کادیلا؛ تندر۹۰ ایرانی پارس خودرو چه مشخصاتی دارد!؟

کادیلا نام جدیدترین محصول شرکت پارس خودرو یکی از زیرمجموعه‌های سایپاست که اخیرا توسط این شرکت معرفی شد. کادیلا در اصل همان خودروی محبوب تندر۹۰ بوده که سایپا تصمیم گرفت آن را ایرانیزه کرده و با نام کادیلا وارد بازار کند. این خودرو ابتدا P90 نام داشت اما سرانجام نام نهایی کادیلا برای آن انتخاب شدد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تندر ۹۰ یا همان L90 یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران بود که نزدیک به ۱۵ سال بر روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت. این خودرو در اصل همان داچیا (رنو) لوگان بود که در بازارهای مختلفی خصوصا کشورهای اروپای شرقی به فروش بسیار بالایی دست یافت و نسل‌های بعدی آن نیز تولید شد. با استقبال بسیار خوبی که از این خودرو در سال‌های اولیه فروش آن در بازارهای مختلف شد، خودروسازان ایران نیز در سال 1386 تصمیم گرفتند تا این خودرو را در تیپ‌های مختلفی وارد بازار ایران کرده و حتی ابتدا قرار بود تندر 90 در پایه‌ترین تیپ خود که E0 نام داشت، جایگزین پیکان شود اما این اتفاق رخ نداد. 

کادیلا؛ تندر۹۰ ایرانی پارس خودرو چه مشخصاتی دارد!؟

تندر ۹۰ ابتدا توسط ایران خودرو و پارس خودرو که زیر مجموعه سایپا محسوب می‌شود با برخی تفاوت‌های بسیار جزئی تولید شد اما رفته رفته ایران خودرو از تولید آن کنار رفته و تنها پارس خودرو به تولید L90 ادامه داد. استقبال از تندر ۹۰ به قدری بود که سایپا تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت آن‌را نیز که در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد در سال ۱۳۹۶ در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک وارد بازار ایران کند. سال‌های خوش تندر۹۰ در ایران تنها تا سال ۱۳۹۹ ادامه داشت و پس از بازگشت تحریم‌ها رنو مجبور به ترک ایران شد و به همین علت نیز تولید L90 متوقف شد.

l90

اما این پایان کار برای تندر۹۰ محسوب نمی‌شد چرا که از سال بعد خبرهایی مبنی بر تولید تندر۹۰ ایرانیزه شده آغاز شد و رفته رفته شدت گرفت. در نهایت در سال ۱۴۰۱ با اعلام رسمی شرکت سایپا مشخص شد که تولید تندر۹۰ ایرانی حقیقت داشته و پروژه آن نیز P90 نام دارد. همچنین با انتشار برخی تصاویر رندر از طراحی نهایی P90 مشخص شد که شمای کلی خودرو همان تندر۹۰ بوده و تنها یک فیس لیفت سنگین و بزرگ بر روی آن رخ داده است. 

سرانجام در اوایل سال ۱۴۰۲ شرکت سایپا با آغاز به کار خط تولید پیشرانه ME16 مگاموتور طی یک مراسم همزمان خودروی P90 را نیز در کنار شاهین پلاس تحت عنوان کادیلا با حضور وزیر صمت رونمایی کرد. کادیلا یا همان تندر۹۰ ایرانی دارای پلتفرمی مشترک با تندر۹۰، ساندرو و ساندرو استپ وی است و در اصل می‌توان آن‌را فیس لیفت L90 دانست که دچار تغییرات اساسی زیادی شده است. طبق اعلام مدیران سایپا و پارس خودرو، کادیلا از اواخر سال ۱۴۰۲ وارد خط تولید پارس خودرو شده و به فروش خواهد رسید. 

کادیلا

طراحی ظاهری کادیلا

کادیلا از نظر ظاهری همانطور که اشاره کردیم دستخوش تغییرات فراوانی نسبت به تندر۹۰ شده اما کماکان مشخص است که این خودرو یک فیس لیفت برای L90 است. در نمای جلوی این خودروی سدان چراغ‌های اصلی ظاهرکشیده‌تر، با خطوط شکسته زیاد و گرافیک داخلی به‌روز طراحی شده و نمای جدی را به خودرو داده است. مورد بعدی که در این بخش زیاد به چشم می‌خورد طراحی جلوپنجره آن است که پویاتر، بزرگ‌تر و با خطوط بیشتری بوده و در قسمت بالا عبارت پارس خودرو نیز قرار گرفته است. بر روی سپر جلو هم داخل یک قاب نسبتا بزرگ چراغ‌های مه‌شکن به همراه یک سری خطوط کرومی تعبیه شده و همچنین بر روی درب موتور هم خطوط برجسته زیادی طراحی شده است. 

کادیلا

در نمای جانبی تغییر بزرگی را نسبت به تندر۹۰ شاهد نیستیم و همان پنجره‌های از هم جدا و بزرگ نمایان هستند. در این نما طراحی رینگ‌ها متفاوت شده و کمی نیز بزرگ شده‌اند. آینه‌های جانبی هم شبیه به آینه‌های تندر ۹۰ پلاس بوده با این تفاوت که بر روی آنها چراغ راهنما قرار گرفته است. باقی اجزا اما تفاوتی نداشته و از تندر۹۰ عاریه گرفته شده‌اند. 

کادیلا؛ تندر۹۰ ایرانی پارس خودرو چه مشخصاتی دارد!؟

با رسیدن به نمای عقب مانند بخش جلو شاهد یک طراحی متفاوت و بروز هستیم. چراغ‌های اصلی برخلاف L90 به صورت دو تکه طراحی شده و تا وسط درب صندوق کشیده شده‌اند. ظاهر چراغ‌ها نیز کاملا به‌روز و مدرن بوده و به سبک بسیاری از خودروهای امروزی با یک نوار LED تا میانه درب صندوق قرار گرفته‌اند. همچنین بر روی سپر هم شاهد دو چراغ باریک مه‌شکن هستیم که در دو طرف محل نصب پلاک تعبیه شده‌اند. 

کادیلا

کابین کادیلا

با ورود به کابین کادیلا مانند طراحی بیرونی شاهد این هستیم که داشبورد L90 با داشبورد ساینا ترکیب شده اما خروجی نسبت به تندر۹۰ بهتر و بروزتر شده است. در قسمت داشبورد میانی ابتدا همان دریچه‌های دایره‌ای شکل معروف L90 که در خانواده ساندرو نیز به کار رفته بود تعبیه شده و زیر آن نیز در یک قاب کرومی یک سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایشی نسبتا بزرگ تعبیه شده اما ای کاش فکری به حال محل قرارگیری آن می‌شد چرا که در قسمت فعلی دید چندان مناسبی خصوصا برای راننده وجود ندارد. همچنین مانند خانواده تندر۹۰ پس از سیستم مالتی مدیا برخی کلیدهای کنترلی از جمله کلیدهای شیشه بالابر جلو البته با ظاهری جدید و به‌روز جای گرفته‌اند. 

کادیلا

سیستم کنترل تهویه مطبوع نیز در آخرین بخش داشبورد میانی با ظاهری جدید و البته نسبتا به‌روز تعبیه شده است. فرمان نسخه معرفی شده بسیار شبیه به فرمان خانواده جدید ساینا و کوییک شده اما عبارت پارس خودرو بر روی آن حک شده است. همچنین غربیلک فرمان ظاهری ۳ شاخه و نسبتا اسپرت داشته که باید دید در نسخه‌های تولیدی کلیدهای کنترلی نیز بر روی آن قرار خواهد گرفت یا خیر. صفحه کیلومترشمار نیز که به کل تغییر پیدا کرده و به صورت آنالوگ با ظاهری به‌روز طراحی شده است. طرح رودری‌ها نیز کمی تغییر پیدا کرده اما طبق گفته مهندسان سایپا قرار است در نسخه اتوماتیک کادیلا این طرح به کل تغییر پیدا کند. 

مشخصات فنی کادیلا

کادیلا نسبت به تندر۹۰ در بخش فنی نیز تفاوت‌های زیادی را تجربه کرده است. قلب تپنده محصول جدید پارس خودرو همین پیشرانه ME16 حدید سایپا بوده و خبری از پیشرانه‌های رنو در این خودرو نیست. پیشرانه ME16 نسخه داخلی سازی شده پیشرانه EC5 پژو بوده که توسط مهندسان سایپا ایرانیزه شده است. گفتنی است نسخه دیگر این پیشرانه همان پیشرانه TU5 پلاس ایران خودروست. اما پیشرانه سایپا در بخش‌های فناوری تولید، ساختار بلوک سیلندر، فرایند تولید، اجزای سرسیلندر، رینگ، یاتاقان و برخی جزئیات جرقه‌زنی و پاشش سوخت تفاوت‌های قابل توجهی با پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو دارد و در کنار توان بیشتر، مصرف سوخت کمتری هم دارد.

پیشرانه ME16 سایپا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری بوده که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. دو نوع جعبه دنده برای کادیلا در نظر گرفته شده است. اولی یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری کمپانی آیسین و دیگری یگ گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE که به‌زودی بر روی کادیلا قرار خواهد گرفت. در بخش تعلیق نیز تاکنون که تفاوت چندانی در کادیلا نسبت به خانواده تندر ۹۰ دیده نمی‌شود و همچنین هنوز ترمزهای عقب این خودرو کاسه‌ای است. اما یکی دیگر از تغییرات مثبت این خودرو نسبت به تندر۹۰ برقی شدن سیستم فرمان خودروست. 

کادیلا

امکانات رفاهی و ایمنی کادیلا

یکی از نقاط مثبت کادیلا نسبت به خانواده L90 امکانات رفاهی و ایمنی آن است که البته خیلی از آنها امروزه تبدیل به یک استاندارد شده است. در کادیلا دستی امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، چراغ روشنایی روز، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، شیشه ها و آینه های جانبی برقی، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب، کامپیوتر سفری، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سنسور نور به کار رفته است. همچنین در نسخه اتوماتیک کادیلا علاوه بر امکانات ذکر شده مواردی مانند کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سانروف، شیشه های عقب دودی و استارت دکمه‌ای نیز به آن اضافه شده است.

کادیلا

کد خبر 142337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha