درخواست قیمتی خودروسازان هم به جریان واردات گره خورد! / با تسهیل در واردات خودرو، خودروسازان قیمت‌ها را افزایش دهند

در حالی خودروسازان به دلیل حجم بالای زیان انباشته متاثر از قیمت‌های دستوری و غیرمنطقی، همچنان خواستار افزایش قیمت هستند که به باور برخی وکلای ملت، شرکت‌ها زمانی می‌توانند به قیمت واقعی تولیدات دست پیدا کنند که واردات خودرو تسهیل شود، اتفاقی که می‌تواند ناترازی موجود در بازار خودرو را از بین برده و قیمت را رقابتی کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نزدیک به یک ماه است که خودروسازان در انتظار تعیین تکلیف قیمت‌های جدید درخواستی هستند، درخواستی که این روزها تحت تاثیر موضوع احتکار خودروسازان و اخبار مربوطه تا حدود زیادی دست و پای خودروسازان را بسته و مانع از پیگیری جدی شرکت‌ها شده است.

با این حال خودروسازان بنا به درخواست ارائه شده همچنان معتقد هستند قیمت‌هایی که اوایل سال اعلام شد واقعی نبوده و باعث افزایش ضرر و زیان آن‌ها شده است. ضمن این که کمبود ارز و کمبود قطعات نیز در این فاصله منجر به مشکلاتی در جریان تولید و افزایش معوقات شده است امری که می‌تواند آینده بازار خودرو را تحت تأثیر قرار بدهد.

بر این اساس اواسط شهریورماه دبیر انجمن خودروسازان ضمن اشاره به محاسبه دوباره صورت‌های مالی خودروسازان و هزینه‌های سال ۱۴۰۱ در اواخر تیرماه، عنوان داشت: «طبق محاسبات شورای رقابت باید بین ۳۵ تا ۳۸ درصد قیمت خودروها افزایش یابد.»

نعمت‌بخش ضمن اشاره به تعلل شورای رقابت در راستای اعلام افزایش ۳۵ تا ۳۸ درصدی قیمت خودرو گفت: «معاون اول رئیس‌جمهور با دخالت در قیمت‌ها مدیون ۴۰ میلیون سهام‌دار ایران‌ خودرو و سایپا است».

حالا که این روزها موضوع احتکار خودروسازان مطرح شده است یک عضو شورای رقابت در واکنش به این مساله و درخواست افزایش قیمت خودروسازان اعلام کرد: «شورای رقابت در کمتر از سه ماه پیش قیمت‌های جدید خودروهای داخلی و مونتاژی را اعلام کرد و تولیدکنندگان موظف هستند از قیمت‌های ابلاغ شده، تمکین کنند، لذا خودروسازان منتظر افزایش قیمت ها نباشند».

در این میان برخی وکلای ملت به دنبال درخواست افزایش قیمت خودروسازان، در اولین گام خواستار از بین رفتن ناترازی بازار خودرو با واردات خودرو شدند و ضمن اشاره به برخی نقدها نسبت به نرخ تعرفه واردات، هر گونه درخواست افزایش قیمت خودروسازان را مستلزم تجدیدنظر در نرخ تعرفه واردات می‌دانند و معتقدند که با اصلاح نرخ تعرفه واردات خودروهای کارکرده و حدف ناترازی در بازار خودرو، خودروسازان آزادند که قیمت را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین کنند.

در این ارتباط یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید بر اهمیت بازنگری نرخ تعرفه واردات عنوان کرد: تسهیل در ورود خودروهای کارکرده به بازار می‌تواند ناترازی موجود در بازار خودرو را از بین ببرد.

سیدجواد حسینی‌کیا، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن بیان این مطلب به نقش آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بر جریان کاهش قیمت خودرو پرداخت و افزود: چنانچه دولت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را نهایی و به شکل واقعی آن را اجرا کند، روند کاهش قیمت‌ خودرو در بازار ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در واقع با نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم و ورود آنها به بازار خودرو، هم ناترازی موجود در بازار خودرو از بین خواهد رفت و هم شاهد رقابت در بازار خودرو خواهیم بود، جریانی که می‌تواند بازار خودرو را مدیریت کرده و بخشی از نقدینگی تورم زا و التهاب‌آفرین را از بازار حذف کند.

وی در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: این برنامه بر اساس میزان تقاضای بازار هدف گذاری شده است که در صورت دستیابی به این عدد می‌توان ناترازی تقاضا و  قیمت خودرو را که عامل نوسان، التهاب و سفته بازی در بازار است، اصلاح کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس همچنین به موضوع درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت خودرو اشاره و بیان کرد: خودروسازان مدعی‌اند که با وجود قیمت‌های فعلی زیان‌ده هستند و با افزایش تولید، زیان انباشته آنها بیشتر می‌شود. خودروسازان بخش مهمی از زیان خود را متاثر از قیمت‌های دستوری و غیرمنطقی می‌دانند در حالی که بهبود وضع کنونی قیمت خودرو و حذف قیمت‌گذاری دستوری در گرو خروج دولت از بنگاه‌داری در صنعت خودرو و رقابت پذیری در بازار است.

حسینی کیا با اشاره به اینکه در بازارهای انحصاری معمولا دولت‌ها قیمت را دستوری تعیین می‌کنند، ادامه داد: تعیین دستوری تعیین قیمت به دلیل وجود بازار انحصاری خودروسازان است که با خروج کامل دولت از این صنعت و آزادسازی واردات خودرو، شاهد بازار رقابتی خواهیم بود.

وی در عین حال نرخ تعرفه واردات را از عوامل موثر بر جریان واردات خودروهای صفر و کارکرده در بازار برشمرد و خاطرنشان کرد: واردات خودرو با تعرفه بالا مسلما مقرون به صرفه نبوده و مانعی بر رقابت‌پذیری در بازار خودرو و ایجاد فضایی برای انحصار خودروسازان داخلی است بنابراین چاره‌ای جز قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو نخواهد بود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه هرگاه تعرفه واردات خودرو صفر شد خودروسازان قیمت را افزایش دهند، افزود: در صورتی که تعرفه واردات خودرو صفر و ورود خودرو به کشور تسهیل شود، خودروسازان داخلی نیز در قیمت گذاری و افزایش قیمت آزاد خواهند بود، در واقع در چنین فضایی خودروسازان ناگزیر به تولید محصولاتی با قیمت و کیفیت رقابتی خواهند بود.

به گفته حسینی کیا خودروسازان زمانی می‌توانند به قیمت واقعی تولیدات دست یایند که تعرفه واردات خودرو صفر شود.

کد خبر 143600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha