افغانستان مسیر « لاجورد » به ترکیه و اروپا را افتتاح کرد

پرشین خودرو: دولت افغانستان طی چهار سال گذشته در شرایط جنگی، برای رهایی از بن ست و دستیابی به راه های متعدد ترانزیتی اقداماتی را از جمله راهیابی به بندر چابهار، کشورهای آسیای میانه و چین عملی کرده است و به تازگی هم مسیر «لاجورد» به ترکیه و اروپا را افتتاح کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، دولت افغانستان از بدو رسیدن به قدرت تلاش کرد تا تنها مسیر سنتی و وابستگی ترانزیتی به پاکستان را که هرازگاهی با تنش های سیاسی مسدود و به اقتصاد افغانستان آسیب می رساند، تلاش هایی را براه انداخت تا از این فشار بکاهد.
برای اولین بار افغانستان، ایران و هند در سوم خرداد ماه سال 1395 توافقنامه استفاده از بندر آزاد چابهار را امضا کردند که این مسیر نزدیک‌ ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد شمرده می شد.

سه کشور امضا کننده باور دارند که بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه اهمیت زیادی دارد و با اجرای این توافق نامه، چابهار به مرکز ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه مبدل خواهد شد.
پس از آن افغانستان با کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان نیز توافق نامه های ترانزیتی و تجاری از جمله راه آهن امضا کرد و روابط تجاری افغانستان با کشورهای آسیای میانه در حال توسعه و رشد است.
این کشور همچنین در سال 1392 تلاش های دیگری را آغاز کرد که بتواند از مسیر کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان به ترکیه و از آنجا به اروپا راه یابد.
به همین هدف موافقت نامه ای تحت عنوان «راه لاجورد» میان وزیران امور خارجه افغانستان، ترکمنستان، گرجستان و ترکیه در حاشیه هفتمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای راجع به افغانستان در 24 آبان ماه سال 1396 امضا شد.
به گفته مقامات افغان در این مسیرفرصت برای استفاده از راه آهن و کامیون فراهم است و در برخی کشورها نیاز به انتقال کامیون ها از طریق کشتی نیز هست که افغانستان گفته است فرصت و زیرساخت ها هم فراهم شده است.
روز«پنجشنبه» 22 آذر ماه رئیس جمهوری افغانستان با فرستادن 9 کامیون نخ پنبه، کشمش، تخم هندوانه و تخم کنجد راه لاجورد را از بندر «تورغندی» در «هرات» با ترکمستان افتتاح کرد.
اشرف غنی در این مراسم گفت که امروز یک مانع بزرگ دیگر از مسیر تبدیل شدن افغانستان به چهار راه ترانزیت منطقه برداشته شد و با این کار آسیای جنوبی را به قفقاز وصل خواهیم کرد.
«مسافرقوقندی» سخنگوی وزارت تجارت افغانستان می گوید که این مسیر تا کشور ترکیه دوهزارو 800 کیلومتر است که نسبت به دیگر مسیرها تا ترکیه 50 درصد کوتاه تر است.
وی گفت که در هرکامیون هزینه رسیدن کالاهای افغانستان به ترکیه و از ترکیه تا افغانستان یکهزارو 500 دلار تا 2 هزار دلار کاهش می یابد و به نفع بازرگانان تمام خواهد شد.

 

 لاجورد

 


«عتیق الله نصرت» رئیس اتاق تجارت هم به رسانه های افغانستان گفت که از انتقال اولین محموله صادرات افغانستان از طریق راه لاجورد استقبال می کند. نصرت، نقش راه لاجورد را در افزایش تجارت وانتقال اموال صادراتی افغانستان با اهمیت دانست وگفت که اموال تاجران از این مسیر در زمان کمتر وبا هزینه کم انتقال می یابد.
براساس توافق نامه راه لاجورد کشورهایی که در مسیر انتقال اموال بازرگانی افغانستان قرار دارد هیچگونه هزینه گمرکی از افغانستان نمی گیرند و فرصت را برای انتقال سریع کالاها فراهم خواهند کرد.
اما این تنها بخشی از نگاه خوشبینانه به این توافق نامه ها است و تا موفق شدن آن زمان زیادی در کار است، افغانستان با امضای توافق نامه سه جانبه چابهار هم بر این باور بود که بزودی تجارت و سرمایه گذاری از این مسیر را انجام خواهد داد اما تاکنون بازرگانان افغان با فراهم شدن فرصت سرمایه گذاری و انتقال اموال بازرگانی از چابهار به افغانستان و برعکس اقدام لازم را انجام نداده اند.
در سال 1395 افغانستان به هدف گسترش صادرات و واردات با کشور چین مسیر راه آهن از ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه با چین را نیز افتتاح کرد و کامیون های قطار چند بار اموال بازرگانان افغان را از چین به شمال افغانستان انتقال دادند اما از طرف افغانستان تاکنون هیچ کالایی از این طریق به چین صادر نشده است.
«نصیر احمد قاسمی» مدیر اجرایی اتاق تجارت افغانستان در شمال این کشور می گوید که مشکل قانونی در این مسیر وجود ندارد، ما چیزی برای صادرات به چین نداریم.
هرچند افغانستان تاکنون موفق نشده است که از مسیرهای یاد شده به گونه موثر استفاده کند اما نباید نادیده گرفت که در بخشی از اهداف خود که همان رهایی از وابستگی به مسیرترانزیتی با پاکستان بود، خوب عمل کرده است و حدود 10 سال پیش اگر یک هفته مسیر پاکستان با افغانستان مسدود می شد، قیمت کالاها و مواد غذایی در بازارهای این کشور تا 20 درصد افزایش می یافت اما در حال حاضر چنین تغیراتی رخ نمی دهد که نشان دهنده موفقیت افغانستان در این بخش است.

کد خبر 106790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha