معرفی و بررسی مزدا ۳ نسل اول؛ یک خودروی کارکرده با کیفیت

مزدا ۳ را می‌توان یکی از موفق‌ترین سدان‌های ژاپنی بازار ایران دانست که طی نسل‌های مختلف توانست در دل اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان جای خود را باز کند. اکنون نیز با گذشت سالیان سال از تولید این خودروی سدان کامپکت، همچنان طرفداران زیادی دارد و تبدیل به یکی از ارزشمندترین خودروهای کارکرده بازار داخلی شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مزدا ۳ نامی که هر خودرو دوستی را به یاد یک خودروی سدان اسپرت با ظاهر جذاب و سواری مطلوب می‌اندازد. مزدا ۳ قدیم در واقع نسل اول سری مزدا ۳ محسوب می‌شود که این کمپانی اصیل ژاپنی آن را جایگزین خودروی محبوب مزدا فمیلی یا همان مزدا ۳۲۳ خودمان کرد. مزدا ۳ قدیم برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی رونمایی شد و در تیپ‌های مختلفی در بازارهای متفاوت به فروش رسید و توانست به واسطه عملکرد فنی قابل قبول در کنار ظاهر اسپرت و جوان پسند و همچنین قیمت معقول به فروش بسیار بالایی در سراسر جهان دست پیدا کند. 

3 OLD

دهه ۸۰ شمسی را شاید بتوان یکی از بهترین و طلایی‌ترین دهه‌های تاریخ خودروسازی کشور ایران دانست. سال‌هایی که واردات خودرو باز بود و از سویی دیگر ایران با بسیاری از تحریم‌های مختلف مواجه نشده بود. سال‌هایی که خودروهای روز دنیا همزمان با عرضه در دیگر کشورها در ایران نیز عرضه شده و رقابت خصوصا میان خودروسازان خصوصی کشور بیش از پیش در حال افزایش بود. مزدا ۳ قدیم نیز یکی از همین خودروها محسوب می‌شود که همزمان با معرفی در دیگر بازارها در ایران نیز عرضه و تبدیل با یک سدان اسپرت پرطرفدار شد. 

مزدا ۳ نسل قدیم همانطور که اشاره کردیم در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار رونمایی شد. تنها با گذشت نزدیک به دو سال پای این سدان خوش ساخت ژاپنی به ایران باز شد. در سال ۱۳۸۶ گروه بهمن این خودرو را جایگزین مزدا ۳۲۳ کرد که از سال ۱۳۸۵ از خط تولید بهمن موتور کنار رفته بود. مزدا ۳ از همان ابتدای ورود به بازار ایران در چند تیپ مختلف با سطح امکانات متفاوت وارد بازار شد تا اقشار مختلفی بتوانند لذت داشتن یک سدان کامپکت و اسپرت ژاپنی را در آن سال‌ها بچشند. تا پیش از این خودرو، مزدا ۳۲۳ به عنوان یک سدان خانوادگی بی سر و صدا شناخته می‌شد اما با ورود مزدا ۳ نسل اول، ماشین‌بازها و عاشقان خودروهای اسپرت نیز به لیست خریداران مزدا ۳ قدیم اضافه شدند. 

3 OLD

مزدا ۳ نسل اول یا همان مزدا ۳ قدیمی امروزه همچنان با گذشت بیش از یک دهه از ورود به بازار کشور جزو خودروهای پرطرفدار بازار بوده و خریداران خاص خود را دارد. امروزه با توجه به وضعیت متشنج بازار خودروی کشور و قیمت‌هایی که روز به روز در حال افزایش است بازار خودروهای کارکرده و دست دوم نیز رونق زیادی پیدا کرده است. بسیاری از مردم به جای اینکه بودجه خود را صرف خرید یک خودروی صفر داخلی و یا چینی کنند سراغ خودروهای کارکرده اما با اصالت و با کیفیت رفته و کیفیت را فدای طراحی و یا امکانات روز نمی‌کنند. مزدا ۳ قدیم نیز یکی از همین خودروهاست که ارزش خرید بالایی دارد.

طراحی ظاهری مزدا ۳ قدیمی

مزدا ۳ نسل اول یک خودروی سدان کامپکت بوده که ظاهر اسپرتی دارد. طراحی ظاهری این خودروی ژاپنی با گذشت نزدیک به دو دهه همچنان جذاب و زیباست. در نمای جلو چراغ‌های اصلی طراحی ساده و اخم آلودی دارند که نمای جلو را بسیار جسور و جدی کرده‌اند. جلو پنجره نیز بر خلاف بسیاری از خودروها ظاهری نسبتا کوچک و شبیه به لوگوی مزدا طراحی شده و در دل خود لوگوی مزدا را جای داده است. بر روی سپر جلو نیز تنها چراغ‌های مه‌شکن و ورودی ثانویه هوا تعبیه شده است. 

3 OLD

در نمای جانبی اولین موردی که به چشم می‌خورد طول بسیار کم صندوق عقب بوده که خودرو را شبیه به سدان‌های لیفت بک کرده است. سادگی در این بخش حرف اول را زده و هیچ خط و خطوط برجسته‌ای بر روی آن وجود ندارد. رینگ‌ها نیز طراحی و اندازه قابل قبولی داشته و در کل طراحی نمای جانبی هماهنگ با دیگر بخش‌ها ارزیابی می‌شود. 

3 OLD

با رسیدن به قسمت عقب خودرو شاهد طراحی هستیم که پس از گذشت سال‌ها همچنان جذاب و اسپرت به نظر می‌رسد. چراغ‌های اصلی ظاهری بزرگ و یکدست داشته تا وسط درب صندوق کشیده‌اند. بر خلاف بسیاری از خودروها چراغ سوم ترمز به بالای درب صندوق منتقل شده است. سپر عقب نیر تنها میزبان محل نصب پلاک و شب رنگ‌ها بوده و یک دیفیوزر مشکی رنگ نیز بر روی آن قرار گرفته است. 

3 OLD


کابین مزدا ۳ قدیمی

با ورود به کابین مزدا ۳ قدیمی اصلا با یک خودروی خاص روبرو نخواهید شد. البته دور از ذهن هم نبوده و نسبت به سن و سالش اتفاقا کابین و داشبورد جذاب و اسپرتی دارد. بر روی داشبورد میانی به سبک بیشتر خودروهای ژاپنی آن سال‌ها ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع به صورت مربعی با ظاهری بزرگ قرار گرفته‌اند. پس از آن یک صفحه نمایش کشیده و کوچک دیجیتالی طراحی شده تا اطلاعات مختلفی را نمایش دهد. پس از آن نیز پنل سیستم پخش خودرو و در نهایت قسمت کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده‌ است.  

3 OLD

غربیلک فرمان به صورت ۳ شاخه با ظاهری اسپرت طراحی شده که میزبان کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های داشبورد مزدا، صفحه کیلومترشمار آن بوده که به صورت ۳ دایره بزرگ طراحی شده که حس هیجان انگیزی را به راننده القا می‌کند. در کل به طراحی داشبورد مزدا ۳ قدیمی نمره قابل قبولی می‌توان داد. 

3 OLD

متریال به کار رفته در داشبورد خودرو عمدتا پلاستیک خشک بوده و در بعضی بخش‌ها نیز از چرم مصنوعی استفاده شده است که کیفیت قابل قبولی دارند. از نظر فضای کابین، مزدا ۳ قدیمی نسبت به بسیاری از سدان‌های خانوادگی فضای کمتری داشته و در مقایسه با آنها فضای کمتری دارد اما در کل برای ۴ سرنشین مناسب است. همچنین فضای صندوق عقب نیز نسبتا جادار بوده و می‌تواند نیازهای یک خانواده کم جمعیت را برطرف کند. 

مشخصات فنی مزدا ۳ قدیمی

مزدا ۳ نسل اول در بخش فنی تفاوتی را میان تیپ‌های خود قائل نشده و تمانی نسخه‌های موجود در ایران مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی هستند که توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین جعبه دنده‌ این خودرو نیز از نوع ۴ سرعته اتوماتیک مجهز به تیپ ترونیک است که نیرو را به محور جلوی خودرو منتقل می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ مزدا ۳ قدیمی حدود ۹ ثانیه و مصرف سوخت آن نزدیک به ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی است. 

سیستم تعلیق مزدا ۳ قدیمی در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع مولتی لینک بوده که سواری نسبتا خشکی را با توجه به کلاس آن به همراه دارد اما در طرف مقابل هندلینگ و چسبندگی بسیار مناسبی را حین رانندگی به خودرو می‌بخشد. یکی از انتقاداتی که به این خودرو می‌شود پایین بودن بیش از حد آن و گرفتن زیر خودرو به بسیاری از سرعت گیرها و غیره است که البته این ایراد بیشتر به جاده‌ها و راه‌های ما باز می‌گردد تا یک نقص از خودروی ژاپنی! مزدا ۳ قدیمی همچنان در بخش فنی یک خودروی بی آزار و کم استهلاک بوده و نسبت به بسیاری از خودروهای هم قیمتش در بازار ارزش خرید بسیار بالاتری دارد. 

3 OLD

امکانات رفاهی و ایمنی مزدا ۳ قدیمی

مزدا ۳ قدیم همانطور که اشاره کردیم در ۳ تیپ در ایران به تولید رسید که تیپ ۳ آن فول‌ترین نسخه مزدا ۳ قدیمی محسوب می‌شود. این خودرو به امکاناتی نظیر سنسور نور، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، اتولایت چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان الکتروهیدرولیک چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سی دی پلیر با چنجر، ۶ عدد کیسه هوا (برای راننده و سرنشین جلو بعلاوه ایربگ پرده‌ای و جانبی جلو)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده شش حالته دستی، صندلی سرنشین ۴ حالتی دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، دماسنج، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن و سانروف مجهز شده که هنوز هم جذاب و قابل قبول هستند. 

مزایا مزدا ۳ قدیم

شتاب‌گیری خوب

هندلینگ بالا

کیفیت بالا

طراحی ظاهری جذاب

استهلاک پایین

معایب مزدا 3 قدیم: 

قیمت بالای لوازم 

سواری خشک

ترمزهای نسبتا ضعیف

فضای محدود ردیف عقب

قیمت مزدا ۳ قدیم نیز در اواسط بهار ۱۴۰۲ در حدود ۷۵۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان بسته به تیپ و سال تولید است که با توجه به اینکه در این بازه خودروهای داخلی و یا چینی به صورت صفر کیلومتر وجود دارند می‌توان ارزش خرید بالایی برای این خودرو قائل بود. 

کد خبر 142308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha