پای مافیا به حوزه موتورسیکلت فرسوده هم باز شد!

رئیس پلیس راهور فراجا فرسودگی ۹۰ درصدی موتورسیکلت‌های کشور را چالشی ملی می‌داند و معتقد است نبود قانون مشخص برای موتورسیکلت‌های فرسوده و قیمت بالای موتورسیکلت‌های جدید، باعث شده است رقبتی برای تعویض این موتورسیکلت‌ها نباشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش‌ از ۱۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲  برابر یک خودرو یورو ۴ آلایندگی ایجاد می‌کنند.

تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری، موضوع ماده۸  قانون هوای پاک (اصلاح‌شده در سال ۱۴۰۰)، است  بر اساس این ماده قانونی، «سن مرز فرسودگی» سنی است که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری فنی بیشتر هستند؛ این وسایل نقلیه موتوری مشمول افزایش دفعات سالانه معاینه فنی می ‌شوند.

باتوجه به سن فرسودگی که در گذشته اعلام می‌شد (۲۵ سال) اکنون بخش قابل‌توجهی از وسائل نقلیه شخصی و عمومی و همچنین موتورسیکلت‌هایی که در جاده‌ها و خیابان‌های کشور تردد می‌کنند از سن فرسودگی عبور کرده‌اند.

و حالا با توجه به این وضعیت اخیرا رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت سال ۱۴۰۳ را سال اسقاط موتورسیکلت فرسوده نام برده و با توجه به این که طی این سالها اسقاط موتورسیکلت تقریبا صفر بوده است، یکی از اولویت های ستاد نوسازی ناوگان وزارت صمت برای امسال را نوسازی و اسقاط موتورسیکلت های فرسوده عنوان کرده است.

این هدف گذاری در حالی است که به گفته سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا هم اکنون حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که از این تعداد بیش از ۹۰ درصد فرسوده است و کمتر از ۱۰درصد در لیست فرسوده ها قرار نمی‌گیرند.

ساماندهی موتورسیکلت‌های فرسوده به تنهایی از توان پلیس خارج است

به گفته سردار حسینی سامان‌دهی موتورسیکلت‌ها به‌خصوص موتورسیکلت‌های فرسوده به تنهایی از توان پلیس خارج است و باید همه نهادها با قدرت وارد شوند.

رئیس پلیس راهور فراجا در عین حال فرسودگی ۹۰ درصدی موتورسیکلت‌های کشور را چالشی ملی دانسته و تاکید می کند: دولت باید با تمام توان برای نوسازی و خارج کردن این موتورسیکلت‌ها از سطح خیابان و استفاده روزمره، وارد شود تا بحران‌های مستقیم و غیرمستقیم این وسائل‌نقلیه به طور اساسی و ریشه‌ای حل شود.

سردار حسینی در ادامه با اشاره به اینکه عمده این موتورسیکلت‌های فرسوده به‌عنوان ابزار کار و جابه‌جایی بار استفاده می‌شوند از وجود مافیا در حوزه موتورسیکلت‌های حمل بار و کاری خبر داده و یادآور می شود که بخشی از این مافیا دارای صدها دستگاه موتورسیکلت هستند که عمده آن نیز فرسوده است.

لزوم حل ریشه‌ای بحران‌های موتورسیکلت های فرسوده در کشور

وی البته یکی از علل استفاده از موتورسیکلت‌های فرسوده را قیمت ارزان آنها به‌عنوان وسیله‌ای برای امرار معاش عنوان کرده و معتقد است که چنانچه مشاغل مناسب برای این راکبان وجود داشته باشد حتما دست از این کاردست برمی‌دارند.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین خواستار حل ریشه‌ای بحران‌های موتورسیکلت در کشور شده و در این خصوص بر لزوم همراهی تمام نهادها به‌خصوص دولت در کنار پلیس تاکید کرده و معتقد است نبود قانون مشخص برای موتورسیکلت‌های فرسوده و قیمت بالای موتورسیکلت‌های جدید، باعث شده است رقبتی برای تعویض این موتورسیکلت‌ها نباشد.

به‌ گفته سردار حسینی لازم است نهادهای متولی علاوه‌بر تعیین الزامات قانونی برای تعویض موتورسیکلت فرسوده، مشوق‌هایی نیز برای خرید وسیله نقلیه جدید فراهم کنند تا علاوه بر استانداردسازی این وسائل نقلیه، مالکیت آنها نیز مشخص شود.

وی نوسازی موتورسیکلت‌ها و خروج دستگاه‌های فرسوده را موضوعی فرادستگاهی عنوان می‌کند موضوعی که اکنون با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسائل نقلیه، اما سن برخی موتورسیکلت‌ها حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است.

اظهارات رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص فرسودگی ناوگان موتوری در حالی است که به‌گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌ زیست عمده موتورسیکلت هایی در سطح شهر تردد دارند فاقد معاینه‌فنی هستند در حالی که به باور وی با الزام به معاینه فنی موتورسیکلت ها، عمده موتورسیکلت‌ها فرسوده از رده خارج خواهند شد.

داریوش گل‌علیزاده، با یادآوری اینکه در بین منابع آلاینده کلانشهرها به‌ویژه شهر تهران، موتورسیکلت‌ها نزدیک به ۱۰ درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند، درباره چرایی مراجعه نکردن صاحبان موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه‌فنی معتقد است  اگر موتورسیکلت‌های فرسوده به این مراکز مراجعه کنند، نمی‌توانند تایید این مراکز را بگیرند؛ از این رو برنامه ما در این زمینه اجرای طرح از رده خارج‌کردن موتورسیکلت‌های فرسوده به استناد ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو است که دوباره سن فرسودگی را احیا خواهد کرد.

کد خبر 145185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha