برگزاری نمایشگاه خودرو تهران با 4 شرکت برگزارکننده! +سند

پس از تاخیری که در زمان برگزاری نمایشگاه خودرو تهران رخ داد، حالا مشخص شد که دلیل این تاخیر بدعت شرکت نمایشگاه شهر آفتاب در انتخاب برگزار کننده نمایشگاه خودرو تهران است، بدعتی که با اجبار برای برگزاری نمایشگاه توسط یک کنسرسیوم کلید خورد و حال به واگذاری 98 درصدی امتیاز برگزاری نمایشگاه خودرو تهران به یک شرکت کم‌تجربه در حوزه خودرو آن‌هم بدون رعایت شرایط قانونی رسیده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که خودروسازان در حال آماده‌سازی مقدمات برگزاری نمایشگاه خودرو تهران بودند اما اتفاقی تازه این شرکت‌ها را با چالش مواجه ساخته است.

رویدادی که نه تنها خودروسازان داخلی و خارجی را سردرگم کرده است بلکه خبر از ترک فعل‌هایی در مراحل برگزاری نمایشگاه خودرو توسط زیرمجموعه شهرداری تهران می‌دهد که نیاز به حضور دستگاه‌های نظارتی و حراست شهرداری در این موضوع را گوشزد می‌کند. البته جا دارد تاکید کنیم که شهرداری در دوره زاکانی به موارد این چنینی حساسیت بالایی نشان داده است و دستگیری اخیر در شهرداری تهران نیز مهر تاییدی بر حساسیت شخص شهردار در این موارد است.

داستان برگزاری نمایشگاه خودرو تهران از این قرار است که شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از جمله خودرو در اقدامی تامل‌برانگیز تصمیم به برگزاری نمایشگاه خودرو توسط یک کنسرسیوم متشکل از سه شرکت، می‌گیرد.

این تصمیم به دلایل مختلف هر چند با استقبال سه شرکت مواجه نمی‌شود اما در نهایت شرکت ها به مجبور به پذیرفتن می شوند و قرار بر برگزاری نمایشگاه با تقسیم وظایف توسط این سه شرکت می‌شود.

در تفاهم‌نامه اولیه قرار بر این بود که یک شرکت وظیفه برگزاری نمایشگاه خودرو به صورت ریالی شامل خودروسازان داخلی همراه با تبلیغات محیطی، شرکت دوم بخش ارزی نمایشگاه مشتمل بر خودروسازان خارجی و سومین شرکت نیز حوزه قطعات خودروهای داخلی و خارجی را بر عهده بگیرد.

شرکت نمایشگاههای شهر آفتاب با این رویه نه تنها برون سپاری را از ضابطه رایج در بررسی سوابق و ... خارج می کند بلکه عملا با مداخله در سطح وظایف پیمانکار نقش نظارتی خود را از دست داده و مستقیما در جایگاه پیمانکار قرار می گیرد و در قالب ظاهر برون سپاری خارج از ضوابط، در جزییات اجرایی خارج از ضوابط آیین نامه مالی نقش آفرین می شود و علاوه بر این نقش رسمی حل اختلاف! را به عهده می گیرد در حالیکه این شرکت هم از منظر قانونی در جایگاهی قرار ندارد که قادر به حل اختلافات پیش بینی نشده باشد! و هم از توان اجرایی لازم برای رفع مشکلات برخوردار نیست.

با وجود تفاهم سه شرکت کنسرسیوم و امضای تفاهم‌نامه همکاری بر مبنای این روش اما شرکت نمایشگاه شهر آفتاب با تغییر موضع ناگهانی و تامل برانگیز، امتیاز ۹۰ درصدی برگزاری نمایشگاه خودرو تهران را به یکی از سه شرکت عضو کنسرسیوم واگذار می‌کند!

براساس اطلاعاتی که به خبرنگار پرشین خودرو رسیده است تا این لحظه یکی از شرکت‌های عضو کنسرسیوم که اتفاقا پایه‌گذار برگزاری مجدد نمایشگاه خودرو تهران از سال 95 به این سو نیز هست و تجربه بالایی در برگزاری نمایشگاه‌های خودروی کشور دارد، پس از این تصمیم عجیب شرکت نمایشگاه شهر آفتاب از مشارکت در کنسرسیوم کنار کشیده است.

گویا ایجاد کنسرسیوم بهانه ای برای فشار به شرکت های رزومه دار مجری برگزاری نمایشگاه خودرو برای خروج از پروتکل انتخاب پیمانکار برگزاری نمایشگاه بوده است. فارغ از انتقاداتی که به برگزاری نمایشگاه توسط کنسرسیوم ابداعی شرکت شهر آفتاب وارد است، جا دارد این شرکت به چند سوال مهم پاسخ دهد.

به واقع چه اتفاقی رخ می‌دهد که بعد از امضای تفاهم‌نامه به ناگاه نظر شرکت تغییر می‌کند و امتیاز برگزاری نمایشگاه به یک شرکت خاص می‌رسد؟ اگر برگزاری توسط کنسرسیوم از نظر فنی ممکن نیست (که از نگاه نگارنده واقعا امکان‌پذیر نیست) چرا با اعضای کنسرسیوم تفاهم‌نامه امضا شد و اگر بنا بر برگزاری نمایشگاه توسط یک شرکت است چرا روال قانونی انتخاب پیمانکار رعایت نشده است؟
شهرآفتاب با ایجاد این رویه هم ظاهر برون سپاری را شکل می دهد و به ظاهر شرکت دارای سابقه و معتبر را به عنوان برگزار کننده دارد و هم منافع ناشی از برگزاری را به شرکت مد نظر خود که فاقد وجاهت است و مسیر انتخاب و ارزیابی عبور نکرده واگذار کرده است!
این تدبیر در شهرداری فساد ستیز بسیار قابل تامل است.

نمایشگاه خودرو تهران

کد خبر 142554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha