پاسخ بازار خودرو به طرح های سیاست گذار در پایان سال چیست؟! (+آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودرو)

بازار خودرو در هفته های اخیر با پیش روی نرخ دلار، مرزهای جدید قیمتی را ثبت کرد اما از ابتدای هفته جاری با روند کاهشی نرخ دلار، بازار خودرو نیز کمی آرام گرفته با این حال به گفته فعالان بازار همچنان افت قیمت‌ها در بازار خودرو قابل توجه نیست و قیمت‌ها با تغییرات کمی همراه است. اما در این میان سئوال اساسی این است که در کنار روند کاهشی نرخ دلار و اجرای طرح فروش خودروهای وارداتی مازاد و افزایش ۱۵ همتی سقف اعتبارات خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه شرکت‌ها، پاسخ بازار خودرو در هفته‌های پایانی سال چیست؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آذرماه امسال بود که برخی کارشناسان حوزه خودرو در مورد آغاز افزایش قیمت این کالای مصرفی که چند سالی است به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده هشدار دادند و دلیل آن را عدم عمل به تعهدات در تولید و واردات خودرو و همچنین بدقولی در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده مطرح کردند جریانی که در هفته‌های اخیر پیش‌بینی‌ها رو به واقعیت تبدیل کرد و روند رو به رشد قیمت‌ها از ابتدای فصل زمستان همزمان با جهش نرخ ارز آغاز شد.

هرچند افزایش قیمت ارز از دی ماه آغاز شده بود، اما از هفته دوم بهمن ماه شوک ارزی جدیدی رقم خورد و به تبع آن افزایش قیمت خودرو که از قبل آغاز شده بود، تدوام یافت.

البته برخی کارشناسان به جز تلاطمات ارزی و عدم انجام تعهدات در عرضه خودروها بر رشد قیمت‌ها در بازار خودرو، خبر مربوط به فروش خودرو در حاشیه بازار را بیشترین عامل تاثیر گذار بر رشد قیمت خودرو در چند وقت اخیر عنوان می‌کنند.

و حالا همزمان با روند کاهشی نرخ ارز قرار است طرحی جدید با نام «فروش خودروهای وارداتی مازاد» به اجرا گذاشته شود .بر این اساس، قرار است خودروهایی که در فراخوان‌های پیشین وزارت صمت در سامانه یکپارچه وارداتی‌ها فروش نرفته‌اند، به عنوان «مازاد» به متقاضیان جدید عرضه شوند.

اما نکته قابل تامل در طرح فروش خودروهای وارداتی مازاد، الزام افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان است. اقدامی که برخی‌ها به عنوان تکرار سیاست قبلی دولت برای جلوگیری از کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو و از سویی هدایت منابع مالی از بازار ارز به سمت خودرو عنوان می‌کنند.

در میان اخبار و اقدام اخیر برای فروش خودروهای مازاد وارداتی، وزیر صمت هم به منظور مهار تورم، در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی خواستار تخصیص اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی به دو شرکت ایران خودرو و سایپا شد، خواسته‌ای که امروز با موافقت بانک مرکزی همراه شد تا شرکت‌ها از نظر تأمین نقدینگی با مشکل مواجه نشوند و جریان تولید و عرضه خودرو افزایش و با عمل به تعهدات شرکت‌ها در پایان سال، بازار خودرو بیش از این دچار التهابات قیمتی نشود.

اما به راستی سیاست اخیر وزارت صمت و همراهی بانک مرکزی در موافقت با افزایش اعتبارات بانکی خودروسازان و از سویی هدایت پول‌های سرگردان به خرید خودروهای مازاد وارداتی با افتتاح حساب‌های وکالتی چه میزان در افزایش تولید خودروسازان و انجام تعهدات و کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار تاثیر خواهد داشت؟ آیا دولت می‌تواند از ایجاد التهاب بیشتر قیمت در هفته‌های پایانی سال و اوج گرفتن تقاضا در بازار خودرو جلوگیری کند؟

البته بالاخره با منفی شدن قیمت ارز، بازار خودرو نیز آرام و در حالت تنفس و استراحت است. جریانی که برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که در صورت تدام روند منفی قیمت ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو باز هم تعدیل خواهد شد.

با این وجود کارشناسان همواره تاکید می‌کنند که قیمت خودرو در بازار تابع عرضه و تقاضا است، بنابراین در صورت عرضه درست خودرو به بازار قیمت ها بدون شک نزولی می شود به طوری که  ارزیابی ها در بازار خودرو نشان می دهد طی روزهای اخیر خودروهای داخلی که از سوی خودروساز فاکتور شدند قیمت آنها در بازار افزایش زیادی نداشته است اما خودروهایی که فاکتور نمی‌شوند و عرضه آنها کاهش پیدا می کند در بازار نیز با افزایش قیمت مواجه می شوند.

آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودرو

با این حال گزارش‌ها از روند بازار خودرو، از ریزش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودروها طی ۲۴ ساعت گذشته حکایت دارد.

 البته در میان محصولات سایپا پراید ۱۵۱ بدون تغییر قیمت، ۳۱۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۶  تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ حدود ۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و ۶۱۰ میلیون تومان قیمت خورد.

در مقابل، البته قیمت تیبا صندوق‌دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ در حدود ۵ میلیون تومان کاهش یافت و به ۴۰۵ میلیون تومان رسید و تیبا هاچ‌بک EX هم در حدود ۵ میلیون تومان ارزان شد و ۳۹۵ میلیون تومان به فروش رفت.

بنا به این گزارش، در میان محصولات ایران خودرو قیمت پژو  ۲۰۷ اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵ میلیون تومان کاهش یافت و به قیمت ۸۶۵ میلیون تومان به فروش رفت. در حالی که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ با کاهش ۵ میلیون تومانی، در بازار ۶۵۵ میلیون تومان قیمت داشت. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۷۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.

در این میان، قیمت پژو پارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۷۴۵ میلیون تومان فروخته شد. قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ نیز ۵ میلیون تومان ریخت و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت خورد و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۲ در حدود ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

کد خبر 144582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha