باتری آن پایین آمده است.

دمشقی با توجه به لزوم اندازه گیری ضریب سلامت باتری خودروهای برقی کارکرده پیش از عرضه به بازار تصریح کرد: البته از طریق پارامترSOH که همان ضریب سلامتی باتری محسوب می‌شود، می‌توان سلامت باتری خودروهای برقی را به دست آورد بنابراین اگر این مساله استخراج و اطلاع‌رسانی شود و آگاهانه این خودروها به مردم عرضه شود شاید کمتر با مشکلی همراه شویم اما اگر خودرو برقی کارکرده‌ای عرضه و شناسنامه باتری آن ارائه نشود مسلما این اقدام به صلاح نیست و مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی با توجه به مشکلات در اجرای مصوبه واردات خودروهای برقی کارکرده تاکید کرد: در شرایطی که اختلاف قیمت چندانی بین خودرو برقی نو و کارکرده وجود ندارد و از سویی مسائلی که واردات خودروهای برقی کارکرده به دنبال دارد معتقدم قطعا برای جلوگیری از معضل باتری و مشکلاتی که برای خریداران این خودروها خواهد داشت در این شرایط واردات خودرو برقی صفر درست‌ترین تصمیم است.

این مقام مسئول در حوزه برقی سازی در گروه مپنا خاطرنشان کرد: در صورتی که خودرو برقی صفر استفاده شود حداقل ۸ سال گارانتی باتری این خودروهاست ضمن اینکه بین ۱۵ تا ۲۰ سال هم می‌توان از باتری این خودروها استفاده کرد و پس از آن از باتری این خودروها در ایستگاه‌های خورشیدی و برای ذخیره سازی انرژی نیروگاهی استفاده کرد و در نهایت باتری را بازیافت و تا ۴۰ درصد هم به چرخه مصرف بازگرداند.

دمشقی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر دولت با این مجوز مصمم است که خودرو برقی کارکرده وارد کنیم باید به این موارد توجه کند و ضمن اینکه محدودیتی در تعداد سال کارکرد این خودروها در نظر گیرد باید به عمر باتری این خودروها توجه و ضریب SOH این باتری‌ها را نیز اندازه‌گیری کند.

کد خبر 144519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha