ترک فعل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در مسیر واگذاری نمایشگاه خودرو تهران

با بررسی "آیین نامه مالی شهرداریها" و "آیین نامه معاملات شهرداری پایتخت"، می توان گفت که مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در مسیر واگذاری نمایشگاه خودرو تهران دچار ترک فعل شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، همانطور که می دانید و می دانیم قرار بود پنجمین نمایشگاه خودرو تهران در بهار امسال و با مشارکت یک کنسرسیوم در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شود که با کنار کشیدن یکی از شرکت های حاضر در کنسرسیوم و اعتراض به نحوه انتخاب شرکت ها، مدل برگزاری و ... حالا مسئولان شهر آفتاب از برپایی این نمایشگاه توسط یک شرکت نمایشگاهی در اولین ماه از تابستان 1402 خبر می دهند.

حال سئوالی که در خصوص برپایی پنجمین نمایشگاه خودرو تهران از مسئولان شهر آفتاب پیش می آید این است که شرکت مجری(پیمانکار) این نمایشگاه چگونه و براساس چه روند قانونی انتخاب شده است؟

خوب است بدانیم که براساس "ماده 31 آیین‌نامه معاملات شهرداری پایتخت"، ‌فقط در 8 مورد می توان معاملات بدون تشریفات مناقصه یا مزایده و حراج انجام داد، اصل این ماده را با یکدیگر مرور می کنیم:

ماده 31 - در موارد زیر معاملات بدون تشریفات مناقصه یا مزایده و حراج انجام خواهد شد.

- در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه و یا مؤسسه یا شرکت دولتی یا شهرداریها یا مؤسسات وابسته به آنها باشند.

- در مورد خرید اموال و خدمات و حقوق مالی که به تشخیص شهردار پایتخت منحصر به فرد باشد.

- در مورد خرید یا اجاره کردن اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب شهرداری پایتخت انجام خواهد شد.

- در مورد خرید خدمات هنری و صنایع مستظرفه و کارشناسان.

- در مورد خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که از طرف مراجع صالح دولتی برای آنها تعیین نرخ شده باشد.

- در مورد خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل نرخ ثابتی از طرف دولت یا شهرداریها یا مراجع ذیصلاح برای آنها تعیین شده باشد.

- در مورد کرایه حمل و نقل هوایی - دریایی - هزینه مسافرت و نظائر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.

- در مورد خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات موجود و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه‌گیری دقیق ‌و لوازم آزمایشگاهی علمی و فنی و حق اختراع و نظائر آن به تشخیص شهردار پایتخت.

همچنین در "ماده 13 آیین‌نامه مالی شهرداریها"، آمده است که فروش اموال منقول و غیرمنقول و اجاره اموال غیرمنقول شهرداری از طریق مزایده کتبی صورت گیرد که در خصوص انتخاب مجری پنجمین نمایشگاه خودرو تهران نیز متاسفانه این قانون رعایت نشده است. اصل این ماده را نیز با یکدیگر مرور می کنیم:

ماده 13- فروش اموال منقول و غیرمنقول و اجاره اموال غیرمنقول شهرداری از طریق مزایده کتبی صورت خواهد گرفت لکن در مورد فروش اموال‌ منقول و اجاره دادن فرآورده‌های واحدها و مؤسسات تابعه شهرداری با جلب موافقت انجمن شهر می‌توان از طریق مزایده حضوری(‌حراج) اقدام نمود.

این گزارش می افزاید: خروج مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از مسیر صحیح واگذاری نمایشگاه خودرو تهران با توجه به موارد مطروحه روشن بوده، و نیازمند ورود دستگاه های نظارتی و بازرسی برای بررسی دقیق تر و کارشناسی تر در خصوص نحوه واگذاری این نمایشگاه است.  

باید منتظر ماند و دید که آیا "پنجمین نمایشگاه خودرو تهران" با شرایط فعلی برگزار می شود! یا شاهد اجرای قانون به منظور انتخاب صحیح مجری برای برگزاری این نمایشگاه خواهیم بود.

کد خبر 142638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha