خودروسازان با کاهش عرضه مانع از افت شدید قیمت ها در بازار شدند!

بازار خودرو این روزها آرام‌تر از همیشه است و اگر چه برخی خودروهای داخلی و مونتاژی با نوسان قیمتی همراه هستند، با این حال نوسانات ثبت‌ شده طی روزهای اخیر در بازار خودرو چندان قابل توجه نبوده است. در این میان فعالان بازار خودرو معتقدند اگر چه تغییرات ارزی کمترین تاثیر را در بازار فعلی دارد اما خودروسازان با کاهش عرضه ‌و فاکتور نکردن خودرو، مانع از کاهش و افت شدید قیمت ها در بازار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بررسی بازار خودرو طی دو روز اخیر نشان می‌دهد که در این بازه زمانی بازار، خودرو چندان دچار نوسان نشده و روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می‌گذارد.

خودروهای داخلی امروز در شرایطی کم ترین تغییرات قیمتی را تجربه کردند که دلار همچون هفته گذشته به روند کاهشی خود ادامه می دهد، اما این کاهش نتوانست چندان بر قیمت خودروهای داخلی اثر گذارد. علاوه بر این فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه هم فقط قیمت خودروهای مونتاژی را تا حدودی کاهش داد اما عملا خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

به اعتقاد فعالان بازار اگر چه بازار خودرو همچنان در رکود کامل است اما محدودیت عرضه ای که در چند ماه اخیر آغاز شده، همچنان بر این بازار حکمفرماست و عرضه‌ای که نیاز بازار را تامین کند، وجود ندارد در واقع بر اساس بررسی ها عرضه خودرو از سوی خودروسازان کم است، شرایطی که این روزها علاوه بر افت تقاضا و عدم تمایل مردم به خرید خودرو، مانع از افزایش قیمت ها شده است و به بیان بهتر خودروسازان با کاهش عرضه ‌و فاکتور نکردن خودرو، مانع کاهش و افت شدید قیمت در بازار شده‌اند.

با این حال همچنان بازار خودرو در رکود مطلق قرار دارد و قیمت ها تغییر چندانی ندارد اما نوسانات محدود ارزی ظرف این مدت قیمت خودرو را در یک ماه گذشته حدود ۲ تا ۳ درصد افزایش داده است.

این شرایط در حالی است که از اردیبهشت ماه امسال و با کاهش نوسانات بازار ارز، شاهد افت های خوبی در بازار خودرو بودیم که منجر شد هم بیش تر خودروها قیمت معقول تری نسبت به گذشته پیدا کنند و هم این که خرید و فروش های هیجانی مردم کم تر شود. 

البته در ماه های اخیر و در بازاری که رکود شدید حاکم است و خریداری وجود ندارد طبعا باید قیمت آن کالا کاهش یابد اما بررسی کارشناسان و فعالان بازار حاکی از آن است که خودروسازان با کاهش عرضه ‌و فاکتور نکردن خودرو، مانع کاهش و افت شدید قیمت در بازار شده‌اند.

با این وجود پیش بینی می شود اگر عرضه خودرو از سوی خودروسازان افزایش یابد قطعا قیمت خودرو در بازار کنونی با افت قابل توجهی همراه خواهد شد اما متاسفانه این عرضه‌ها زیاد نیست.

در واقع بیش از یک سال است که مردم را با ادعای کاهش قیمت خودرو معطل، امیدوار، سرگردان و بلاتکلیف کرده است و حالا، با قیمت های اعلامی و کش دادن زمان عرضه ها، نیت دولت برای بسیاری از خریداران مسجل شده است.

به باور کارشناسان و فعالان بازار اگر چه در برخی اوقات بازار خودرو همراه با نوسانات ارزی نمی شود اما باز هم، تنها محرک قوی در خروج رکود از بازار و جهش قیمت خودرو، تغییرات نرخ دلار است و در صورتی که قیمت دلار در بازار آزاد باز هم بالاتر برود، بازار خودرو در ماه های پیش رو صعودی خواهد بود.

نگاهی به آخرین تغییرات قیمتی خودروها

بررسی بازار خودرو نشان می دهد که در بازار امروز اگر چه نرخ دلار کمی عقب نشینی کرد اما در کل بازار خودرو تغییر چندانی را در قیمت ها نداشته است و به جز افزایش یا کاهش ۲ تا ۷ میلیونی در برخی خودروها، عملا  تغییرات قیمتی در سایر محصولات رخ نداده است.

در این میان چهار محصول داخلی بین دو تا هفت‌ میلیون تومان رشد قیمت را طی دو سه روز اخیر تجربه کرده‌اند، که بیشترین آن مربوط به پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک با هفت‌ میلیون تومان رشد قیمت است.

 همچنین دو محصول داخلی یعنی پژو ۲۰۶ تیپ  ۲و کوئیک دنده‌ای R با دو تا سه‌ میلیون تومان افت قیمت مواجه بوده‌ و شاهین و ساینا نیز هیچ تغییر قیمتی را ثبت نکرده‌ است.

از میان خودروهای مونتاژی نیز پنج محصول، بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند که کمترین آن مربوط به آریزو ۵ و آریزو ۶  اکسلنت است. هایما S۷ و هایما S۸ هر یک پنج‌ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. سه محصول دیگر مونتاژی که مورد بررسی قرار گرفته، یعنی دیگنیتی پرایم، فیدلیتی پرایم ۷ نفره  و MVM X۲۲  دنده ای بدون تغییر قیمت باقی‌ مانده‌اند.

کد خبر 144010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha