رادار بین خطوط در سئات آتکا چیست؟

سیستم رادار بین خطوط یا همان هشدار خروج از خط یکی از سیستم‌های ایمنی بسیار مهم و کاربردی در خودرو است. استفاده از این سیستم و در کنار دیگر سیستم‌های ایمنی در خودروها باعث می‌شود تا درصد زیادی از تصادفات و حوادث جاده‌ای کاسته شود. سئات آتکا یکی از خودروهای جدید بازار خودروی ایران است که با سیستم رادار بین خطوط راهی بازار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آتکا یک خودروی کراس اوور خانوادگی محصول کمپانی سئات اسپانیا است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون بر روی خط تولید این خودروساز اروپایی قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۲۰ زیر تیغ جراحی رفته و فیس لیفت شد و در نهایت همین نسخه جدید آماده ورود به بازار کشور است. این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی یک خودروی فول آپشن اروپایی است که ما در نظر داریم در سلسله مقالاتی به معرفی آپشن‌ها و امکانات سئات آتکا بپردازیم.

یکی از سیستم‌های ایمنی سئات آتکا، رادار بین خطوط است اما این سیستم چه کاربردی دارد و چگونه کار می‌کند؟

آتکا

آتکا یکی از خودروهای محبوب سئات است که بر روی پلتفرم فولکس واگن تیگوان ساخته شده است. از نظر فنی قلب تپنده این کراس اوور اسپانیایی یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ بوده که فناوری TSI فولکس واگن را در اختیار دارد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۷ سرعته دو کلاچه تر بوده که نیرو را به صورت خودکار به هر دو محور خودرو منتقل می‌کند. 

آتکا

طراحی ظاهری سئات آتکا یکی از نکات مثبت آن بوده که از ابتدا بر فروش آن تاثیر به‌سزایی داشت. چراغ‌هایی با خطوط تندوتیز، خطوط طراحی برجسته و شکسته زیاد و همچنین استفاده از برخی المان‌های ظاهری اسپرت مانند دیفیوزرهای جلو و عقب از شاخصه‌های طراحی ظاهری این خودرو هستند. در بخش کابین نیز همچنان روح طراحی فولکس در داشبورد این خودرو نمایان است و همچنین کیفیت متریال به کار رفته درون داشبورد نیز سطح بالایی دارد. 

آتکا

سئات آتکا از نظر امکانات رفاهی خودرویی پر آپشن است همچنین از نظر ایمنی نیز این خودروی کراس اوور خانوادگی بسیار ایمن و مطمئن است. از جمله امکانات ایمنی سئات آتکا می‌توان به رادار بین خطوط اشاره کرد که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. 

رادار بین خطوط

رادار بین خطوط چیست؟

رادار بین خطوط یا همان سیستم هشدار خروج از خط یک سیستم رانندگی بین خطوط یا تشخیص خطوط بوده و وظیفه دارد هنگامی که خودرو در حرکت است اگر از خطوط بین جاده خارج شود به راننده هشدار داده تا میان خطوط رانندگی کند. البته در نسخه‌های جدید این سیستم، علاوه بر اینکه به راننده هنگام خطر هشدار داده می‌شود، در صورتی که راننده واکنشی به این هشدار نشان ندهد خودرو از طریق ECU اقدام به فرمان دادن و قرار دادن خودرو در مسیر می‌کند. همین مورد باعث شده تا از بروز حوادثی که به‌خاطر عدم رانندگی بین خطوط رخ می‌دهد، کاسته شود. 

رادار بین خطوط

عملکرد سیستم رادار بین خطوط از طریق یک دوربین حساس و سنسورهای مادون قرمز که بیشتر پشت آینه وسط کار شده‌اند عمل می‌کند. این سیستم توانایی دارد که به کمک دوربین، خط کشی‌های روی جاده را تشخیص داده و سپس اطلاعات مربوطه را به ECU خودرو بفرستد. در نهایت این سیستم در صورت تشخیص اینکه خودرو در حال انحراف از مسیر است به راننده هشدار می‌دهد.  

رادار بین خطوط

سیستم رادار بین خطوط در دو نوع در خودروها وجود دارد:

Lane Departure Warning 

در این حالت پس از اینکه سنسورها تشخیص دهند که خودرو از خط خارج شده به یکی از سه حالت بالا به راننده هشدار داده تا او پس از دریافت هشدار خودروی خود را داخل مسیر درست حرکت داده و اقدام به رانندگی بین خطوط کند. در این حالت سیستم رادار بین خطوط تنها توانایی هشدار به راننده را دارد و نمی‌تواند مسیر خودرو را تغییر دهد. 

رادار بین خطوط

Lane Keep Assist

در این نوع اگر سنسورها تشخیص دهند که خودرو از بین خطوط در حال خارج شدن است شروع به هشدار دادن به راننده کرده اما اگر راننده عکس‌العملی نسبت به این هشدارها نشان ندهد آنگاه سیستم خود وارد عمل شده و ECU با کمک دیگر سیستم‌ها کنترل فرمان خودرو را در دست گرفته و پس از اسکن جاده خودرو را در میان خطوط قرار می‌دهد. در اصل این سیستم را می‌توان شروعی برای سیستم‌های خودران خودروهای امروزی دانست که با سرعت زیادی در حال توسعه هستند. 

رادار بین خطوط

سیستم رادار خط خوان اما در مواقعی ممکن است کار نکرده و یا با خطا مواجه شود که بایست هر چه سریع‌تر نسبت به تنظیم و کالیبره کردن آن اقدام کرد. از جمله این مواقع، اگر شیشه جلو تعویض شود و یا بشکند عملکرد این سیستم از کار افتاده و یا با خطا روبرو خواهد شد. در کنار این دو مورد مواردی نیز مانند خط کشی نبودن جاده، پاک شدن خط کشی‌ها، کثیف بودن شیشه و همچنین فاصله کم با خودروی جلویی همه و همه در درست کار نکردن این سیستم موثر هستند.

کد خبر 142661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha