پلن دوم خودروسازان برای مقابله تحریم های احتمالی اجرایی می شود

پرشین خودرو: در جریان قرارداد با پژو اعلام شد تدابیر لازم از سوی وزارت صنعت و خودروسازان اندیشیده شده و در صورت تکرار رفتار گذشته از سوی این شرکت خسارت های لازم پرداخت می شود در حالیکه تاکنون در این زمینه شفاف سازی صورت نگرفته است که آیا غرامتی پرداخت خواهد شد یا خیر؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از تلاش های چند ماهه دولت روحانی و امضای برجام، این اتفاق ره آورد بسیار خوب و استراتژیکی را برای کشور به دنبال داشت و ضمن اینکه بابی برای حل مشکلات قبلی باز شد و این توافق پنجره جدیدی به سمت تعامل بهتر ایران با دنیا گشود.

در پسابرجام حرکت های گسترده ای در بخش های مختلف اقتصادی، صنعتی و تولیدی صورت گرفت چنانچه هر هفته شاهد حضور هیات های بزرگ خارجی برای مذاکرات با بخش خصوصی بودیم اما در میان پررنگ ترین فعالیت ها در پسابرجام، نشست های مشترک خودروسازان و قطعه سازان با هیات های بزرگ خودروسازی در دنیا به منظور گسترش همکاری ها بود.

از آنجا که صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت موثر در اقتصاد کشور، نقش مهمی در اشتغال زایی و تولید ناخالص ملی دارد دولت ها نیز در این جریان برای توسعه و به روز کردن این صنعت و بالابردن توان رقابتی در این صنعت در تنظیم قراردادهای مختلف تلاش کردند تا این صنعت راحت تر بر روی پای خود بایستد چنانچه نتیجه این تلاش ها منجر به تشکیل اولین جوینت ونچر ایران خودرو با پژو و ایجاد شرکت ایکاپ برای تولید سه محصول جدید بود و پس از آن همکاری مشترک سایپا با سیتروئن و در نهایت رنو نیز فضا را برای فعالیت گسترده در ایران باز کرد ضمن اینکه پس از برجام چینی ها که خیلی به موضوع ساخت داخل تمایلی نداشتند برای داخلی سازی بیشتر محصولات در ایران پای پیش گذاشتند.


عدم شفاف سازی دولت و خودروسازان در قراردادهای جدید /آیا غرامتی پرداخت می شود؟

عضو انجمن قطعه سازان ایران در همین راستا و با توجه به برخی پیش بینی های صورت گرفته در خصوص آینده قراردادهای خودرویی گفت: در جریان قرارداد با پژو اعلام شد تدابیر لازم از سوی وزارت صنعت و خودروسازان اندیشیده شده و در صورت تکرار رفتار گذشته از سوی این شرکت، خسارت های لازم پرداخت می شود در حالیکه تاکنون در این زمینه شفاف سازی صورت نگرفته است که آیا غرامتی پرداخت خواهد شد یا خیر؟

رضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: نسیمی که می وزد نسیم امیدوار کننده ای نیست اما امیدواریم روند مذاکرات بین مسئولان و اروپا به نتیجه برسد و تمام پیش بینی های منفی، مثبت شود.

وی گفت: متاسفانه با خروج امریکا از برجام، شرایط جدیدی پیش روی قراردادها و همکاری های خودرویی قرار گرفت هر چند آمریکا به ظاهر اروپا را مختار گذاشت اما اروپا نمی تواند اقدام به ادامه همکاری کرد چرا که بیشتر بنگاه های اقتصادی و بانک ها و بازار سهام این شرکت ها در اختیار آمریکاست.

رضایی با اشاره به اینکه رفتارهای ظاهری دیپلماتیک با رفتارهای عملی بسیار فرق می کند، تاکید کرد: امریکا در سه ماهه اول خودرو و در شش ماه دوم انرژی را در ردیف تحریم ها قرارداده است با این وجود تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است اما فضای کنونی به سمت عدم همکاری در جریان است و فضای همکاری ها بسیار مسموم است و امریکا تصمیم گرفته که شرکتهای همکار با ایران را جریمه کند.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور با اشاره به تکلیف سرمایه گذاری های صورت گرفته از سوی قطعه سازان در جریان تعلیق فعالیت پژو سیتروئن گفت: در شش ماه گذشته قضایا و مسائلی بوجود آمده که به صنعت خودرو و قطعه سازی آسیب های زیادی وارد شده است افزایش نرخ ارز و مواد اولیه از سویی و افزایش هزینه تولید و حال تعلیق فعالیت پژو سیتروئن از سویی دیگر همگی شرایط غیر قابل پیش بینی و دشواری را پیش رو قطعه سازان داخلی قرارداده است.

 

پژو سیتروئن، قراردادهای خودرویی


تدابیر دولت برای جبران خسارت های قطعه سازان

رضایی با اشاره به فضای مسموم همکاری های خودرویی، افزود: امید است تدابیری اندیشیده شود که هزینه هایی که قطعه سازان در قرارداد پژو سیتروئن برای ساخت قالب ها و استفاده از متخصصان و سایر هزینه هایی که برای توسعه فضای کار انجام دادند جبران شود.

به گفته وی، در تحریم قبلی بیشتر شرکت های وابسته به دولت باقی ماندند اما الان نسیم خیلی امیدوار کننده ای نمی وزد حتی این نگرانی وجود دارد که شرکتهای قطعه سازی نیز شامل شرایط جدید شوند.

رضایی تاکید کرد: امید است مذاکرات گسترده دولت با اروپا، آمریکا ملزم کند تا صنعت خودرو را از شمول جرایم و تحریم های جدید خذف کند.


پلن دوم خودروسازان برای مقابله تحریم های احتمالی اجرایی می شود

عضو انجمن قطعه سازان همچنین در خصوص تدابیر لازم در صورت اعمال تحریم های جدید گفت: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، خودروسازان برنامه دومشان را برای مقابله با شرایط جدید تعریف و اجرایی خواهند کرد.


توانمندی بالای قطعه سازان داخلی برای مقابله با تحریم های جدید

رضایی افزود: امروز بخش عمده ای از قطعات، ساخت داخل شده و تنها بخش محدودی که شامل قطعات های تک می شود امکان داخلی سازی ندارند که در این زمینه نیز بسترها و تمهیدات لازم اندیشیده شده است هر چند هزینه تحقیق و توسعه ( R&D ) بالایی دارد اما با این وجود چنانچه خودروسازان بتوانند تحریم ها دور بزنند این نوید را می دهیم که نسبت به سال 91 از توانمندی دانش و تکنولوژی بالاتری برخورداریم.

وی گفت: در دور جدید تحریم ها به طور قطع جامعه قطعه سازی با همدلی و پتاسیل و توان بیشتر می توانند اثرات سوء تحریم ها را نسبت به قبل بسیار کم کنند و در صورتی دوباره این اتفاق بیفتد و درها بسته شود قطعه سازان با تکیه بر دانش و تکنولوژی روز دنیا می توانند خودروهایی را تولید کنند که هیچ نگرانی را به لحاظ کیفیت برای مردم به دنبال نداشته باشد.

کد خبر 97293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha