نگاهی به مشخصات فنی جتا VA3 جدیدترین سدان ماموت خودرو

جتا VA3 یک خودروی سدان اقتصادی محصول شرکت جتا بوده که قرار است به‌ زودی پا به جاده‌های ایران بگذارد. VA3 یک سدان دورگه بوده که ماحصل همکاری فولکس واگن و فاو است. محصولات جتا بر اساس پلتفرم و تکنولوژی محصولات فولکس واگن مختص بازار چین توسعه یافته و توسط فاو تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، جتا یک شرکت تازه تاسیس در چین و حاصل جوینت وینچر فاو و فولکس واگن است. در اصل محصولات جتا را فولکس واگن برای بازار چین توسعه داده تا بتواند محصولاتی اقتصادی را در بازار چین عرضه کند، همچنین تولید آنها بر عهده فاو است. نکته جالب توجه اینجاست که تا پیش از تاسیس جتا، این نام مختص یکی از سدان‌های فولکس واگن بود که پس از آن تبدیل به یک زیرشاخه برای فولکس واگن در چین شد.

جتا وی ای ۳

اکنون پس از چراغ سبز وزارت صمت به واردات خودرو پس از حدود ۴ سال، شرکت ماموت خودرو تصمیم به واردات محصولات جتا از جمله سدان اقتصادی VA3 گرفته است. شرکت ماموت خودرو یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه خودروسازی است که تا قبل از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و البته بسته شدن واردات خودرو اقدام به عرضه محصولات فولکس واگن می‌کرد. حال مشخص شده که از میان تعداد بالای خودروسازان چینی، ماموت خودرو به سراغ شرکت جتا رفته که روح آلمانی دارد.

جتا VA3 یک خودروی سدان اقتصادی از جتا بوده که در اصل می‌توان آن را نسل دوم سدان جتا که خود یکی از محصولات اقتصادی فولکس واگن بود دانست. البته این خودرو بر اساس پلتفرمی مشترک با اشکودا رپید ساخته شده است. این خودروی سدان را می‌توان شروع کننده فعالیت برند جتا دانست که دیگر محصولات جتا نیز بر اساس زبان طراحی همین خودرو طراحی شدند. سدان جتا VA3 در بازار ایران با خودروهایی داخلی نظیر شاهین و تارا تقریبا در یک رده قرار می‌گیرد.

از نظر طراحی ظاهری VA3 خودرویی زیبا بوده که از سبک طراحی ساده اما هماهنگ آلمانی‌ها پیروی می‌کند. در نمای جلو همان امضا و سبک طراحی جتا را شاهد هستیم که در آن چراغ‌های اصلی با ظاهری بزرگ و کشیده به جلو پنجره بزرگ و عریض با طراحی کهکشانی خودرو متصل شده‌اند. بر روی سپر جلو نیز علاوه بر ورودی هوای ثانویه موتور، داخل دو قاب مثلثی شکل چراغ‌های LED مخصوص روز خودرو تعبیه شده است. 

جتا وی ای ۳

در نمای عقب جتا VA3 مانند نمای جلوی آن همچنان سبک طراحی آلمانی‌ها ادامه یافته است. چراغ‌های اصلی در این بخش مانند جلو ظاهری کشیده و البته خشمگین داشته و سبب شده تا این نما طراحی جسورانه‌ای پیدا کند. یکی از نکات مثبت در بخش عقب این خودرو استفاده از خطوط حجیم بوده که ظاهر آن را از سادگی بیش از حد نجات داده است. بر روی سپر عقب خودرو اما خبری از طراحی‌های اسپرت و اغوا کننده نبوده و تنها یک خط کرومی بر روی آن قرار گرفته است.

جتا وی ای ۳

با ورود به کابین جتا VA3 اگر از لوگوی جتا بر روی فرمان آن صرف نظر کنیم شاهد یک داشبورد مشابه با نسخه آلمانی این خودرو هستیم. در داشبورد میانی مانند دیگر محصولات فولکس واگن ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو و پس از آن سیستم مالتی مدیای خودرو قرار گرفته است. در انتهای داشبورد نیز پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده است. 

جتا وی ای ۳

فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده و ظاهری شبیه به محصولات فولکس واگن دارد و غربیلک فرمان هم به صورت ۳ شاخه به همراه برخی از کلیدهای کنترلی طراحی شده است. همچنین صفحه کیلومتر شمار خودرو نیز به صورت دوگانه آنالوگ - دیجیتال طراحی شده است. فضای کابین نیز جادار و مناسب بوده و سبب شده تا VA3 خودرویی مناسب خانواده باشد.

مشخصات فنی جتا VA3 نیز نشان دهنده آن است که با یک خودروی آرام و بی دردسر روبرو هستیم. قلب تپنده VA3 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AISIN بوده که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. 

جتا وی ای ۳

جتا VA3 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز خودرویی قابل قبول و پرطرفدار است. از جمله امکانات این خودروی سدان اقتصادی می‌توان به سامانه کنترل پایداری، ترمزهای چهار چرخ دیسکی همراه با ABS , EBD و BA، مانیتور لمسی 8 اینچی با دوربین عقب، حسگر عقب، کروز کنترل، چهار کیسه هوا (2 عدد در تریم پایه)، دیلایت، فرمان دی­کات، رینگ‌های آلومینیومی، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف و حسگر نور و باران اشاره کرد.

کد خبر 142723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha