برگزاری نمایشگاه‌های بی‌حاصل، آسیب به اعتماد عمومی است / طرح شعارهای بلندپروازانه موجب تحول صنعت خودرو می‌شود؟

یک کارشناس صنعت خودرو، دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو را نمایش پیشرفت و ارتقاء صنعت خودروسازی چین دانست و تاکید کرد: اینکه محصولاتی به صورت نمادین تولید و به نمایش گذاشته شود اما هیچ برنامه مشخصی برای تولید و خدمات آن ارائه نشود، جز تکرار وعده‌ها و آسیب به اعتماد عمومی نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

بابک صدرایی، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب افزود: دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو تنها تکرار مکررات و اتفاقاتی بود که در یک سال گذشته در صنعت خودرو رخ داده و حتی در دومین دور از این نمایشگاه برخی از محصولاتی که انتظار می‌رفت شرکت‌های خودروساز به نمایش بگذارند، عرضه نشد.

وی با اشاره به تاکید وزیر صمت در خصوص توسعه خودروهای برقی در کشور و هدف گذاری این دور از نمایشگاه تحول با این موضوع، تصریح کرد: تا زمانی که خودرو برقی به لحاظ مباحث قیمتی و شرایط زیرساختی مهیا نباشد تنها می‌تواند به نمایش گذاشته شود و قابلیت عرضه نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با موضوع برقی سازی در شرایطی که ذهن جامعه برای عرضه چنین خودروهایی با سوالات و چالش‌های زیادی همراه است نتیجه بخش نخواهد بود. در واقع پیش از هر گونه نمایش خودروهای برقی باید ابهامات و سوالات افکار عمومی، با عمل و برنامه‌ریزی پاسخ داده شود تا جامعه برای پذیرش این خودروها آماده شود.

بابک صدرایی

این کارشناس صنعت خودرو افزود: البته تولید خودروهای برقی حرکتی است که سالهاست در دنیا آغاز شده و کشور ما هم نمی‌تواند برخلاف این مسیر حرکت کند اما نکته مهم این است، حتی تولید خودروهای برقی که در دنیا با هدف گذاری درستی آغاز شده امروز با اشکالات و چالش‌های زیادی روبرو است.

صدرایی تاکید کرد: زمانی که قرار است حرکتی در بخش خودروهای برقی صورت گیرد باید به طور موازی و هماهنگ این جریان سازی صورت گیرد و در کنار عرضه محصول، زیرساخت‌ها هم ایجاد شود.

وی تصریح کرد: بنابراین ارائه طرح‌ها و شعارهای بلند پروازانه جز اینکه اعتماد عمومی را کم رنگ کند، حاصلی نخواهد داشت.

وی با این وجود یکی از دستاوردها و نکات قابل تامل در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو را نمایش باز طراحی خودرو ایگل کرمان موتور عنوان کرد و گفت: اگر چه نقدهایی نسبت به دور دوم نمایشگاه تحول وجود دارد اما انصافا حرکت‌های خوب و زیبایی نیز توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی در این دور از نمایشگاه صورت گرفت که می‌تواند منجر به حرکت‌های عمیق‌تری در حوزه ساخت داخل در بخش خصوصی شود. نمونه آن نمایش خودرو ایگل (فیس لیفت جک جی 4) کرمان موتور به عنوان اولین خودروساز بخش خصوصی است که تلاش کرده از حالت مونتاژکننده خارج شود تا موضوع ساخت داخل و طراحی و تولید صرفا در بخش خودروسازان داخلی و دولتی دیده نشود.

این کارشناس خودرویی همچنین به نمایش برخی محصولات جذاب در غرفه برخی شرکت‌های خودروسازی داخلی اشاره و اضافه کرد: محصول مشترک چانگان و هوآوی با نام چانگان شنلان SLO3 از خودروهای جذاب بود که در غرفه سایپا به نمایش گذاشته شد که بعید است به این زودی‌ها وارد، عرضه و تولید شود و بیشتر جنبه نمایش داشت که نشان داده شود که چه تحولی در صنعت خودرو چین صورت گرفته است.

نمایش خودروهای چینی با لوگوی داخلی در دومین نمایشگاه تحول

صدرایی بیان کرد: در واقع آن چه که در این دور از نمایشگاه بیشتر نشان داده شد، نمایش پیشرفت و ارتقاء صنعت خودروسازی چین بود و محصول داخلی چندانی در این نمایشگاه عرضه نشد و بسیاری از خودروهای داخلی نیز، خودروهای چینی بودند که تنها لوگوی آنها به لوگوی ایرانی تغییر کرده بود.

وی افزود: البته نمایش اطلس برقی و تارا و ریرا برقی و یا در سال‌های گذشته، دنا و رانا و تیبا برقی اگر چه حرکت‌های خوبی است اما زمانی ارزش پیدا می‌کند که این خودروها به خط تولید برسند و همزمان با استفاده عموم، زیرساخت‌های آنها هم فراهم شود و در کنار آن، شرکت‌ها هم نقشی را در ایجاد فرهنگ مصرف خودرو برقی و تامین زیرساخت‌های خودرو برقی ایفا کنند.

وی گفت: مساله این نیست که تنها خودرویی را تولید و در نمایشگاه عرضه کرد بلکه در کنار تولید خودرو باید عوامل دیگری چون فرهنگ، اعتماد، خدمات ایجاد و دغدغه‌های عمومی رفع شود و این یک پکیجی است که در کنار یک محصول باید فراهم شود. در واقع عرضه یک محصول به بازار، تنها نگاه صنعتی و فیزیکی نیست و بخشی از عرضه یک محصول روانی است که باید بر روی فرهنگ آن اقدامات بسیاری انجام شود تا ضعف‌هایی که در مدل بنزینی دارد در مدل برقی محصولات تکرار نشود. تازه آن زمان می‌توان گفت که یک تحولی در صنعت خودرو ایجاد شده است.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با این حال امید است با برگزاری این دور از نمایشگاه وعده‌ها عملی و نمونه برقی بسیاری از محصولاتی که به نمایش گذاشته شد، به بازار عرضه شود.

صدرایی همچنین در خصوص ادامه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با مضمون تحول در صنعت خودرو گفت: برداشت بسیاری از حضور در نمایشگاه‌های صنعت خودرو، نمایش نمونه‌ای از پروتوتایپ یک محصول است در حالی که در نمایشگاه‌ها باید زیرساخت‌ها، فرهنگ و حتی نوآوری‌ها در بازاریابی و تبلیغات و فیدبک‌های ارتباطی بین بازار و مخاطب و شبکه‌ها و تیم‌های تحقیقات بازار نیز به نمایش گذاشته شود و در کنار آن هم نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی نیز برگزار شود.

صرف نمایش یک خودرو نمی‌تواند دانش و تکنولوژی را به ما منتقل کند

به گفته وی اینکه سالی یک نمایشگاه با عنوان تحول برگزار شود و گرد و غبار خودروهایی که سال قبل به نمایش گذاشته شده، برداشته و مجددا به نمایش گذاشته شود و تا نمایشگاه سال بعد هیچ اتفاق جدیدی نیافتد و هیچ زیرساخت و پلنی برای تولید آنها وجود نداشته باشد جز تحمیل هزینه به شرکت‌های خودروساز و ایجاد ناامیدی و بی‌اعتمادی در جامعه، نتیجه دیگری به همراه نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید یاد بگیریم اگر می‌خواهیم با یک شرکت خارجی همکاری مشترک داشته باشیم صرفا اینکه محصولی از آن شرکت را به نمایش بگذاریم کافی نیست و باید ضمن توجه به مدیریت کلان در صنعت خودروسازی دنیا، به ابرازها، فرهنگ، تولید، بازریابی فروش، مشتری مداری و حتی به نحوه خدمات پس از فروش آنها هم نگاه داشته و توجه کنیم زیرا صرف نمایش یک خودرو نمی‌تواند دانش و تکنولوژی را به ما منتقل کند.

وی در پایان با توجه به تجربه برگزاری نمایشگاه‌های جهانی گفت: در این نمایشگاه‌ها معمولا خودرویی که به عنوان کانسپت و یا ایده معرفی می‌شود در سال بعد یک پلن جدیدی از آن به نمایش گذاشته می‌شود ضمن اینکه امروز دنیا به این سمت می‌رود که نمایشگاه‌ها را دو سال یکبار و یا حداقل سالی یک بار برگزار کنند. اینکه در طول یک سال چند نمایشگاه برگزار شود آن هم برای کشوری که در صنعت خودرو هیچ نوآوری ندارد و در جریان تحریم هم هیچ همکاری مشترکی با شرکت‌های بزرگ دنیا ندارد، هیچ توجیهی ندارد.

کد خبر 143955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha