معرفی و بررسی خودروهای هاچ‌بک؛ سگمنت هاچ‌بک چه مزایا و معایبی دارد؟

هاچ‌بک‌ها از همان بدو تولد در میان مردم تبدیل به یک سگمنت یا کلاس خودرویی محبوب شدند و به سبب دارا بودن امکانات و ویژگی‌های متفاوت نسبت به خودروهای سدان توانستند خیلی زود جای خود را دل مردم باز کنند. از طرفی بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا مانند مینی انگلیس، رنو فرانسه و فولکس واگن آلمان با تولید خودروهای هاچ‌بک، به افزایش محبوبیت این سگمنت در میان مردم کمک شایانی کردند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروها از همان آغاز تولید و فراگیرشدن، رفته رفته طراحی‌ هدفمندتری به خود گرفته و از همان ابتدا کمپانی‌های مختلف خودروساز در سراسر دنیا با ابداع سگمنت‌ها یا کلاس‌های خودرویی مختلف سبد محصولات خود را وسعت دادند. اولین سگمنت خودرویی که به صورت رسمی به مردم معرفی شد سگمنت سدان‌ها بود که اتفاقا پرطرفدارترین کلاس خودرویی نیز همین خودروهای سدان بوده و هستند. اما از دیگر کلاس‌های خودرویی پر طرفدار که پس از خودروهای سدان متولد شد می‌توان به سگمنت‌هایی مانند هاچ بک، کراس اوور، شاسی بلند و … اشاره کرد که هر کدام طرفداران پر و پا قرص زیادی دارند. 

هاچ بک

هاچ بک‌ها همانطور که اشاره کردیم یکی از سگمنت‌های بسیار پرطرفدار و خوش رخ در میان کلاس‌های خودرویی بوده که به علت ویژگی‌های متعددش توانست در کشورهای توسعه یافته و خصوصا کشورهایی که پرجمعیت هستند طرفداران بسیاری پیدا کند. این خودروها به دلیل اندازه کمتر نسبت به خودروهای سدان و جمع و جور بودن بسیار مورد توجه مردم قرار گرفتند. از طرفی به سبب نوع طراحی و همچنین قیمت کمتر این کلاس خودرویی بیش از پیش در نگاه جوانان خوش درخشید و محبوبیت زیادی پیدا کرد. 

هاچ بک

هاچ بک به زبان ساده به خودرویی گفته می‌شود که بخش صندوق را ندارد! البته اشتباه نکنید، نه اینکه کلا فضای صندوق حذف شده باشد؛ بلکه قسمت صندوق برخلاف خودروهای سدان که یک قسمت جدا از بدنه محسوب می‌شود در خودروهای هاچ بک متصل به بدنه بوده و درب آن با شیشه عقب، باهم باز می‌شود. در اصل در خودروهای هاچ بک تنها بخش بدنه و کاپوت وجود دارد و محفظه بار تنها از طریق یک طبق متحرک جدا شده و البته قابل دسترسی است. 

هاچ بک

همین مورد موجب می‌شود تا طول خودروهای هاج‌بک از خودروهای رایجی مانند سدان‌ها کمتر بوده و رانندگی آن راحت‌تر شود. اما از چه سالی خودروهای هاچ بک ابداع و تولید شد؟ به صورت کلی اولین خودروی هاچ بک در دهه ۴۰ میلادی تولید شد اما در آن زمان طراحی و ظاهر آن خودرو نسبت به هاچ بک‌های امروزی بسیار تفاوت داشت. تولید هاچ بک‌هایی که به فرم هاچ بک‌های امروزی بودند در دهه ۶۰ میلادی آغاز شد و رفته رفته مردم استقبال زیادی از آن کردند. اولین خودرویی نیز که در این سگمنت به تولید انبوه رسید یک خودروی فرانسوی از شرکت سیتروئن تحت عنوان 11CV Commericale بود. رفته رفته با تکامل طراحی خودروها این کلاس خودرویی نیز دچار تغییراتی شد و کم کم به شکل خودروهای امروزی درآمد. 

خودروهای هاچ بک به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند، هاچ بک‌های سه درب و هاچ بک‌های پنج درب. هاچ بک‌های سه درب در اصل همان خودروهای کوپه در کلاس هاچ بک هستند که دو درب برای ورود و خروج سرنشینان و یک درب صندوق دارند. از طرفی هاچ بک‌های پنج درب نیز مانند خودروهای سدان چهار درب برای ورود و خروج و یک درب نیز برای صندوق دارند. بدیهی است که خودروهای هاچ بک پنج درب اندازه نسبتا بزرگتری نسبت به هاچ بک‌های سه درب دارد. 

هاچ بک

خودروهای هاچ بک از نظر مزایا و معایب ویژگی‌های متفاوتی نسبت به دیگر خودروها دارند. از جمله مزایای این کلاس خودرویی می‌توان به اندازه و ابعاد جمع و جور اشاره کرد که سبب می‌شود تا رانندگی با آنها بسیار راحت‌تر از دیگر خودروها بوده و همچنین در شهرهای شلوغ چندان با مشکل پارک مواجه نباشند. از طرفی طراحی مناسب نیز دیگر مزیت خودروهای هاچ بک است که باعث شده تا جوانان بسیار به این کلاس خودرویی علاقه مند شوند. با توجه به اینکه خودروهای هاچ بک عموما نسخه کوچک‌تر یک خودروی سدان از هر شرکتی است بنابراین از نظر فنی در بیشتر اوقات مشخصات مشابهی با نسخه سدان خود دارند اما در مقابل از وزن کم‌تری برخوردار هستند و در نتیجه شتاب و عملکرد بهتری دارند. 

هاچ بک

خودروهای هاچ بک به سبب وزن کمتر مصرف سوخت کمتری نیز داشته و اقتصادی‌تر از سایر سگمنت‌ها محسوب می‌شود اما در مقابل فضای صندوق کمتری دارند و به همین خاطر در بسیاری اوقات خانواده‌ها از خرید چنین خودروهایی منصرف می‌شوند. هاچ بک‌ها به‌خاطر فاصله کم بین دو محور اصلا فضای مناسبی ندارند و سرنشینان عقب در بیشتر اوقات در مسافت‌های طولانی اذیت می‌شوند. از طرفی با توجه به اینکه درب صندوق عقب مستقیما با اتاق در ارتباط است سروصدای بیشتری نسبت به خودروهای سدان درون کابین هاچ بک‌ها وجود دارد. 

هاچ بک

کد خبر 142367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha