برنامه وزارت صمت برای ارائه خدمات به خودروهای برقی چیست؟ / چرا هزینه تعمیرات خودروهای چینی در ایران بالاست؟

در حالی دولت با رفع موانع و امتیازدهی به دنبال تحریک تقاضا در بازار خودروهای برقی است که همچنان کارشناسان عدم آمادگی ساختار شارژ و ارائه خدمات و تامین قطعات این خودروها را از چالش‌های بزرگ و جدی در مسیر برقی سازی خودروها در کشور مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با آغار به‌کار سامانه فروش خودروهای برقی، ورود این محصولات به بازار را جدی‌تر شده است، اما فارغ از هیاهوی سیاست گذار و شتاب برای برقی سازی خودروها، موضوعی که بیش از همه می‌تواند به معضل جدی عرضه این خودروها تبدیل شود مساله خدمات پس از فروش خودروهای برقی است.

موضوعی که کارشناسان بر آن تاکید دارند عدم آمادگی و نبود زیرساخت برای تعمیرات و ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای برقی است که لازم است در برنامه برقی سازی وزارت صمت مورد دقت و توجه بیشتری قرار گیرد چرا که تجهیز کارگاه‌ها و آموزش نیروی متخصص در این بخش بدون شک مستلزم هزینه و زمان قابل توجه است.

البته اولویتی که دولت در ابتدا برای برقی سازی خودروها در نظر گرفته بود، بخش حمل و نقل و ناوگان تاکسیرانی بود، موضوعی که از همان ابتدا، نگرانی از تعمیرات یا یافتن متخصص جهت رفع ایرادات فنی احتمالی را به همراه داشت و حالا با رفع موانع و امکان فروش خودروهای برقی برای تمام اشخاص و امتیازاتی که دولت برای عرضه این خودروها در نظر گرفته است مسلما شاهد تحریک تقاضا در بازار این خودروها خواهیم بود جریانی که دغدغه خدمات پس از فروش برای خودروهای برقی را جدی‌تر خواهد کرد.

 علاوه بر این موضوع؛ مساله دیگر عدم مراجعه مالکان خودروها به نمایندگی خودروسازان و شرکت‌های واردکننده است و این ابهام که اگر مالکان به جای نمایندگی‌های احتمالی خودروهای برقی به تعمیرگاه‌های سطح شهر جهت عیب‌یابی مراجعه کنند، وضعیت ارائه خدمات چگونه خواهد بود؟

در پاسخ به دغدغه خدمات و امکان تعمیر خودروهای برقی، علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تاکید بر چالش تامین قطعات در خودروهای برقی تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل خودروهای برقی بعد از خدمات پس از فروش، مساله تامین قطعه است که با افزایش عرضه خودروهای برقی در کشور به چالش جدی تبدیل خواهد شد.

دغدغه بزرگ تامین قطعه و تعمیرات خودروهای برقی

وی در عین حال عدم آمادگی ساختار شبکه شارژ پایتخت برای تامین شارژ خودروهای برقی را مشکل دیگر خریداران این خودروها عنوان کرد و گفت: متاسفانه با وجود برخی اقدامات دولت، همچنان ساختار شبکه شارژ پایتخت آمادگی لازم برای تامین شارژ خودروهای برقی را ندارد و این در کنار چالش تامین قطعه و ارائه خدمات تعمیرات، می‌تواند باعث نگرانی و چالشی اساسی در مسیر برقی سازی خودروها در کشور شود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در ادامه با اشاره به معضل تامین قطعات و خدمات به خودروهای چینی و آمار بالای مراجعه خودروهای چینی به تعمیرگاه‌ها، تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از خودروهای چینی که در کشور مونتاژ می‌شوند، با چالش‌های کمی و کیفی فراوانی مواجه هستند و به رغم ادعای این شرکت‌ها و الزام قانون، تعدادی از این خودروسازان برنامه‌ریزی لازم برای تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش برای محصول عرضه شده در بازار کشورمان را ندارند.

بازار بی حساب و کتاب قطعات خودرو

نیک آیین همچنین به معضل دستمزد تعمیرات خودروهای چینی اشاره کرد و افزود: متاسفانه خودروسازان و مونتاژ کاران صرفا برنامه فروش محصول در بازار ایران را دنبال می کنند و کمتر به فکر ارائه خدمات هستند بنابراین گاهی هزینه دستمزد تعمیرات خودروهای چینی از تهیه قطعات آن بیشتر می‌شود که عمدتا ناشی از عدم انتقال دانش تعمیرات این خودروها از سوی خودروسازان به تعمیرکاران است.

وی در ادامه با اشاره به تبعات شیوه آزمون و خطا تعمیرکاران در تعمیرات و عیب یابی خودروهای جدید چینی گفت: همان طور که اشاره شد این شیوه تعمیرات اغلب ناشی از عدم انتقال دانش تعمیراتی از سوی خودروسازان به تعمیرکاران است از این جهت اتحادیه تعمیرکاران آمادگی ارائه هر نوع خدمت و تعاملی را با شرکت های واردکننده و خودروسازان با هدف ارتقا کیفیت خدمات به مشتریان دارد.

این مقام صنفی در اتحادیه تعمیرکاران در پایان به معضل عرضه قطعات بی‌کیفیت در بازار اشاره و خاطرنشان کرد: بازار قطعات خودرو در حال حاضر هیچ حساب و کتابی ندارد و هر شخصی هر قطعه‌ای که بخواهد وارد می‌کند و به دست مصرف‌کننده می‌دهد. بنابراین تهیه قطعات اصلی در بازار سخت شده‌است البته قطعات اصلی در بازار است اما به میزانی تعداد قطعات غیراصل در بازار زیاد شده‌اند که پیدا کردن قطعات اصل سخت شده‌ است.

کد خبر 145186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha