معرفی و بررسی نیسان ماکسیما کارکرده + مزایا و معایب نیسان ماکسیما

ماکسیما یک سدان محبوب ژاپنی است که توسط کمپانی نیسان سالیان سال بود که طی نسل‌های مختلف تولید شده و در بسیاری از بازارها عرضه می‌شد. در ایران نیز ماکسیما جزو خودروهای ژاپنی پرطرفدار و داغ بازار است که همچنان بازار پررونقی داشته و هنوز هم نسبت به بسیاری از رقبای چینی و کره‌ای ارزش خرید بالاتری دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ماکسیما یکی از خودروهای سدان کمپانی ژاپنی نیسان بوده که تا به امروز ۸ نسل آن و با فیس‌های مختلف تولید شده است. این خودرو ژاپنی با اصالت از سال ۱۹۷۷ وارد خط تولید نیسان شد و توانست موفقیت‌های بسیاری را در بازارهای مختلف به‌دست آورد. 

ورود این خودروی با کیفیت به ایران مربوط به نسل پنجم آن شده که از سال ۱۹۹۹ به بازار عرضه شد. 

ماکسیما در زمانی به بازار ایران وارد شد که خلاء یک خودروی سدان فول سایز با امکانات قابل قبول بسیار احساس می‌شد. در آن زمان مردم آنچنان به خودروهای کره‌ای اعتماد چندانی نداشته و به دنبال خرید یک خودروی روز و با کیفیت اروپایی و یا ژاپنی بودند. به همین خاطر با ورود نیسان ماکسیما به بازار طیف وسیعی از مردم به سوی این خودرو سدان آمده و در بازه کمی ماکسیما طرفداران بسیاری پیدا کرد. 

ماکسیما

نیسان ماکسیما در سال ۱۳۸۱ توسط پارس خودرو در ایران معرفی شد و به فروش رسید. این خودروی سدان در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک در ایران مونتاژ شده و حتی با اینکه پارس خودرو بنا به علل مختلف بسیاری از آپشن‌های این خودرو را کم کرد اما همچنان در آن سال‌ها یکی از خودروهای لوکس بازار محسوب می‌شد. این نسل ماکسیما تا سال ۲۰۰۳ تولید شد و سرانجام جای خود را به نسل جدید داد اما در ایران تولید این سدان بزرگ نزدیک به یک دهه ادامه یافت و طی این مدت ماکسیما تبدیل به یکی از معدود خودروهای خارجی پرفروش و پرطرفدار بازار ایران شد. 

ماکسیما را می‌توانیم جزو معدود خودروهای بازار ایران بدانیم که حداقل تاکنون تاریخ مصرف نداشته و حتی امروزه با توجه به اینکه برخی از مدل‌های این خودرو نزدیک به دو دهه عمر دارند اما همچنان پرطرفدار بوده و عده زیادی از مردم خرید نسخه کارکرده آن را به یک خودروی چینی یا حتی کره‌ای ترجیح می‌دهند. با توجه به وضعیت نابسامان بازار خودروی کشور و نبود خودروهای با کیفیت از کمپانی‌های بزرگ، بسیاری از مردم به جای اینکه پول خود را صرف خرید یک خودرو صفر داخلی یا چینی کنند سراغ خودروهای کارکرده و با کیفیت بازار می‌روند. نیسان ماکسیما نیز قطعا یکی از این خودروهاست که همچنان گزینه اول بسیاری از خانواده‌ها و حتی جوانان است. 

ماکسیما


طراحی ظاهری ماکسیما

ماکسیما از نظر طراحی ظاهری اکنون دیگر خودرویی قدیمی و ساده به نظر می‌رسد اما همچنان باید اعتراف کنیم که نسبت به بسیاری از خودروهای موجود در بازار جذاب‌تر و زیباتر است. در نمای جلوی این سدان خانوادگی بزرگ چراغ‌های اصلی طراحی کشیده و اخم آلودی دارند که نمای جلو را تهاجمی و جسور کرده‌اند. میان چراغ‌ها نیز مانند بسیاری از خودروهای رده بالای آن سال‌ها یک جلوپنجره نسبتا کشیده و کوچک با خطوط افقی کرومی طراحی شده است. بر روی سپر جلو نیز ورودی هوای ثانویه و چراغ‌های مه‌شکن تعبیه شده و در دو طرف آن هم یک چراغ نارنجی کوچک قرار گرفته است. 

ماکسیما

با رسیدن به نمای جانبی ماکسیما اولین بخشی که به چشم می‌خورد طول بلند و کشیده کاپوت جلو بوده که نشان دهنده قلب تپنده جذاب ۶ سیلندر این خودروست. رینگ‌ها طراحی ساده‌ای داشته اما هماهنگ با ظاهر کلی خودرو هستند. به غیر از کاپوت طول بزرگ درب‌ها نیز مشخص است که نشان می‌دهد درون کابین ماکسیما یک فضای بسیار جادار، آرام و راحت وجود دارد. 

ماکسیما

در نمای عقب این خودروی سدان ژاپنی همچنان شاهد یک طراحی هماهنگ و مرتبط با دیگر نماهای خودرو هستیم. چراغ‌های اصلی با ظاهری بزرگ و فرمی ساده اما زیبا تا میانه‌های درب صندوق کشیده شده‌اند. مورد بعدی که به چشم می‌خورد بال نسبتا بزرگ عقب ماکسیماست که ظاهر خودرو را کمی اسپرت کرده و چراغ سوم ترمز را نیز درون خود جای داده است. بر روی سپر عقب اما خبری از هیچ جزء اضافه‌ای نیست و سادگی به اوج خود رسیده است. در کل با توجه به اینکه ظاهر خودرو یک امر سلیقه‌ای است قضاوت در مورد طراحی ظاهری ماکسیما را باید به عهده مخاطب گذاشت. 

ماکسیما


طراحی کابین

با ورود به کابین ماکسیما و نگاهی به داشبورد و ادوات دکوراتیو کاملا متوجه قدیمی بودن آن خواهید شد، اما کماکان کیفیت بالا سبب می‌شود تا قدیمی بودن چندان به چشم نخورد. در قسمت میانی داشبورد ابتدا یک ساعت دیجیتالی کوچک تعبیه شده و پس آن نیز داخل یک قاب طرح چوب دریچه‌های بزرگ تهویه مطبوع قرار گرفته‌اند. بخش بعدی مربوط به سیستم پخش نیسان ماکسیما هست که اکنون در بسیاری از خودروها یک سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش توسط مالکین، جایگزین سیستم پخش قدیمی شده است. 

ماکسیما

قسمت انتهایی نیز ابتدا میزبان پنل تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودرو بوده که خوشبختانه حالت اتوماتیک را نیز با خود همراه دارد. غربیلک فرمان به صورت چهار شاخه طراحی شده و کلیدهای کنترل سیستم صوتی خودرو نیز بر روی آن قرار دارد. صفحه کیلومتر خودرو اما تمام آنالوگ و عقربه‌ای بوده و خبری از کامپیوتر سفری و یا کلاسترهای دیجیتال نیست. برای بسیاری از افراد امروزه نیز کلاستر آنالوگ همچنان جذاب و قابل قبول است. 

از نظر فضای کابین که حرفی باقی نمی‌ماند! شما با یک خودروی سدان فول سایز طرف هستید و این یعنی که ماکسیما فضای کابین به شدت جادار و راحتی دارد. همین مورد سبب شده تا بسیاری از خانواده‌های ایرانی به سراغ این خودروی ژاپنی آمده و آن را خریداری کنند. کیفیت متریال به کار رفته در کابین نیز دیگر نکته مثبت داخل ماکسیما بوده که بسیار مناسب و خوش ساخت است. فضای صندوق عقب نیز مانند کابین جادار و بزرگ بوده و کاملا برای یک خانواده ۴ تا ۵ نفره کافی است. 

ماکسیما

مشخصات فنی ماکسیما

نیسان ماکسیما همانطور که اشاره کردیم در دو تیپ دستی و اتوماتیک در ایران مونتاژ شد. قلب تپنده این خودروی پرطرفدار ژاپنی که تبدیل به یکی از نقاط قوت آن نیز شد یک پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی ۳ لیتری تنفس طبیعی است که توان تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۱ نیوتن متر گشتاور را داراست. تیپ دنده‌ای ماکسیما به یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی مجهز بوده و تیپ اتوماتیک آن نیز یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک دارد و در هر دو نسخه نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو خودرو منتقل می‌شود. 

شتاب ماکسیما در نسخه دنده دستی حدود ۷ ثانیه بوده و نسخه اتوماتیک آن نیز شتابی حدود ۹ ثانیه دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودروی سدان نیز حدود ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که عددی قابل قبول محسوب می‌شود. سیستم تعلیق ماکسیما در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع چند اتصالی است. این مشخصات نشان می‌دهد که نیسان ماکسیما سواری بسیار نرم و قابل قبولی داشته و هندلینگ مناسبی نیز دارد. به صورت کلی ماکسیما در بخش فنی کاملا خودرویی سربلند و قابل اطمینان است. 

امکانات رفاهی و ایمنی ماکسیما

ماکسیمایی که در ایران توسط پارس خودرو مونتاژ می‌شد متاسفانه بسیاری از امکانات خود را در طول زمان تولید از دست داد اما همچنان از جمله امکانات این خودروی سدان ژاپنی می‌توان به مواردی مانند شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، CD چنجر 5 عددی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان هیدرولیک، قابلیت تنظیم گودی کمر صندلی راننده، مه‌شکن جلو، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، ترمز ABS و 2 ایربگ اشاره کرد. 

ماکسیما


مزایا و معایب نیسان ماکسیما

مزایای نیسان ماکسیما: 

شتاب بالا خصوصا در نسخه دستی

کیفیت رانندگی بالا

فضای کابین راحت و جادار

بازار پررونق

صندوق عقب جادار

استهلاک پایین

کیفیت ساخت بالا

معایب نیسان ماکسیما: 

مصرف سوخت نسبتا بالا

قطعات یدکی گران

طراحی قدیمی

امکانات اندک

پایداری ضعیف

کد خبر 142380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha