معرفی و بررسی سوزوکی گرند ویتارا یکی از شاسی بلندهای محبوب بازار

گرند ویتارا یکی از محصولات محبوب سوزوکی است که سابقه نسبتا زیادی در ایران دارد و در مدت حدود یک دهه که بر روی خط تولید ایران خودرو بود توانست به فروش بالایی در ایران برسد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودروهای شاسی بلند و کراس اوور چند سالی است که بسیار داغ شده و در بیشتر کشورها تقاضا برای خرید این خودرو افزایش چشمگیری پیدا کرده و از طرف دیگر نیز خودروسازان زیادی در دنیا سبد محصولات خود را از این سگمنت‌ها بیش از پیش پر کرده‌اند. در ایران با افزایش قیمت چشمگیری که خودروها در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند هستند افرادی که به جای اینکه پول خود را صرف خرید یک خودروی صفر کنند به سراغ یک خودروی کارکرده با کیفیت‌تر می‌روند تا با پرداخت همان مبلغ خودرویی با ارزش خرید بالاتر را صاحب شوند.

سوزوکی گرند ویتارا یکی از همین خودروهاست که می‌توان به آن به چشم یک خودروی شاسی بلند ارزنده نگاه کرد. این خودروی ژاپنی برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی عرضه و تا کنون طی ۴ نسل تولید شده است. نسل سوم گرند ویتارا در سال ۱۳۸۵ توسط ایران خودرو در ایران معرفی شد. در همان سال اول عرضه این خودرو به صورت محدود و وارداتی بود تا سرانجام در سال ۱۳۸۶ آبی پوشان جاده مخصوص گرند ویتارا را بر روی خط تولید خود آوردند. 

سوزوکی گرند ویتارا از ابتدا با دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک در ایران به فروش رسید و به علت طراحی بزرگ و عضلانی که داشت مورد توجه عموم قرار گرفت. اما متاسفانه از نظر فنی نسخه‌های اولیه این خودرو وضعیت جالبی نداشتند و انتقادات فراوانی به آن می‌شد. همین مورد سبب شد تا ایران خودرو در سال ۱۳۸۹ نسخه قوی‌تر ویتارا را روانه بازار کند و همین تبدیل شد به نقطه اوج این شاسی بلند ژاپنی! 

ویتارا تا سال ۱۳۹۵ با ظاهر قدیمی‌تر خود تولید شد و سرانجام در آن سال ایران خودرو نسخه فیس لیفت شده این خودرو را با تغییرات ظاهری اندک و امکانات رفاهی بیشتر در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک به بازار آورد. از مزایای ویتارا می‌توان به کیفیت و دوام بالا، ایمنی بالا، خدمات پس از فروش مناسب، کابین جادار و قدرت بالا در نسخه‌های جدیدتر و همچنین امکانات رفاهی قابل قبول اشاره کرد. اما در مقابل مواردی مانند سواری خشک، ارگونومی پایین صندلی‌ها، طراحی ساده و قدیمی و همچنین نبود سیستم کنترل پایداری از جمله نقاط ضعف ویتارا ژاپنی است.

طراحی ظاهری گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا از نظر ظاهری اکنون دیگر خودرویی ساده و قدیمی محسوب می‌شود. با اینکه در سال ۱۳۹۵ ایران خودرو نسخه فیس لیفت ویتارا را هم به بازار عرضه کرد اما کماکان ظاهر این خودرو چنگی به دل نمی‌زند. 

سوزوکی گرند ویتارا در نمای جلو چراغ‌هایی ساده و بزرگ با فرمی نسبتا خشن را داراست که ظاهری با ابهت را به این خودروی ژاپنی داده‌اند. جلوپنجره خودرو در نسخه فیس لیفت متصل به چراغ‌ها طراحی شده که با خطوط افقی نیز تزئین شده است. همچنین سپر جلو طراحی نسبتا پویا و زیبایی دارد که دو چراغ مه شکن دایره‌ای داخل یک قاب مشکی رنگ در دو طرف آن تعبیه شده است.

سوزوکی گرندویتارا

در بخش جانبی ویتارا ساده ترین بخش طراحی این خودروی شاسی بلند رقم خورده است. گلگیرهای خودرو بیرون زده از بدنه و برجسته طراحی شده تا ظاهری عضلانی را به این خودرو بدهند. نکته مثبت برای این خودرو طراحی رینگ‌ها بوده که در نسخه فیس لیفت تغییر پیدا کرده و چهره‌ای بهتر را به خودرو بخشیده است.

در قسمت عقب گرند ویتارا نیز شاهد یک طراحی هماهنگ با دیگر بخش‌های خودرو هستیم که در آن چراغ‌های اصلی به صورت عمودی و بزرگ در دو طرف طراحی شده‌اند. همچنین درب صندوق به صورت یک تکه طراحی شده و مانند برخی خودروهای شاسی بلند میزبان تایر زاپاس است. نکته دیگر نیز نوع باز شدن درب صندوق بوده که از کنار صورت می‌گیرد.

طراحی کابین ویتارا

با ورود به کابین گرند ویتارا شاهد ظاهری ساده اما هماهنگ مانند نمای بیرونی آن هستیم. در این قسمت همچنان از خطوط صاف و موازی زیادی استفاده شده و تمامی اجزای داشبورد و کابین در ساده ترین و کاربردی‌ترین حالت ممکن طراحی شده‌اند. در قسمت میانی داشبورد ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع، سپس یک صفحه نمایش بزرگ و در نهایت بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. غربیلک فرمان نیز به صورت ۳ شاخه با حالتی اسپرت طراحی شده و پشت خود یک صفحه کیلومتر شمار کاملا آنالوگ را که به صورت ۳ دایره بهم چسبیده طراحی شده می‌بیند.

سوزوکی گرندویتارا

متریال به کار رفته درون کابین و اتاق خودرو کیفیت و عمر بالایی دارند اما عمدتا در این بخش ها از پلاستیک خشک استفاده شده است. از نظر فضای کابین نیز سوزوکی گرند ویتارا خودروی جاداری است اما ارگونومی صندلی ها خصوصا صندلی‌های ردیف عقب آن اصلا مناسب نیست و در کوتاه مدت سرنشینان را آزار می‌دهد. فضای صندوق عقب این خودرو هم با توجه به کلاس آن فضایی جادار و مناسب خانواده هاست که البته مورد عجیبی نیست.

مشخصات فنی ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا همان ابتدا با یک پیشرانه ۲ لیتری عرضه می‌شد که با انتقادات زیادی مواجه بود. بزرگترین نقدی که به این خودرو وارد بود قدرت کم آن خصوصا در نسخه‌های اتوماتیک بود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور را داشت که برای وزن زیادش خصوصا در نسخه اتوماتیک اصلا مناسب به نظر نمی‌رسید. بنابراین ایران خودرو تصمیم گرفت در سال ۱۳۸۹ نسخه قوی‌تر که یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی را داشت جایگزین قبلی کند. پیشرانه جدید این خودرو توانایی تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور را دارا بود. این خودرو نیز در دو تیپ دنده‌ای با یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک با یک جعبه دنده ۴ سرعته خودکار به فروش می‌رسید. قدرت پیشرانه این خودرو توسط جعبه دنده آن به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.

سوزوکی گرندویتارا

 مهمترین مشخصه فنی ویتارا که آن را از رقبای هم قیمت در بازار ایران متمایز می‌کند دارا بودن سیتم کمک سبک و سنگین و انتقال قدرت آن است که در کنار سیستم تعلیق قدرتمند، توانایی های خارج جاده مناسبی به این خودرو می‌بخشد.

امکانات رفاهی و ایمنی ویتارا

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی گرند ویتارا پس از اینکه فیس لیفت شد کلاس‌های متعددی از آن به تولید رسید که به امکانات بسیار خوبی مجهز شدند. نسخه فول این خودروی شاسی بلند به امکاناتی نظیر کروز کنترل، سنسور پارک عقب، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک حساس به سرعت چهار حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر لمسی هفت اینچی، مانیتور ردیف عقب، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، اس دی کارت، شش عدد کیسه هوا راننده  و سرنشین و پرده‌ای و جانبی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، قفل مرکزی لمسی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی راننده شش حالته دستی، صندلی سرنشین چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، ایران خودرو جلو، روکش صندلی چرمی، پورت ۱۲ ولت، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن و سانروف تجهیز شده بود.


 

کد خبر 142188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha