تفاوت‌های ساینا S با ساینا GX سایپا

ساینا یکی از خودروهای سدان اقتصادی سایپا است که در اصل نسخه جدید تیبا محسوب می‌شود. این خودرو تا کنون در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شده که از جمله آنها می‌توان به ساینا S، ساینا اتوماتیک و ساینا GX اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت‌های دو تیپ جدید این خودرو یعنی ساینا S و ساینا GX بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ساینا یکی از محصولات جدید و مقرون به صرفه سایپا است که برای اولین بار در سال 1392 در 3 تیپ معرفی و به بازار خودروی کشور عرضه شد. این خودرو تنها در نسخه سدان تولید شده و فاقد نمونه هاچ بک است، در اصل نسخه هاچ بک این خودرو را می‌توان کوییک دانست که یک خودرویی در سگمنت هاچ بک کراس است. ساینا مانند برادر بزرگترش یعنی تیبا بر روی پلتفرم X200 سایپا ساخته و توسعه داده شده است.

ساینا

پس از موفقیتی که ساینا با نسخه‌های اولیه‌اش در بازار کسب کرد سایپا تصمیم گرفت تا آن را زیر تیغ جراحی برده و تغییراتی را بر روی آن اعمال کند. سرانجام در سال ۱۳۹۹ بود که نارنجی پوشان جاده مخصوص نسخه جدید و فیس لیفت ساینا را تحت عنوان ساینا S معرفی کردند. پس از موفقیت ساینا S در بازار فرزند جدیدی در خانواده ساینا متولد شد که ساینا GX نام گرفت. ساینا GX در واقع نسخه فول آپشن ساینا S محسوب می‌شود. 

ساینا

از نظر ظاهری هیچ تفاوتی میان ساینا S و ساینا GX وجود ندارد اما همانطور که اشاره کردیم ساینا S نسخه فیس لیفا ساینا معمولی بوده و به همین خاطر نسخه GX نیز نسبت به ساینا معمولی ظاهر متفاوت و بهتری دارد. در نمای جلو بخش جلو پنجره و سپر خودرو بازطراحی شده و ورودی هوای ثانویه به همراه قسمت مه شکن خودرو به صورت یکپارچه و به رنگ مشکی تبدیل شده و البته یک نوار کرومی نیز چراغ‌های جلو را به جلو پنجره متصل کرده است. همچنین از دیگر نکات مثبت تغییرات این بخش اضافه شدن چراغ‌های روز به این خودرو است.

ساینا

در قسمت عقب نیز چراغ‌های اصلی اولین موردی است که در سایناهای جدید به چشم می‌خورد. مانند نمای جلو طراحی سپر عقب هم جدید شده و نسبت به قبل ظاهر به‌روزتری پیدا کرده است. همچنین شب نماها نیز به صورت دو خط نازک در آمده و محل نصب پلاک عقب در ساینا S و ساینا GX نیز به علت تغییر شکل چراغ‌های عقب کمی دستخوش تغییرات قابل قبولی شده است.

ساینا

در بخش کابین اما تفاوت‌هایی میان ساینا S و ساینا GX وجود دارد. داشبورد ساینا S کاملا شبیه به نسخه‌های قبلی ساینا بوده و تنها غربیلک فرمان جدید شده و طرح فرمان نیز به صورت D کات طراحی شده است. همچنین صفحه کیلومترشمار نیز تغییر پیدا کرده و خوشبختانه بروز شده است. 

در داشبورد ساینا GX برخلاف قبل شاهد یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ لمسی هستیم. همچنین صفحه کیلومترشمار نیز تغییر پیدا کرده و البته کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا نیز به فرمان اضافه شده‌ اما باقی اجزا تغییری نداشته و نسبت به دیگر تیپ‌های ساینا ثابت مانده‌اند.

ساینا

در بخش فنی ساینا GX نسبت به ساینا S تفاوت‌های اندکی را به خود دیده است. ساینا S از نسل قبلی پیشرانه‌های M15 ساخت شرکت مگاموتور بهره می‌برد که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بوده و توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته به چرح‌های جلو منتقل می‌شود. 

ساینا

در طرف مقابل اما ساینا GX به نسل جدید پیشرانه‌های M15 مگاموتور مجهز شده که با نام M15GSI شناخته می‌شود. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی توانایی تولید ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را داراست که نسبت به ساینا S کمی قوی‌تر شده است. ضمنا پیشرانه این خودرو نسبت به پیشرانه‌های قبلی M15 دچار تغییرات مثبتی شده که از جمله آنها می‌توان به اضافه شدن سیستم VVT-i و برقی شدن دریچه گاز اشاره کرد. همچنان این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. 

ساینا

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز ساینا GX خودرویی پرآپشن‌تر از ساینا S است. ساینا S به امکاناتی نظیر سامانه نمایش وضعیت جعبه دنده و راهنمای تعویض دنده GSI، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، دکمه الکتریکی صندوق پران، کامپیوتر سفر، ترمز ABS، EBD، رینگ فولادی، کاسه‌ای عقب، ترمزهای دیسکی جلو، چراغ روشنایی روز، بلوتوث، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، تهویه الکتریکی دستی، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، دماسنج محیط، سنسور پارک عقب، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و دو کیسه هوای SRS مجهز شده است. 

ساینا

اما در طرف مقابل ساینا GX به امکاناتی مانند دو کیسه هوای SRS، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، تهویه الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد تایرها، رهیاب ماهواره ای، ترمز ABS و EBD، سامانه مالتی پلکس و سیستم راهنمای تعویض دنده GSI تجهیز شده است.

کد خبر 142704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha