سئات آتکا با سیستم اتوهلد به بازار می‌آید

اتوهلد یک امکان رفاهی و ایمنی در خودروهای امروزی است که در مواقع ضروری به کمک راننده آمده و از بروز حوادث مختلف جلوگیری می‌کند. این سیستم در بستر خودروهای روز دنیا از جمله سئات آتکا به کار رفته و باعث شده تا ایمنی این خودروی اروپایی بیش از پیش افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آتکا یک خودروی کراس اوور با سیستم چهار چرخ محرک بوده که قرار است به‌ زودی میهمان جاده‌های کشور شود. آتکا یکی از محصولات شرکت اسپانیایی سئات بوده که فروش قابل قبولی را در دیگر بازارها تجربه کرده است. شرکت سئات اسپانیا سالیان سال است در زمینه تولید انواع خودروهای سواری فعالیت می‌کند. 

آتکا

این شرکت اسپانیایی ابتدا زیر سلطه غول ایتالیایی یعنی فیات بود اما رفته رفته دیگر شرکت بزرگ صنعت خودرو یعنی فولکس واگن سهام آن را خرید و با در اختیار گرفتن بیش از ۹۵ درصد از سهام سئات خود را مالک این برند خوشنام اسپانیایی کرد. محصولات سئات عموما در بازارهای کشورهای اروپایی و آفریقایی عرضه شده و از نظر کیفیت خودروهایی خوش ساخت با قیمتی مناسب هستند. اکنون پس از صدور مجوز واردات توسط وزارت صمت، سئات یکی از مهمترین شرکت‌های متقاضی برای ورود به بازار ایران است. 

سئات

آتکا همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم یک خودروی کراس اوور متوسط خانوادگی است که با همکاری فولکس واگن برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. پس از موفقیت این خودروی جذاب در بازارهای هدف سئات، این کمپانی اسپانیایی تصمیم گرفت محصول خود را فیس لیفت کند. به همین خاطر نسخه جدید و بروز شده سئات آتکا در سال ۲۰۲۰ معرفی شد.

آتکا

آتکا از نظر طراحی بسیار شبیه به فولکس واگن تیگوان بوده و اتفاقا بر روی پلتفرم آن نیز توسعه یافته است. از نظر فنی نیز قلب تپنده این کراس اوور اسپانیایی یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ بوده که فناوری TSI فولکس واگن را در اختیار داشته و توانایی تولید ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۷ سرعته دو کلاچه تر بوده که نیرو را به صورت خودکار به هر دو محور خودرو منتقل می‌کند. 

آتکا

آتکا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی خودرویی پر آپشن و دست پر بوده که نسبت به رقبای خصوصا چینی خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از امکانات کاربردی و مهم این خودروی جذاب سیستم اتوهلد است که یک آپشن ایمنی و ضروری محسوب می‌شود.

اما سیستم اتوهلد چیست؟

اتوهلد

 در هنگام رانندگی شهری با خودرویی مجهز به یک گیربکس دنده‌ای در ترافیک‌های سنگین راننده‌ها مجبور هستند مدام ترمز گرفته و سپس برای راه افتادن پای خود را بر روی پدال کلاچ گذاشته و شروع به حرکت کنند. این اتفاق زمانی خسته کننده‌تر می‌شود که راننده مجبور باشد مدام این کار را تکرار کرده و یا حتی به جای کلاچ گرفتن کامل فقط نیم کلاچ کرده و دوباره ترمز کند.

اتوهلد

همچنین گاهی هم نیاز است تا در حین این عملیات مدام ترمز دستی فعال و غیرفعال شود. به غیر از این مورد ممکن است در سربالایی و یا سراشیبی‌های مختلفی حرکت‌های ناگهانی خودرو برای راننده و سرنشینان خطر آفرین بوده و باعث آزارشان شود. این موارد در خودروهایی که مجهز به جعبه دنده اتوماتیک هستند با حذف صفحه کلاچ به خاطر نداشتن پدال کلاچ و عمل کلاچ گرفتن و نیم کلاچ کردن ممکن است ساده به نظر برسد اما برخلاف ظاهر امر بسیار ضربات جبران ناپذیری را به گیربکس خودرو وارد می‌کند.

اتوهلد

اتو هلد (Auto Hold) در این اوقات به کمک راننده آمده و بسیاری از این کارها را خود بر عهده می‌گیرد. اتوهلد همانطور که از نامش مشخص است سیستمی است که در خودروهای امروزی قرار دارد و پس از فعال کردن آن توسط راننده در مدار قرار گرفته و از ترمز گرفتن‌های متوالی و کشیدن و رها کردن ترمز دستی توسط راننده جلوگیری می‌کند. به بیان ساده‌تر در خودرویی که مجهز به سیستم اتوهلد است زمانی که اتوهلد آن فعال بوده ترمزهای خودرو در اختیار این سیستم قرار گرفته و راننده در ترافیک‌های سنگین پس از هر بار ترمز گرفتن دیگر نیازی ندارد تا پدال ترمز را تا زمان شروع حرکت مجدد نگه دارد و اتوهلد این وظیفه را گردن می‌گیرد. 

اتوهلد

از طرفی دیگر اتوهلد در مسیرهای شیب‌دار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در خودروهای دستی راننده باید تمام مدتی که خودرو حرکتی ندارد پایش را روی ترمز نگه داشته و ترمز دستی را نیز گاها فعال کند. اگر خودرو دنده دستی باشد نیاز به مهارت بسیار بیشتری نسبت به خودروهای اتوماتیک است چرا که راننده باید با نیم کلاچ کردن کاملا آشنا بوده و خودرو را حرکت دهد. 

آتکا


اتوهلد در این حالت نیز به کمک راننده می‌آید. اتوهلد با در دست گرفتن کنترل ترمزهای خودرو در مسیرهای شیب دار اجازه نمی‌دهد تا خودرو بدون خواست راننده حرکت کند. همین مورد سبب می‌شود تا هم خیال راننده از رانندگی راحت شود و هم از حوادث ناخواسته جلوگیری شود.

کد خبر 142637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha