بلاتکلیفی و رشد قیمت ها؛ خریداران را در صف انتظار نگه داشت / قدرت چانه زنی خریداران واقعی در بازار صعودی قیمت ها

قیمت خودرو در بازار تابع متغیرهای فراوانی است که البته واردات، افزایش تولید و همچنین نتیجه برجام از جمله آنهاست. چنانچه از ابتدای هفته جاری و در واکنش به برخی اخبار منفی مذاکرات و رشد متوالی قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود اینکه هفته هاست بازار خودرو با رکود عمیق و تا حدودی ثبات قیمت ها همراه است اما در روزهای اخیر در واکنش با افزایش قیمت دلار و اخبار توقف مذاکرات، قیمت بیشتر خودروهای داخلی و بیش از همه خودروهای مونتاژی و خارجی افزایش یافت.

البته به عقیده بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت ها به معنای رفع سایه رکود از سر بازار خودرو نیست و این افزایش قیمت نتیجه انتظار بازار و فروشندگان خودرو با افزایش قیمت دلار است و کماکان رکود جزئی از بازار خودرو است.

با این حال طولانی شدن روند مذاکرات برجام و اخبار مثبت و منفی که در خصوص نتایج مذاکرات هر چند یکبار مخابره می شود در کنار تغییرات نرخ دلار موجب شده تا بازار خودرو به نوسانات قیمتی، با بلاتکلیفی شدیدی روبرو شود و بسیاری را در صف کاهش قیمت ها منتظر نگه دارد.

در همین ارتباط رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، با بیان اینکه بلاتکلیفی بازار بیشتر به اخبار مثبت و منفی سیاسی، نوسانات ارزی و موضوع واردات خودرو برمی گردد، معتقد است که این عوامل بازار را در یک خواب و رکود عمیق فرو برده است.

سعید موتمنی، با تاکید بر اینکه این رکود از ماه‌ها قبل بر بازار حاکم شده است، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: اگر چه در واکنش به اخبار مذاکرات و افزایش نرخ دلار، قیمت ها روند صعودی در بازار گرفته است اما همچنان بر بازار خودرو رکود شدیدی حاکم است و بلاتکلیفی مانع از مراجعه مشتریان برای خرید خودرو می شود.

وی تصریح کرد: بررسی قیمت ها در هفته جاری نشان می دهد که قیمت ها نسبت به هفته گذشته روند افزایشی داشته است به طوری که خودروهای داخلی بین دو تا هفت میلیون و خودروهای مونتاژی تا 20 میلیون تومان افزیش قیمت داشتند.

موتمنی، در عین حال معتقد است که در این بازار همچنان خریداران واقعی خودرو قدرت چانه زنی دارند و در صورت پیشنهاد 10 تا 20 درصدی زیر قیمت بازار به فروشندگان، امکان خرید خواهند داشت.

این مقام صنفی در ادامه با یادآوری شرایط کنونی بازار خودرو و تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای اظهار کرد: البته در این میان عدم تناسب عرضه و تقاضای خودرو از دیگر عامل تأثیرگذار بر قیمت‌ها در بازار است و چنانچه میزان عرضه خودروسازان متناسب با تقاضای بازار نباشد ، مسلما رشد قیمت ها رخ خواهد داد.

موتمنی با اشاره به تاثیر مذاکرات برجام و آزاد شدن واردات، بر خروج بسیاری از خریداران از بازار افزود: با وجود نوسانات دلار و رشد قیمت ها اما همچنان خریداران و حتی فروشندگان زیادی به دلیل عدم اعلام جزئیات واردات و اینکه چه خودروهای خارجی با چه قیمتی وارد بازار خواهند شد، دست از خرید دست کشیدند.

به گفته وی، قطعاً واردات خودرو و عرضه این محصولات به بازار می‌تواند روی قیمت ها تأثیر بگذارد اما با توجه به تأثیر مولفه عرضه بر قیمت‌ها، وزارت صمت باید تمام تلاش خود را برای افزایش عرضه خودروسازان و رفع موانع تولید شرکتها به کار گیرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران، در ادامه در خصوص آخرین وضعیت قیمت ها در بازار گفت: در حال حاضر پژو 206 تیپ 2 از مرز 295 میلیون فراتر رفته و وارد کانال 300 میلیونی شده است و پژو 206 تیپ 5 در نسخه فول هم افزایش سه میلیونی را تجربه کرده و امروز با قیمت 360 میلیون تومان معامله شد.

همچنین پژو 207 دنده ای با سقف فلزی سه میلیون گران شد و 394 میلیون تومان قیمت خورد و نسخه SLX پژو 405 هم با دو میلیون افزایش 335 میلیون تومان معامله شد.

در سایر محصولات ایران خودرو نیز دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز با دو میلیون افزایش، قیمت 505 میلیون تومانی را به ثبت رساند و سمند EF7 هم با پنج میلیون افزایش به مرز 350 میلیون تومانی رسید.

به گفته موتمنی، برخلاف محصولات گروه ایران خودرو که اکثرا افزایش های قابل توجهی را در روزهای اخیر تجربه کردند، محصولات سایپا تقریبا روند با ثبات قیمتی را داشتند و بجز چند افزایش در محصولات قدیمی و کارکرده، افزایشی در خودروهای صفر کیلومتر این خودروساز در بازار رخ نداده است./


خبرنگار: زهرا حریری
 

کد خبر 139052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha